پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
یکی از بارزترین شاخص های بالندگی و توسعه‌یافتگی هر کشوری توانمندی های فن آورانه و پژوهش‌های علمی و کاربردی آن به شمار می رود و این در حالی است که مقوله پژوهش در کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که برای رفع آن باید نگاه مسئولان به این بخش تغییر کند.

شعار سال:


اغلب کارشناسان و محققان امر بر این باورند که کارها و پژوهش های انجام شده در کشور آنگونه که باید و شاید ثمره لازم را به دنبال ندارد و در واقع چندان کاربردی نیستند.
با نگاهی به مخازن کتابخانه های مراکز علمی و دانشگاهی می توان به این موضوع مهم پی برد که پایان نامه های متعددی در مقاطع مختلف ارشد و دکترا با راهنمایی و مشاورره اساتید مجرب نگارش شده اند، و بدون آنکه کوچکترین بهره ای داشته باشند، غبار کهنگی بر روی آنها نشسته است.
رئیس دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان که در زمره یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارد در ارتباط با وضعیت پژوهش در کشور گفت: مشکلی تاریخی که شاید از قرن ها پیش در کشور آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد، این است که تکلیف پژوهش، پژوهندگی در حاکمیت و در جامعه شناسی کشور مشخص نیست.

مهرداد حمیدی اظهار کرد: بر این اساس با آغاز رنسانس برخی کشورها به ویژه کشورهای صنعتی و غربی به پیشرفت هایی نایل شدند و به موضوع مهم دست یافتندکه جامعه را باید با پژوهش و علم اداره کرد و راه دیگری وجود ندارد.

حمیدی اضافه کرد: این کشورها با این بینش فعالیت های خود را شروع کردند و قرن ها پیش جامعه شناسی خود را با این بینش ادامه دادند و کشور را مدیریت کردند.
وی بیان کرد: این در حالی است که هنوز در لایه های مختلف مدیریتی جامعه باور به علم، باور به دانش و باور به اداره کشور از طریق دانش نهادینه نشده و در واقع نهادهای حاکمیتی نه در شعار بلکه در عمل به این مهم نرسیدند که جامعه باید به دست دانشگاه ها سپرده شود.

* از توانمندی محققان نخبه کمک گرفته شود
حمیدی با اشاره به اینکه با گسترش دانشگاه ها کارهای تحقیقاتی نیز به مراتب افزایش یافت، ادامه داد: هم اکنون افراد توانمند و نخبه ای در دانشگاه های بی نام و نشان در حال کار و تلاش هستند و چندان مورد توجه قرار نمی گیرند.
وی بیان کرد: تشکیل کمیته های مشورتی و حضور اساتید توانمند و نخبه می تواند نگرش متفاوت را بوجود آورد چرا که یک نیروی انسانی نخبه می تواند جامعه را تغییر دهد.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی ناچیز است و اختصاص بودجه ای مناسب در این حوزه می تواند به پیشبرد کارها کمک فراوانی کند.
این دانشمند برتر جهان گفت: سالهاست رهبری بر موضوع اقتصاد دانش بنیان تاکید داشته اند و امسال نیز سال را به اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری کردند و در واقع می توان گفت، حرکتی به معنای واقعی انجام نگرفته است.

وی بیان کرد: هنوز اتمسفر، فضای جامعه ما با علم و دانش و پژوهش تنفس نمی کند و این مقوله مهم در جامعه به کاری لوکس و ویترینی تبدیل شده است.
حمیدی افزود: متاسفانه اعتقادی راسخ و عملی در بهره گیری از توانمندی و ظرفیت دانشگاه ها در کشور شکل نگرفته و هنور در اولین پله قرار گرفته ایم و به فکر پله های بالاتر نیستیم.

*دانشجویان رغبتی به کارهای تحقیقاتی ندارند
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون جوانان علاقه مند بسیاری به انجام کارهای تحقیقاتی در کشور وجود دارد اما پس از مدتی کوتاه در جا می زنند و از ادامه راه منصرف می شوند.
وی بیان کرد: این جوانان می خواهند در مدت کوتاهی به نتایج لازم در تحقیقات و پژوهش دست یایند و این در حالی است که پژوهش زحمت می خواهد و در درازمدت حاصل می شود.
حمیدی افزود: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که جریان پژوهشگری در نسل جوان نتوانسته مولد شود و یارگیری کند و چون حاکمیت برای این قشر و برای پژوهشگر شدن نتوانسته جریان سازی کند، اکنون تولید علم به تک نام هایی منتهی شده و با حذف آنها نیز حرفی برای گفتن نداریم.
وی ابراز کرد: برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید عاشق بود و علاوه بر آن نیز پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر داشت که بدون آن انجام کار معنایی ندارد.

* نگاه ها به پژوهش تغییر یابد
این دانشمند برتر جهان ادامه داد: هم اکنون کشورهای پیشرفته و در حال توسعه متوجه مقوله مهم پژوهش شدند و سرمایه گذاری های هنگفتی در این رابطه انجام داده اند و حتی نخبگان سایر کشورها از جمله ایران را نیز جذب می کنند.
وی یادآوری کرد: نبود بسترها و حمایت های لازم امکان فرار و جذب محققان و نخبگان را به سایر کشورهای فراهم می کند که این مهم موجب از دست دادن سرمایه های ارزشمند کشور می شود.
حمیدی افزود: مشکلات معیشتی و نبود حمایت های کافی از جمله موانع مهم برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است که تحقق آن ها فضای بهتری را برای فعالان و علاقه مندان این حوزه ترسیم می کند.
وی بیان کرد: کارهای نو و هایتک در سطح جهان با منشا اثر گذاری بالا هزینه بالایی دارد اگر خواهان این هستیم که فقط آمار ارائه دهیم و به این بخش توجه و در آن سرمایه گذاری نکنیم کشور به جایی نمی رسد.
این محقق خاطرنشان کرد: در مجموع نوع نگاه حاکمیتی، بودجه و حمایت کافی از پژوهشگران و بسترسازی های لازم می تواند چشم انداز بهتری را در رشد و توسعه روز افزون کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و درنهایت پیشرفت کشور در بخش های مختلف فراهم کند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 29 آذر 1395، کد مطلب:82351744 : irna.irwww.


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین