پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
روند فعالیت آرام ولی کارشناسانه و باتدبیر دولت یازدهم در استان زنجان را می توان آغازگر فصل جدیدی در زمینه توسعه پایدار این استان دانست فصلی که از مباحث تئوریک خارج شده و شکل عملیاتی بخود گرفته است، استانی که فارغ از شعار و غوغای تبلیغاتی نیازمند کلید تدبیر است تا بوسیله آن قفل زنگ زده درهای بسته واحدهای تولیدیش را باز کند.

شعار سال: واحدهای تولیدی تعطیل، نیمه فعال و حجم بالای پروژه های صنعتی نیمه کاره سوغات فرایند8 سال وعده توسعه صنعتی استان زنجان بود که امروز دولت یازدهم باید در سفر استانی خود کلید خود را برای بازکردن قفل های زنگ زده واحدهای تولیدی امتحان کند تا شاید قفلی از قفل های چالش های صنعتی استان باز کند.

استان زنجان با توجه به ظرفیت های ویژه در زمینه توسعه و فراهم بودن نسبی زیرساخت ها توانایی توسعه صنعتی و استقرار واحدهای صنعتی را دارد به نحوی که این فرایند در بسیاری مواقع حتی در قالب شعارهای انتخاباتی و جلب رای هم برای برخی ها کارساز شده و توانسته است کوروسوی های امید را برای حوزه صنعت و معدن استان فراهم کند.

واگذاری خاک معدن انگوران وعده ای در غبار بازی سیاست

وجود معدن عظیم روی انگوران در استان زنجان، را می توان جزو یکی از نعمات ارزشمند برای استان عنوان کرد که در اولین سفر دولت گذشته وعده بازگردان این معدن به سهامداران زنجانی داده شد ولی تنها و تنها یک شعار شد و طی سالهای اخیر فرایند بهره برداری از ذخایر معدنی این شرکت به گونه ای بوده که داد صنعت گران این بخش را به هوا بلند کرده و عدم ارائه خاک به صنعتگران زنجانی بخش روی آنها را مجبور کرده تا با پائین ترین ظرفیت واحد تولیدی خود را سرپا نگه دارند.

پتروشیمی زنجان را شاید می توان نمونه کوچکی از پروژه های صنعتی نیمه تمام عنوان کرد که به رغم گذشت مدت بیش از 8 سال هنوز به مراحل بهره برداری نرسیده و بنا به گفته استاندار زنجان افق سال 96 را باید برای تحقق این پروژه نظار گر بود.

وعده هایی که زنجان را از مسیر توسعه دور کرد

همه این موارد تنها بخش کوچک از چالش های صنعتی استان است. نبود صنایع تبدیلی مناسب در حوزه های مختلف کشاورزی و بخش معدن بخصوص حوزه سنگ های معدنی از جمله مهمترین مشکلاتی هستند که استان زنجان را به رغم دارا بودن پتانسیل مطلوب در زمینه توسعه از جایگاه مطلوب توسعه ای دور کرده است.

تصوب و کلنگ زنی پروژه هایی که تنها و تنها برای شعار و جذب رای صورت گرفت طی سالهای گذشته ضربه مهلکی را بر پیگره توسه ای استان زنجان زد به نحوی که این روند در کنار تحمیل هزینه های کلان اقتصادی، چالش های مختلف را در حوزه های مختلف برای استان و در کلان برای دولت فعلی ایجاد کرد.

در این میان فعالان حوزه صنعت استان زنجان با توجه به سفر رئیس جمهور خواستار نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به بخش صنعت و سرمایه گذاری دارند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان، رفع رکود موجود در عرصه اقتصادی کشورا را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخش صنعت متاثر از این رکود دچار چالش های فراوان است که در کنار سایر مشکلات روند توسعه صنعتی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

سجاد نباتچیان با اشاره به سفر رئیس جمهوری و برخی اعضای دولت به استان زنجان، افزود: دولت تدبیر و امید باید نگاه خاص به حوزه صنعت داشته باشند چرا که توجه به این حوزه توسعه اقتصادی استان را به دنبال دارد.

وی به مشکلات حوزه صنعت در استان زنجان اشاره کردو اظهار داشت: حوزه نقدینگی، رکود، تورم مشکلات مهم در این حوزه است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان، گفت: با دست خالی نمی توان کاری کردو دست دولت هم خالی است و در این میان رئیس جمهور با مشکلات این حوزه بسیار آشنا هستند.

نباتچیان سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه، رکورد داخل، مسئله مهم صادرات تولیدات به خارج از کشور، انتقال پول بسیار مشکل داریم.

وی افزود: در داخل کشور سازمان اقتصادی و دارایی دست فعالان صنعت را نمی گیرد و به زور برای پر کردن جیب دولت از واحدهای صنعتی مالیات می گیرد و کار این واحدها را سخت کرده و باعث می شود واحدهای صنعتی نتوانند به خوبی و با ظرفیت کافی فعالیت کنند.

رئیس خانه صنعت، و معدن استان زنجان، تصریح کرد: بیمه نه تنها دست معدن کاران و صنعتگران را نمی گیرد بلکه مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد می کند.

نباتچیان با بیان رفع تحریم ها می تواند نقش اساسی و بنیادین در زمینه توسعه صنعتی و سرمایه گذاری داشته باشد افزود: ما از رئیس جمهور می خواهیم که مسئله برون مرزی مسائل با دنیا را به نتیجه برساند و مشکلات برون سازمان حل شود.

70
درصد ظرفیت تولید شمش روی استان زنجان خالی است

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه 70 درصد ظرفیت تولید شمش روی استان خالی است، گفت: علی رغم اینکه افراد زیادی در پی اخذ مجوز تولید هستند دولت به بهانه نبود خاک از صدور مجوز امتناع می کند در حالی که اگر معدن مهدی آباد به بخش خصوصی واگذار شد صنعتگران زنجان می توانند مدیریت فروش و استخراج آن را عهده دار شوند و دولت نیز از عواید آن بهره مند شود.

یوسف مرادلو به وجود 80 هزار نفر بیکار در استان زنجان اشاره کرد و افزود: اگر صنعت روی که صنعت بومی زنجان است با تمام ظرفیت فعالیت کند حداقل 15 هزار نفر را وارد چرخه اشتغال و تولید خواهد کرد.

وی در خصوص وضعیت و ذخیره معدن انگوران گفت: من معتقدم این معدن به اندازه نیم قرن ذخیره دارد اما عده ای درصدد کوچک سازی آن هستند.

مرادلو با تاکید بر لزوم بهره برداری از معدن مهدی آباد یزد یادآور شد: معدن انگوران نسبت به معدن مهدی آباد ظرفیت ناچیزی دارد اما متاسفانه دولت به بهانه های مختلف از بهره برداری این معدن جلوگیری می کند. یا بهتر بگویم همکاری و مساعدت لازم را با متخصصان داخلی ندارد.

رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران اظهار کرد: صنعت روی به عنوان صنعت استراتژیک در منطقه محسوب می شود و استان زنجان 75 درصد سرب و روی کشور را تولید می کند و می توان گفت این صنعت بومی زنجان است.

ناهماهنگی در بخشهای مختلف مانع ترقی استان زنجان می شود

مدیر کل اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری استان زنجان نیز گفت: اگر مشکلات سر راه سرمایه گذاری در استان زنجان حل شود زمینه های ترقی استان و اشتغال پایدار فراهم می شود.

کریم حسینخانی با اشاره به سفر رئیس جمهور محترم به استان زنجان ، افزود: ما ازحدود یک ماه قبل کار مقدماتی را انجام دادیم و ظرفیت های حوزه های اقتصادی، تجاری و خدماتی و کشاورزشی را که نسبت به حوزه های دیگر فرق می کند را احصاء کردیم و ظرفیتهایی که به خوبی استفاده نشده است را درصدد آن هستیم که تقویت کنیم.

وی اظهار داشت: مطالبه صنعتگران و معدنکاران از رئیس جمهور این است که تمهیدات لازم برای سرمایه گذاری در استان را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.

مدیر کل اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری زنجان، گفت: باید ظرفیتهایی را که به علت مشکلاتی خالی مانده را حل و فصل کرده تا به بخش قانونی و سیر سرمایه گذاری برگردد.

حسینخانی تاکید کرد: بخشی از مشکلات ما درون استانی است و باید مدیران ذیربط پای کار آمده و با شناسایی مشکلات برنامه ریزی های لازم را در دستور کاریی خود قرار دهند.

وی گفت: کارشناسان به بخشهای مختلف توجه کنند چرا که توجه به همه بخشها بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال را فراهم می کند.

مدیرکل اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری زنجان، با اشاره به اینکه استان زنجان ظرفیت خوبی برای توسعه همه جانبه را دارد افزود: اگر مشکلات سر راه سرمایه گذاری در استان زنجان حل شود زمینه های ترقی استان و اشتغال پایدار فراهم می شود.

حسینخانی یاد آورشد: بخشهای مختلف استان باید با هماهنگ باشند و سیستم بانکی و تسهیلات لازم آماده شود تا سرمایه گذاری در استان ایجاد و توسعه یابد.

وی گفت: متاسفانه ناهماهنگی در بخشهای مختلف مانع ترقی استان می شود.

مدیر کل اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری زنجان تصریح کرد: باید ظرفیتها شناسایی و به سرمایه گذاران معرفی شود چرا که ما صنایع سنگ آهن مازاد داریم و برای استان ارزش افزوده دارد وبا این کار می توان توسعه استان را ایجاد کرد.

حسینخانی افزود: محصولی که در استان تولید می شود باعث ارزش افزوده شده و اشتغال استان را به همراه دارد.

وی نرخ بیکاری در استان زنجان را 10,5 درصد اعلام کرد.

مدیر کل اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری زنجان در ادامه گفت: سرمایه گذاری درشش ماهه سال جاری رو به رشد است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته استان زنجان در سرمایه گذاری در روند بسیار رشدی داشته است.

حسینخانی ابزار کرد: در سرمایه گذاری داخلی سرمایه گذار خود 35 درصد آورده دارد و مابقی را سیستم بانکی می آورد ولی در دو یا سه سال گذشته برای اینکه نرخ تورم بالا نرود با محدودیت بانکی مواجه بوده است.

وی گفت: استان زنجان هزار و 350 واحد صنعتی دارد که نرخ فعالیت صنعتی در این استان نسبت به کشور 60 درصد بوده که وضعیت بسیار خوبی است.

مدیر کل اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری زنجان، افزود: 15 تا 25 درصد از واحدها با متوسط ظرفیت کار می کنند و20 درصد با ظرفیت نیمه فعال هستند و تلاش می کنیم واحدهایی با ظرفیت متوسط ظرفیت سازی شود و برای واحدهای نیمه فعال هم شرایط سیستم بانکی و سرمایه در گردش تامین شود و این ظرفیتها به 50 الی 60 درصد برسد.

به هر حال استان زنجان توان و ظرفیت توسعه در حوزه های مختلف صنعت و سرمایه گذاری را دارد و این روند برای شتاب گرفتن نیازمند تلاش مسئولان برای ایجاد بستر مناسب است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی روزان، تاریخ 30 مهر 93، کد مطلب: 13105: www.roozannews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین