پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۵۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در نشست خبری پایان سال به ایراد سخن پرداخت.

شعار سال: فولادگر در این نشست با اشاره به مهمترین فعالیت های چند ماه اخیر مجلس گفت: تصویب قانون برنامه ششم توسعه، بودجه 96 و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه از مهمترین مصوبات مجلس در ماه های گذشته بوده است. همچنین اصلاح موادی از قانون اصل 44، تصویب و نهایی کردن اساسنامه ساتبا(سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی) و شرکت پست و به روز کردن قانون احزاب بعد از 35 سال از دیگر مصوبات مهم مجلس بوده است.

نماینده مردم اصفهان افزود: چندین گزارش نظارتی در رابطه با حوادث پیش آمده، مثل حادثه ی قطار تبریز-مشهد و همچنین ساختمان پلاسکو در مجلس قرائت شد. چندین طرح تحقیق و تفحص از مراکز مختلف نیز به تصویب رسید اما در مورد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، با توجه به نزیکی بودن انتخابات، مجلس احساس کرد این تحقیق و تفحص بیشتر جنبه ی سیاسی دارد، لذا به آن رای نداد.

وی پیرامون کمیسیون ویژه‌ی حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 نیز اظهار داشت: طرح تاسیس این کمیسیون 2 مرتبه با عناوین دیگری در مجلس مطرح شده بود اما به تصویب نرسیده بود و بالاخره در آبان ماه طرح تشکیل این کمسیون مصوب شد. به دلیل اهمیت این کمیسیون اعضای آن باید در صحن علنی مشخص می‌شدند که به خاطر بررسی بودجه و برنامه ششم توسعه فرصت انتخاب اعضا به‌وجود نیامده بود و اعضا و هیات رئیسه این کمیسیون به تازگی انتخاب شده‌اند و در اولین جلسه سال آینده فعالیت این کمیسیون آغاز خواهد شد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی افزود: نظارت بر نحوه‌ی اجرای قانون‌های اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید، نظارت بر قانون حداکثر استفاده از تولید داخل، قانون بهبود کسب و کار و اصل 44 و اصلاحات آن از اولویت های این کمیسیون است و در واقع در این کمیسیون جنبه ی نظارتی بر جنبه‌ی قانونگذاری غلبه دارد.

فولادگر با اشاره به اختلافات دولت و مجلس در رابطه با برنامه ششم توسعه اظهار داشت: دولت اصرار داشت که برنامه ششم را به صورت احکام مورد نیاز برنامه به مجلس بفرستد و مجلس نیز معتقد بود که لازم است كليه مفاد پيش‌بينی شده در برنامه ششم توسعه در قالب لايحه به مجلس ارايه شود که در نهایت با پافشاری دولت، مجلس کل لایحه ی دولت را برای اولین بار تغییر داد و به برنامه تبدیل کرد.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: در برنامه ششم توسعه به موارد همچون کاهش وابستگی به نفت، کاهش فاصله نرخ سود بانکی و نرخ تسهیلات، همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، تعیین حداکثر اختلاف حقوق مدیران و موارددیگری اشاره شده است. همچنین در برنامه ششم مصوبات بسیار خوبی پیرامون بحث کشاورزی و محیط زیشت داشته ایم.

وی ابراز داشت: در برنامه ششم پیش بینی شده است که سورای صنایع و معادن استانی راه اندازی شود که کمک بسیار بزرگی به بخش صنعت و معدن است. همچنین در این برنامه توجه ویژه ای به حمل و نقل ریلی شده است. در حوزه ی ارتباطات نیز مصوب شد تا پایان برنامه ششم پهنای باند کشور به 30 ترابایت برسد و به دولت اجازه داده شد تا از سرمایه گذاری خارجی در اینحوزه کمک بگیرد. افزایش پوشش بیمه سلامت، توجه ویژه به ورزش مدارس، همگانی، زنان و روستایی و عشایری و تجمیع بسته های حمایتی ایثارگران از دیگر مصوبات برنامه ششم توسعه است.

فولادگر در رابطه با بودجه سال 96 نیز اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت و افزایش صادرات نفت، سهم نفت در بودجه 96 نسبت به سال 95 افزایش یافته و به بیش از 35درصد رسیده و اگر این روند صعودی بخواهد ادامه پیدا کند زنگ خطری برای کشور خواهد بود. همچنین در بودجه 96 به دولت اجازه داده شد تا 60 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند که از طرفی موجب پرداخت بدهی های دولت می‌شود و از طرف دیگر موجب تحمیل این بدهی ها به دولت بعد خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان از 3 برابر شدن مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و گفت: مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حدودا 3 برابر خواهد شد و تا حدی از مشکلات آنها کاسته خواهد شد. در موضوع یارانه ها نیز اتفاق جدیدی صورت نخواهد گرفت و طبق روند سال 95 یارانه ها پرداخت خواهد شد.

فولادگر درخصوص موضوع آب نیز گفت: پروژه ی تونل سوم کوهرنگ از ملی-استانی به پروژه ای استانی تبدیل شد ولی مبلغ در نظر گرفته شده برای این پروژه افزایش یافته است و اولویت اجرایی این پروژه نیز آزادسازی روستاهای در مسیر این پروژه است. در رابطه با پروژه بهشت آباد نیز بودجه ی سال 96 کاهش شدیدی یافته است اما اجرای این پروژه نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد و لازم است که از سرمایه گذاران خارجی یا بخش خصوصی استفاده شود.

نماینده اصفهان افزود: قرارداد قطار سریع السیر اصفهان به تهران نهایی شده است و علاوه بر نمایندگان اصفهان، نمایندگان قم نیز پیگیر این پروژه هستند. برای قطار شهری اصفهان و سالن همایش های امام خامنه ای نیز بودجه های خوبی در سال 96 پیش بینی شده است.

وی با اشاره به مشکلات خوزستان افزود: ما همه یک ملت هستیم و مردم اصفهان و خوزستان سال هاست که باهم روابط خوبی دارند اما متاسفانه حل نشدن مشکلات اساسی مردم خوزستان مثل آب شرب، ریزگردها و دیگر موضوعات در سال های گذشته، موجب ایجاد اختلاف بین مردم این دو استان شده است.

فولادگر افزود: به موجب اصلاحیه ی قانون انتخابات شوراها، بر مبنای سرشماری سال 90 قرار بود تعداد اعضای شورای شهر اصفهان از 21 نفر به 13 نفر کاهش پیدا کند.

نماینده مردم اصفهان نرخ رشد اقتصادی سال 94 را منفی اعلام کرد و افزود: نرخ رشد 11/2 درصد برای 9 ماهه اول امسال با احتساب فروش نفت بوده است و اگر نفت را حساب نکنیم نرخ رشد سال 95 حدود یک تا دو درصد بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم نرخ رشد اقتصادی دولت را ملاک قرار دهیم امروز نباید هیچ بیکار و هیچ کارخانه ی تعطیلی داشته باشیم در حالیکه در بخش ساختمان، در صنایع کوچک و متوسط و در واحدهای صنفی همچنان رکود وجود دارد و نرخ رشد این داحدها منفی است.

فولادگر در پایان اظهار داشت: متاسفانه دولت ها، در آستانه ی انتخابات و زمانی که در معرض نقد قرار می‌گیرند، آمارها را مصادره به مطلوب می‌کنند. نرخ رسمی بیکاری 12 درصد اعلام می‌شود در حالیکه نرخ واقعی بیکاری حدود 24 درصد است و این نرخ در بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیش از 40 درصد است. طی 13 سال نمایندگی من، هیچ سالی به اندازه ی 95 وضعیت اشتغال نا مطلوب نبوده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویش، تاریخ 26 اسفند 95، کد مطلب: 121641: www.rooyeshnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین