پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
سانحه جمعه خونین سمنان، دلهره و ترس از جهنم، التهاب برزخ و در نهایت وعده بهشت را برای ساکنین این سرزمین به دنبال داشت.
شعارسال: هنوز از حادثه ریلی تصادف یک قطار مسافربری با یک قطار باری در ایستگاه امروان دامغان 2 سال نگذشته و از خاطره ها حذف نشده بود که بار دیگر تصادف دو قطار مسافربری رجا را شاهد بودیم.

حادثه اخیر ریلی در استان سمنان، از آن مباحثی است که بار دیگر ضعف مدیریت در سیستم های راه کشور را بیشتر آشکار و هویدا کرد، البته هرچند که بعد از بروز این حادثه که همراه با خطای انسانی محض و غیرقابل گذشت و برگشت همراه بود، اقدامات موثر امدادی و عملیاتی جهت برگشتن به وضعیت عادی انجام پذیرفت، اما چند نکته قابل تامل را بار دیگر به همگان گوشزد نمود.

1) سال هاست که از زیرساخت های ریلی به عنوان یکی از امن ترین راه های حمل نقل، مسافر و حمل کالا در کشور یاد می کنند، اما واقعیت آن است که در عین حال که این سیستم به نوعی ایمن است، اما در صورت بروز حادثه، به یکی از بدترین فجایع تبدیل می شود، که امنیت حمل و نقل ریلی را زیر سوال می برد و در نهایت امدادرسانی و مهار بحران را دشوار می کند.

حادثه روز جمعه ایستگاه هفت خوان گواه این ادعاست، متاسفانه نه تنها برخی از مسئولین و سیاست گذاران مربوطه، تقابلی در زمینه زیرساخت های ریلی که برخی از آنها قدمت حدود 50 ساله دارند، از خود بروز ندادند و نمی خواهند که سیستم حمل و نقل ریلی را از این گردنه حوادث به سلامت عبور دهند، بلکه اتفاقا با برخی از اقدامات و رفتارهای خود، به عاملی جهت ضربه زدن به این ناوگان قدیمی تبدیل شده اند که در نهایت منجر به فدا نمودن جان ده ها نفر از انسان های مظلوم و بیگناهی می گردد، که امروز غریبانه در شوق رسیدن به پابوس امام رئوف، در قطار مرگ گرفتار شدند.

علاوه بر این بروز این اقدامات که با خطای انسانی و ضعف مدیریتی همراه است، منجر به وارد کردن خسارات فراوان روحی و مالی به شمار کثیری از هموطنان و جامعه گردیده که جبران این خسارات و هزینه های روحی و روانی آن غیرقابل انکار است.

2) هشدار های سال های اخیر جمعی از دلسوزان و موثرین نقاط مختلف استان در قالب تشکل های مردم نهاد در رابطه با بازنگری در نحوه اداره مدیریت راه آهن شمال شرق کشور، که به یک دغدغه جدی تبدیل شده و این بار پس از وقوع حادثه روز جمعه ی خونین در استان، جا دارد که یک اقدام اساسی و جدی در رابطه با این موضوع گرفته شود و در نحوه اداره و مدیریت بخشی از راه آهن شمال شرق تصمیم گیری گردد.

همانطور که رئیس دستگاه قضا از مسئولین قضایی درخواست کرده و رئیس جمهور نیز تاکید داشته، با جدیت با متخلفان و مقصران این حادثه برخورد گردد، تا دیگر شاهد بروز این حوادث در سطح استان سمنان که یکی از پرترددترین مسیرهای ریلی کشور به شمار می رود، نباشیم و تکلیف بخشی از مدیریت و اداره راه آهن شمال شرق کشور نیز مشخص گردد.

3) حادثه روز جمعه تصادف دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت خوان دامغان به نوعی تداعی کننده اوج مهارت، نوآوری و خدمت خالصانه بسیاری از دستگاه های اجرایی استان و آحاد مردم این خطه در زمان بحران بود و در واقع یک مانور جدی و سنگین برای محک دستگاه های امدادی و عملیاتی استان که با مشارکت مردم در این مانور، نمره قبولی اخذ شد.

در همان ساعات اولیه علی رغم مشکلات موجود، سردی هوا و نیز اوج فاجعه، نیروهای امدادی اعم از جمعیت هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، پلیس راه، مراکز بیمارستانی و درمانی ودر سطح استان عملکرد مناسبی در نجات بقیه مسافران، اطفای حریق واگن ها، کشف اجساد سوخته و انتقال مصدومین به وسیله بالگرد به مراکز درمانی داشتند در نهایت جای خالی برخی تجهیزات بیمارستانی و زیرساخت ها از جمله احداث بیمارستان سوانح و سوختگی در مرکزاستان به شدت احساس می شود.

4) می طلبد که مسئولین و برخی از دست اندرکاران و حتی مردم از بروز چنین حوادثی عبرت بگیرند و در نهایت برای جان انسان ها و سرمایه های معنوی و مادی جامعه ارزش قائل شوند. اما حادثه خونین روز جمعه سمنان، در نهایت با سخاوتمندی و مشارکت آحاد مردم و شهروندان هم استانی در کمک به بازماندگان این حادثه، همدلی و همبستگی را نمایان کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خط خبری سمنان لاین، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - ، www.semnanline.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین