پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان غربی، نشست "ریشه‌یابی قانون‌گریزی، آثار و پیامدهای آن" در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

شعار سال : معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی روز دوشنبه در این نشست با اشاره به اینکه مدیریت روابط اعضای جامعه و تنظیم آن و کنترل تعارض‌های موجود بین افراد به وسیله قانون صورت می‌پذیرد اظهار داشت: نظم و امنیت مولفه‌های مهم توسعه یک کشور تلقی می‌شوند و قانون وظیفه صیانت و حراست از این مهم را دارد و در صورت خدشه بر قانون، این دو مهم آرامش و امنیت مردم را بر هم می‌زند.

امین رستم زاده با اشاره به اینکه قانون عقل اجماع است گفت: قوانین معنا بخش زندگی اجتماعی افراد جامعه است و در تحقق عدالت به عنوان عنصر مهم نقش قانون بسیار بی‌بدیل است.

رستم زاده گفت: قانون و زندگی اجتماعی از یک هم‌زادی تاریخی برخوردار هستند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نظم اجتماعی در بستر قوانین شکل می‌گیرد افزود: قوام و دوام و تعالی جوامع ارتباط تنگاتنگی با صیانت از نظم اجتماعی دارند و این مهم جز با حفظ نظم اجتماعی شکل نخواهد گرفت و در غیر این صورت بدون نظم در واقع جامع از آشفتگی اجتماعی رنج برده و شخصیت انسان‌ها و منافع عمومی جامع خدشه‌دار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گریزی به نوعی همان پایبند نبودن به قواعد اجتماعی هم می‌تواند تلقی شود گفت: هنجارهای تعریف شده و یا قوانین باید از سوی افراد جامعه مورد احترام قرار گیرد و این احترام به نوعی موجد نظم و نظامندی جامعه برای توسعه تلقی می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: اعتقاد مردم به قانون بسیار مهم است که در ایران تصویب قانون از طریق نمایندگان مجلس که منتخب مردم در قوه مقننه هستند ایجاد می‌شود.

رستم زاده با اشاره به سوره اعراف و بقره اظهار داشت: قانون‌گریزی و تقلب نسبت به قانون در آموزه اسلامی و قرآنی نه تنها مستوجب مجازات است بلکه مورد لحاظ و تاکید نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به عوامل فرهنگی موثر در قانون‌گرایی شهروندان خاطر نشان ساخت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتشان در خصوص سبک زندگی به این شاخصه توجه ویژه داشته‌اند لذا باید از ابعاد مختلف این فرهنگ را در جوهر و ضمیر اندیشه مردم علی‌الخصوص جوانان نهادینه کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: خدشه برقانون از سوی افراد جامعه یکی از عوامل رکود و رخوت توسعه کشور قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت قانون‌شکنی و قانون‌گریزی گفت: هر قانون‌شکن، قانون گریز است اما هر قانون‌گریز را نمی‌توان الزاماً قانون شکن قلمداد کرد و این بحث علمی از منظر اجتماعی و حقوقی است.

در این نشست ارحام هاشم پور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ارومیه نیز با تاکید بر ضروررت تعامل و درهم آمیختگی انسان و قانون در جامعه و با اشاره به آیه 45 سوره مبارکه مائده اظهار کرد: دین مبین اسلام اشاره های زیادی بر رعایت قانون در جامعه داشته و همواره بر عقوبت سخت قانون‌شکنان تاکیدشده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که قانون گریزی را به عنوان یک بیماری خطرناک می نامند و همواره بر قانون گرایی توسط مردم و مسولین تاکید دارند افزود: قانون گریزی یک بیماری خطرناک و مسری بوده وبه سرعت ویروس به تمام جامعه سرایت می‌کند.

این جلسه به صورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان و اساتید مدعو ادامه یافت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ نشرخبر : 9 آذر 1394 کد مطلب : 930861 www.tasnimnews.com

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین