پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۵۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
اگر جاده ساحلی را به سمت دیر برای سفر انتخاب کرده باشید، حتما آن ها را دیده اید. کوه‌هایی تراشیده و استوار در دل بیابان که همچنان ایستاده رخ نمایی می‌کنند.

شعار سال: اگر جاده ساحلی را از مبدا بوشهر به سمت دیر و کنگان برای سفر انتخاب کرده باشید حتما آن ها را دیده اید. کوه‌هایی تراشیده شده و استوار در دل بیابان که سینه‌ی ستبرشان نشان از مقاومت در برابر سختی‌های اقلیمی این سرزمین دارد و همچنان ایستاده در باد، پس از گذشت سالیان دراز، رخ نمایی می‌کنند.

کلوت ها، این سازه های کهن طبیعی، در برابر بادهای سوزان و خشک آن چنان استوارند که ناخودآگاه رشادت‌های رئیسعلی دلواری‌‌ها و مردان مقاوم سرزمین مان را در برابر بیگانه به ذهن‌ها متبادر می‌کند. بیابان‌‌ها و کلوت های این منطقه به لطف گرمای طاقت فرسا و بادهای گرم و خشک خود، آنچنان دست نخورده و بکر هستند که آدمی را ساعت‌ها مسحور زیبایی شان می‌کند. زیبایی که البته در کنار دریای خلیج فارس همچنان مغفول مانده و کمتر کسی تلاشی، هرچند اندک، برای نمایاندن آن به مردم جهان کرده است.

سرزمین‌های کویری و بیابانی که روزی تهدیدی برای کشورها به حساب می‌آمد، امروز موجب رونق گردشگری و بیابان‌‌گردی شده و فرصتی به‌ وجود آمده است تا از ظرفیت‌های این نواحی، در جهت رشد و رونق اقتصاد گردشگری، استفاده شود. اکوتوریسم یا طبیعت‌گردي، در کشور ما کمتر شناخته شده و دلیل عمده آن، توجه اندک به این موضوع و عدم آگاهی از ظرفیت‌هاي اقتصادي و اجتماعی موجود در زمینه ی طبیعت گردي، از جمله طبیعت گردي بیابان، است.

وضعیت جغرافیایی و شرایط خاص اقلیمی مناطق بیابانی، به ویژه نواحی بیابانی جنوب ایران، به‌گونه اي است که زندگی در آنها، بسیار مشکل و گاه غیرممکن است، و باعث شده این نواحی مقهور طبیعت، همچنان بکر و دست نخورده باقی بمانند. با وجود این، امکان بهره برداري ‌‌هاي نوینی از جمله اکوتوریسم و انرژي هاي پاك در این سرزمین‌ها وجود دارد، که فقط مختص همین نواحی بوده و امکان توسعه‌ي پایدار را فراهم می‌آورد.

صنعت اكوتوريسم در كويرهای دنیا، امروزه به شكل پیش رونده‌ای در ابعاد جهاني رو به رشد است؛ چرا که از طرفی خود را با نيازهاي در حال رشد گردشگران مبني بر ارزش‌هاي نمادين از قبيل فرار از تکنولوژی، تجربه زندگی بدوی، فرار از زندگی روزمره، آرامش و سكون و بازگشت به اصل هماهنگ کرده و از سوي ديگر، به عنوان مهم‌ترین راه برای رونق و توسعه پایدار مناطق كويري و بياباني قلمداد مي‌شود.

منظره‌‌ی حیرت‌انگیز بيابان، حيات جانوری و گياهی، ستاره‌‌های درخشان در آسمان شب، بنا‌های تاریخی، آرامش بيابان و بسياری از جذابيت‌های دیگر، این سرزمین‌های بی آب و علف را به یکی از جاذبه‌‌های طبيعت تبدیل کرده و گردشگران را به بازدید از این مناطق مشتاق نموده است؛ به طوری که بسياری از گردشگران برای تجربه بيایان‌‌گردی، رنج سفر به مناطق کویری جهان را به جان می‌خرند.

طبق گزارش های سازمان تجارت جهانی (WTO)، گردشگری بخش عمده اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد و از این نظر یکی از بزرگترین صنایع جهان محسوب می‌شود و برهمین مبنا، پیش بینی می‌کند گردشگری بین المللی، تا سال 2020، به تعداد 1.6 میلیارد نفر برسد و گردش مالی ناشی از آن به بیش از 2 تریلیون دلار در سراسر دنیا باشد.

در استان زرخیزمان نیز علاوه بر ظرفیت‌های نفت و گاز و نعمت‌های سرشار دریای خلیج فارس، بیابان‌ها، کلوت‌ها و زیبایی‌های آن می‌تواند مزیتی دیگر برای رونق و توسعه‌ی پایدار این سرزمین باشد. کشورهای مختلفی در این زمینه، از سال‌ها پیش ، شروع به بازاریابی و تشویق گردشگران در قالب تور‌های بیابان‌گردی و کویر‌گردی کرده‌اند. نزدیک‌‌ترین شاهد این ادعا را می‌توان کشور امارات نام برد که از حیث جغرافیایی، به مناطق جنوبی ایران بسیار نزدیک است و همگان آشنا بر احوالات آن هستیم.

فقط شهر دبی سالانه بیش از 7 میلیون گردشگر خارجی دارد، که بسیاری از آنها مشتاقان بیابان‌گردی در این شهر هستند. امارات با استفاده از بازاريابي و تبليغات اكوتوريسم كوير، در سال‌هاي اخير توریست‌های فراوانی را به خود جذب نموده است. استفاده از فضای مجازی و راه‌اندازي وب ‌سايت ‌هاي مختلف و ارائه تورهاي متنوع كوير و از همه مهم‌تر فعاليت‌هاي گسترده تبليغاتي با کمک آژانس‌های مطرح گردشگری در دنیا، تاثير زيادي بر جذب اكوتوريست‌ در این کشور داشته است.

تبليغات مجازي يكي از روش‌هاي اصلي ترويج اكوتوريسم بياباني در امارات محسوب می‌شود. شاهد اين موضوع وجود وب ‌سايت ‌هاي متعددي است كه جاذبه‌ها و برنامه‌ تورهاي كويرگردي و سافاري ‌هاي كوير در اين كشور را تبليغ مي‌كنند. در کنار آن شتر سواری و برگزاری جشنواره ‌های غذا، صنایع دستی و همچنین برنامه‌های شکار با استفاده از پرندگان شکاری، که عمدتا ازمناطق جنوبی ایران به آنجا منتقل شده اند، برنامه هایی است که کمک کرده امارات قطب گردشگری بیابانی در منطقه نام بگیرد.

چین نیز یکی از کشور هایی است که با درایت توانسته در کنار جذب گردشگران از آثار تمدن خود، آنها را به بازدید از جاذبه‌ های بیابانی و بیابان‌گردی هم ترغیب کند. این کشور به منظور کسب درآمد از طریق جذب گردشگران داخلی و خارجی در بعضی از مناطق بیابانی خود که پروژه‌ های تثبیت شن ‌های روان انجام شده است و عرصه ‌های بیابانی به‌صورت جنگل کاری‌ های وسیع و فضای سبز مناسب در آمده است با ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی، پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ های زیبائی ایجاد نموده است.

از سال 2000، براساس میراث زمین‌شناسی و با هدف حفظ این میراث، چین به طور رسمی 44 ژئوپارک ملی را به منظور جلب اکوتوریست‌‌های داخلی و خارجی معرفی کرده است. حفظ و توسعه این میراث، فواید اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی مطلوبی در چین به بار آورده و باعث شده این کشور در شبکه ژئو پارک ‌های جهانی تحت سرپرستی یونسکو جایگاهی ممتاز پیدا کند.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد اکوسیستم بیابانی و کویری در استان بوشهر، از کارکردها و پتانسیل‌های اقتصادی قابل توجهی برخوردار هستند و لزوم توجه به آنها در راستای دستیابی به توسعه ی پایدار اقتصادی و رهایی از اقتصاد تک محصولی و وابسته به انرژی‌های فسیلی، ضروری به نظر می‌رسد.

همان‌طور که اشاره شد کلوت‌ها با منظره دل‌ انگیزشان توان بالایی جهت رقابت با دیگر مناطق کویری منطقه دارند و لازم است تمهیداتی بنیادی و اساسی به جهت جذب گردشگران به این منطقه اندیشیده شود. از جمله می‌توان به فرصت‌ های شبکه‌ های مجازی به جهت شناساندن این جاذبه ‌های شگرف اشاره کرد. با استفاده از این ظرفیت، می‌توان آنچه تا امروز در استان بوشهر مغفول مانده را، نه تنها به سایر هموطنانمان، بلکه به تمام مردمان جهان نشان داد و از آنها برای دیدن شگفتی ‌های این سرزمین دعوت کرد.

همچنین سازمان‌‌های مسئول از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران ارشد استان با توجه به وظایف ذاتی شان باید زمینه حضور گردشگران را با همکاری شرکت‌های فعال در زمینه خدمات گردشگری فراهم نمایند و با برنامه‌ ریزی و انجام اقدامات لازم جهت ثبت این مناطق بیابانی و کلوت‌ها در میان آثار ملی و جهانی، قدمی در جهت بهره برداری هر چه بهتر از این مناطق بردارند.

همچنین این سازمان‌‌ها می‌توانند با بررسی پتانسیل و ظرفیت‌های گردشگری بیابان‌های استان و راههای بسط و توسعه آنها، در جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اقدام نمایند. ضعف صنعت گردشگری و هتلداری نیز، نه تنها در استان بوشهر بلکه در کل کشور شاید از نقاط ضعفی ست که باید با مشارکت بخش خصوصی فعال در این زمینه برطرف شود . همچنین مانند سایر مناطق که فاقد زیر ساخت‌های هتلداری مناسبی هستند، این فرصت برای مردم بومی این مناطق بوجود می‌آید تا با استفاده از دعوت گردشگران به خانه‌های خود و ارائه این خدمات ، گامی در جهت درآمد زایی برای خانواده خود بردارند. شهرداری‌ها نیز می‌توانند از مزیت‌های حضور گردشگران استفاده کنند و با فراهم کردن امکانات عمومی نقشی مهم در توسعه اکو توریسم در استان ایفا نمایند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار: 6 فروردین 1396، کد مطلب: 142563:www. pgnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین