پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران از حضور کمرنگ انجمن های علمی در گروه هنر گلایه کرد و این حوزه را نیازمند تقویت و گسترش دانست.

شعار سال: مرتضی براری با بیان اینکه بیشترین تعداد انجمن های علمی کشور در زمینه علوم انسانی و کمترین آنها در حوزه هنر فعالیت می کنند، اظهار داشت: از مجموع 322 انجمن علمی دارای مجوز از وزارت علوم، 102 انجمن در حوزه علوم انسانی و فقط هفت انجمن در حوزه هنر فعال هستند.
وی افزود: حوزه فنی و مهندسی با 92 انجمن در رتبه دوم به لحاظ فراوانی انجمن های علمی کشور قرار دارد و در گروه بین رشته ای نیز 50 انجمن علمی مشغول به فعالیتند.
به گفته براری، از مجموع انجمن های علمی کشور تعداد 43 انجمن علمی در گروه کشاورزی و 28 انجمن علمی نیز در گروه علوم پایه قرار دارند.
وی با بیان اینکه شمار انجمن ها در تعدادی از رشته ها بسیار فراتر از حدانتظار است، خاطرنشان کرد: تعداد انجمن ها درحوزه مدیریت، به شدت زیاد است و حتی در برخی مواقع، زیاد بودن شمار انجمن ها در یک حوزه، موجب می شود آنها با هم مشکلاتی پیدا کنند و با انجمن های مشابه در حوزه های مختلف مواجه هستیم.
دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران خواستار فعالیت انجمن ها در حوزه های مورد نیاز کشور شد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه کشور در حوزه اقتصادی مشکلات زیادی دارد انجمن های علمی به مسائل اقتصادی و حوزه کسب و کار و اشتغال که از نیازهای جدی کشور ماست توجه چندانی نشان نمی دهند.
به اعتقاد وی با توجه به رشد کمی بسیار خوب انجمن های علمی طی سالهای اخیر، باید رشد کمی آنها متوقف شود و برنامه ریزی ها به سمت ارتقای کیفیت این انجمن ها برود.
براری درعین حال اظهار داشت: توقف رشد کمی انجمن های علمی نیز استثناهایی دارد و به عنوان مثال، باید زمینه برای ایجاد انجمن های جدید در حوزه های ورزش و هنر فراهم شود که خوشبختانه جامعه ورزش کشور طی سه چهار سال اخیر به موضوع انجمن های علمی توجه کرده و شش هفت انجمن ایجاد شده و تلاش می کنیم که اتحادیه ها شکل گیرد.
وی ارزیابی کلی از فعالیت تمامی انجمن های کشور را یکی از اقدامات کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم برشمرد و گفت: دراین ارزیابی و رتبه بندی ها، سقف امتیاز را 1500 قرار داده ایم که از 800 تا 1500 انجمن های رتبه A هستند، از 500 تا 800 جزو انجمن های رتبه B و 500 به پایین هم در ردیف رتبه های C.D .E.F قرار می گیرند.
دبیر کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم ادامه داد: در ارزیابی های هرساله، فعالیت های انجمن ها را ارزیابی و نقاط ضعف و قوت آنها را در قالب گزارش های آسیب شناسی، تحلیل کرده و به آنها تحویل می دهیم که براساس آخرین نتایج به دست آمده، تقریبا بیش از 50 انجمن ما دارای رتبه A هستند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فعالیت های انجمن های علمی به لحاظ کیفی افزایش پیدا کرده و هر هفته، حجم زیادی کنفرانس، کارگاه آموزشی و نشست تخصصی از سوی آنها برگزار می شود.
براری با بیان اینکه انجمن های علمی هیچ بار مالی برای کشور ندارند، تصریح کرد: انجمن ها خیلی مظلوم هستند و با وجود مشکلات مالی فراوان، یاد گرفته اند که برای گرفتن کمک مالی از دولت، گدایی یا مظلوم نمایی نکنند.
وی افزود: اغلب هیات مدیره انجمن های علمی را استادان و بزرگان علمی کشور تشکیل می دهند اما برای گرفتن کمک مالی، ماخوذ به حیا هستند و کمتر وارد این فضا می شوند.
به گفته براری، انجمن ها قوت های بالقوه علمی در کشور هستند و هیچ توقعی از دولت ندارند و تنها انتظارشان این است که از تجربه علمی 50 تا 60 ساله اعضای آنها استفاده شود و اینکار هیچ هزینه ای هم برای کشور ندارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ 27 اسفند 95، کد مطلب: 81045568: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین