پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
كشاورزي ارگانيك يعني استفاده از اطلاعات سنتيو علمي براي كاهش استفاده از سموم و مواد شيميايي در توليد محصولات. سيستم هاي کشاورزي ارگانيک بر پايه مديريت اکوسيستم استوار است و به نهاده هاي خارج از مزرعه وابسته نيست.كشاورزي ارگانيك يعني استفاده از اطلاعات سنتيو علمي براي كاهش استفاده از سموم و مواد شيميايي در توليد محصولات. سيستم هاي کشاورزي ارگانيک بر پايه مديريت اکوسيستم استوار است و به نهاده هاي خارج از مزرعه وابسته نيست .

شعار سال: در اين نوع از كشاورزي از نهاده هاي سنتز شده مانند کودهاي شيميايي، آفت کش ها ، داروهاي دامپزشکي، گياهان اصلاح شده ژنتيکي و نژادي و مواد نگهدارنده، مواد افزودني و از تابش اشعه ها استفاده نمي شود.

کشاورزي ارگانيک مديريت توليد مناسب است که باعث تقويت و توسعه سلامت اکوسيستم هاي زيستي ، چرخه هاي زيستي و فعاليت بيولوژيکي خاک مي شود. اين نظريه تاکيد دارد که از نهاده هاي داخل مزرعه استفاده گردد و از نهاده هاي بيروني استفاده اي نشود. و براياين منظور احتياج به سيستم هاي تطابق پذيري در هر منطقه داريم . اين کار باعث استفاده از روشهاي کشاورزي زيستي و مکانيکي و بدون استفاده از نهاده هاي خارجي سنتز شده صورت مي گيرد.

توليدات گواهي شده ارگانيک چه چيزهايي هستند؟

توليدات ارگانيک گواهي شده بايد تمام مراحل توليد بسته بندي و فرآوري را زير نظر اعضاي گواهي دهنده طي کرده باشند. و توليدات توسط انجمن هاي گواهي دهنده برچسب دريافت کنند.به اين نکته توجه کنيد که برچسب ارگانيک بايد در طول مراحل فرآيند و توليد رعايت گردد.

گواهي ارگانيک(organic certification) يعني اينکه اين محصول فرآيندهاي ارگانيک را طي کرده. اين برچسب اسم شرکت گواهي دهنده و نوع استاندارد آنرا مشخص کرده است .

براي آشنا کردن مصرف کنندگان، اين برچسب مي تواند بعنوان راهنما باشد. شرکت هاي گواهي دهنده به تمام مراحل توليد و فرآيند اين محصولات نظارت دارند.

شرکت هاي گواهي دهنده در سراسر دنيا گسترده شده و اغلب آنها در کشورهاي توسعه يافته هستند. استانداردهاي داوطلبانه بين الملي مانند سطوح بين المللي سازمان بهداشت جهاني,(who) فدراسيون بين المللي محصولات ارگانيك (ifoam) ,کميسيون کدکس غذايي براي تمام توليدات فرآيندها و برچسب ها راهنماي بين المللي توليد مي کند و از تقلب و گول زدن جلوگيري مي کند.

اين راهنما مورد قبول تمامي اعضاي کميسيون کدکس غذايي مي باشد. بخش خصوصي که راهنماي کدکس غذايي را ارزيابي مي کند براي توليدات ارگانيک و فرآيند آن ifoam است.

راهنماي کدکس و ifoam هر دو استانداردهايي براي توليد و فرآوري توليدات کشاورزي ارگانيک و نهاده هاي مورد استفاده دارند که از جابجايي ، ذخيره سازي ، فرآيند ، بسته بندي و حمل ونقل و موادي که مي توان در توليد اين محصولات بکار برد شامل مي گردد.

اين قوانين بطور منظم بازبيني مي گردند و در اختيار بازرسان گواهي دهنده قرار مي گيرد.

استانداردهاي اجباري بين المللي راهنماي کدکس غذايي و ifoam داراي حداقل استانداردها براي کشاورزي ارگانيک هستند و قصد دارد که به راهنمايي دولتها و گواهي دهنده ها بپردازد بعضي از کشورها نيز مانند اتحاديه اروپا ، ژاپن ، آرژانتين و آفريقا داراي استانداردهاي خاص خود هستند.

مزاياي کشاورزي ارگانيک براي محيط زيست

پايداري در مدت زمان طولاني:

خيلي از تغييرات در محيط زيست در درازمدت اتفاق مي افتد. در کشاورزي ارگانيک چون مطابق اکوسيستم رفتار مي شود اثر مخربي براي محيط زيست ندارد.

در مورد خاک نيز در کشاورزي ارگانيک از کمترين شخم ، کودهاي بيولوژيکي ، تناوب کشت مناسب،گياهان پوششي و ... استفاده مي شود.

همچنين با بهبود جانوران مفيد خاک و تخمير مواد آلي ، بافت خاک بهبود يافته و باروري خاک افزايش مي يابد. و ميزان مواد مغذي بيشتري به خاک داده مي شود. به همين دليل فرسايش خاک کم گرديده و تنوع زيستي خاک افزايش يافته.

در بسياري از مناطق کشاورزي، آب به دليل مصرف بي رويه کود و سموم آلوده گرديده است و به دليل اينکه در کشاورزي ارگانيک از اين مواد کمتر استفاده مي گردد به همين دليل آب نيز آلوده نمي گردد.

براي باروري خاک در کشاورزي ارگانيک از کمپوست ، کودها ي حيواني و کودهاي آلي نيز استفاده مي گردد.

براي توليد کودهاي شيميايي بايد از منابع تجديد نشدني مانند نفت استفاده کرد و چون در کشاورزي ارگانيک از اين مواد استفاده نمي گردد پس آلودگي هوا نيز کمتر است.

همچنين کشاورزي ارگانيک از اثرات گلخانه اي مي کاهد. زيرا خيلي از فعاليتهاي انجام شده در کشاورزي ارگانيک مانند حداقل شخم ، استفاده از گياهان تثبيت کننده نيتروژن ، باز گرداندن ضايعات کشاورزي به خاک ، استفاده از گياهان پوششي باعث افزايش بازگشت کربن به خاک گشته و حفظ و ذخيره سازي کربن را باعث مي گردد.

کشاورزان ارگانيک هم نگهبان تنوع زيستي هستند و هم استفاده کننده از تنوع زيستي . مثلاً استفاده از بذور بومي که مقاومت بيشتري نسبت به بيماريها و شرايط بد محيطي دارند.

در سطوح بالا ترکيب گياهان و حيوانات باعث بهينه سازي مصرف انرژي و بازيافت چرخه مواد مي گردد.

در سطوح اکوسيستم حفظ منابع طبيعي در اطراف کشاورزي ارگانيک و فقدان مواد شيميايي باعث حفظ حيات و حش مي گردد. همچنين آيش گذاري زمين باعث عدم فرسايش خاک در تنوع زيستي مي گردد.

استفاده از فرآوده هاي اصلاح شده ژنتيکي در کشاورزي ارگانيک جايز نيست . زيرا اثرات فرآورده هاي اصلاح شده ژنتيکي هنوز بخوبي شناخته نشده اند .

کشاورزي ارگانيک هدفش تشويق و توسعه تنوع زيستي است و گواهي هاي تاييد ارگانيک اين مساله را نيز در نظر دارند.

کشاورزي ارگانيک با اکولوژي هماهنگ است و باعث تثبيت بافت خاک ، حفظ چرخه آب ، چرخه کربن ، چرخه مواد غذايي و آلودگي کمتر زمين است

کشاورزي ارگانيک و تنوع زيستي(biodiversity)

کشاورزي ارگانيک براي تنوع زيستي بسيار مناسب است.

تنوع زيستي به انواع تنوع در زمين مانند تنوع ژنتيکي ، تنوع گونه و تنوع اکوسيستمي اشاره دارد.

حفظ تنوع زيستي فقط براي مناطق حفاظت شده نيست. اغلب استراتژي هاي حفاظتي با حفظ گونه هاي موجود در مناطق حفاظت شده آغاز مي شود. اما اين کارها هرگز براي حفاظت تنوع زيستي کافي نيست . براي اين کار احتياج به زمينهاي پايدار همراه با استراتژيهاي مديريت آب، براي تشويق تنوع زيستي بومي در نواحي که مردم زندگي مي کنند ،دارد . تقريباً37% سطح زمين براي مصارف کشاورزي مورد استفاده است ( در آسيا 50% ،صحراي آفريقا40%) در اغلب اين نواحي تنوع زيستي در حال از بين رفتن است براي حفظ تنوع زيستي هم کشاورزي و هم طبيعت لازم است.

کشاورزي خود يکي از عوامل حفظ تنوع زيستي است .در هرسيستم کشاورزي تنوع زيستي به اجرا در مي آيد اين کارها مانند بازيافت مواد زايد، کنترل شرايط اقليمي و بافر کردن فرآيندهاي آبياري است .در سيستم هاي کشاورزي انسان ها با آوردن نهاده هاي خارجي در اين اکوسيستم دخالت مي کنند مانند استفاده از آفت کش هاي شيميايي و کودهاي شيميايي.

تنوع زيستي کشاورزي در حال حاضر درحد بحراني است . در حال حاضر فقط کمتر از 70 گونه گياه در بيش از 1300 ميليون هکتار در جهان کشت مي گردد و فقط گونه هاي کمي از انواع گياهان مورد پرورش هستند. در آمريکا 60-70 % لوبياهاي کاشته شده فقط از 3 گونه استفاده مي شود.

سازمان خواروبار جهاني ملل متحده تخمين زده که 75 % تنوع ژنتيکي محصولات کشاورزي در خيلي از گياهان بومي از مناطق اصلي خود از بين رفته اند.

چگونه کشاورزي ارگانيک مي تواند باعث پيشرفت و توسعه تنوع زيستي گردد؟

با احترام گذاشتن به ظرفيت طبيعي خاک ، گياه، حيوانات و اکوسيستم کشاورزي ارگانيک مي تواند به حفظ تنوع زيستي کمک کند.

در اين نوع کشاورزي با استفاده از عملکردهاي اکولوژيکي طبيعي مي توان توليد را افزايش داده و در برابر آفات و بيماريها مقاوم نمود. کودهاي سنتز شده ، ارگانيسم هاي اصلاح ژنتيک شده و آفت کش ها اثر منفي بر روي تنوع زيستي و سلامتي دارند و در اين نوع کشاورزي استفاده از آنها ممنوع است.

تقويت تنوع :

کشاورزي ارگانيک استفاده شرايط بومي است و استفاده از ترکيبات شيميايي آلي ممنوع است.

سيستم هاي آلي باعث تشويق استفاده از گونه هاي محلي و واريته هاي حيوانات و محصولات ميگردد.مزارع ارگانيک داراي تنوع زيستي بالايي هستند زيرا تنوع آيش بسيار بيشتر بوده و گياهان بيشتري کاشته مي شود.

پروژه هاي تحقيقاتي نشان داده است که کشاورزي ارگانيک باعث افزايش تعداد و گونه هاي وحشي در مزرعه مي گردد. تحقيقات 76 محقق کشورهاي مختلف نشان داد که کشاورزي ارگانيک باعث بهبود چرخه غذايي از باکتريها تا پستانداران مي گردد. زيرا کشاورزي ارگانيک با حيات وحش بصورت دوستانه برخورد مي کند و از مواد شيميايي و سموم کمتر استفاده مي کند.

کار با طبيعت :

کاکائو و قهوه گياهان سايه دوست هستند اما رشد سريع انها باعث حساسيت آنها در برابر بيماريها و آفات مي گرددو پرورش قهوه و کاکائو در زير سايه بان باعث افزايش قدرت زنده ماندن و افزايش عملکرد مي گردد و باعث کاهش استفاده از سموم جهت دفع آفات و بيماريها مي شود.

بنابر اين پرورش کاکائو بصورت زيستي باعث کمک به کشاورزان و تنوع زيستي مي گردد.

حفظ سنتها :

با حفظ کشاورزي سنتي مي توان به حفظ حيات وحش و تنوع زيستي و اقتصاد پايدار روستاها کمک کرد.

براي کشت برنج احتياج به آب زيادي است و تقاضاي زياد آب براي اين محصول يک تهديد عمده براي رژيمهاي آبي دنياست.

حمايت از توسعه پايدار:

با توليد ميزان وسيعي از غذاها با کشاورزي ارگانيک مي توان در جوامع محلي به توليد مشغول گرديد. افزايش جمعيت باعث استفاده بيشتر از زمينها براي استفاده از کشاورزي شود. و اين زمينها مخصوصاً در جاهاي پرآب بيشتر در معرض خطر است و همين امر باعث شده که خسارات سيل آسيبهاي فراواني به آن جوامع وارد آورد.

تهديدهاي تنوع زيستي :

يکي از اين تهديدات محصولات تراريخته است.

حمايت از کشاورزي ارگانيک:

براي اينکه توسط کشاورزي بتوانيم تنوع زيستي را نيز افزايش دهيم احتياج به فعاليت هاي وسيعي داريم . در اين زمينه کشاورزان و تشکل هاي غير دولتي کمک زيادي مي توانند انجام دهند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شرکت پیگیر، تاریخ ، کد مطلب:: www.paygir.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین