پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۹۵۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری لوازم خانگی، این بار مرحله به مرحله با مطلب آشنایی با ساختمان و مدار الکتریکی اتو بخار با هم همراه می شویم تا با اجزا و مدار الکتریکی اتو بخار آشنا شویم.

شعار سال: برای آشنایی با ساختمان اتو بخار ابتدا قطعات و اجزای تشکیل دهنده اتو بخار را به صورت انفجاری نشان می دهیم. این تصویر یک دستگاه اتو بخار را نشان می دهد که قسمت مخزن آب آن قابل جدا شدن است و می توان از آن به صورت اتو خشک استفاده کرد و مشخصات آن به شرح زیر است:

  • ولتاژ نامی ۲۲۰V
  • توان نامی ۱۱۰۰W
  • وزن ۱/۲۶kg
  • ظرفیت مخزن آب ۲۰۰cc
  • محدوده کنترل درجه حرارت ترموستات ۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد
  • نوع ترموستات بی متالی و قابل تنظیم
  • سیستم اسپری کننده آب ( آب فشار ) و سیستم تولید بخار متغیر

*** المنت اتو بخار : المنت اتوی بخار اکثرا مشابه المنت تصویر زیر و از نوع لوله ای ( میله ای ) است. این المنت با کفی اتو به صورت یکپارچه ساخته می شود و در صورت معیوب شدن باید کفی آن کلا تعویض شود. در تصویر زیر مجرای ورود آب برای بخار در کف اتو نشان داده شده است. برای آب بندی محفظه بخار از خمیر سلیکون استفاده می شود که به رنگ قرمز است.

مقدار مقاومت اهمی المنت اتو بخار ۴۵/۳ اهم و توان آن حدودا ۱۱۰۰ وات است.

*** ترموستات اتو بخار : ترموستات اتو بخار از نوع بی متالی قابل تنظیم است. محل نصب این ترموستات را در تصویر زیر مشاهده می کنید. میله نشان داده شده در شکل توسط دسته تنظیم ترموستات فاصله بین پلاتین ها را متناسب با درجه اتو تغییر می دهد.

تصویر زیر دو جزء ترموستات بی متالی را نشان می دهد. در سمت راست بازوی حساس و در سمت چپ پلاتین های ترموستات دیده می شود.

تصویر زیر بازوی بی متالی و حساس به حرارت ترموستات را نشان می دهد.

تصویر زیر وضعیت دو جزء ترموستات را در حالت عملکرد دستگاه نشان می دهد. ترموستات در این حالت می تواند المنت را در مدار برق قرار دهد.

در تصویر زیر با اعمال کمی حرارت به بازوی حساس ترموستات، در اثر انبساط طولی بازوی حساس به بازوی حامل پلاتین متحرک، نیرو وارد می شود و پلاتین های ترموستات باز می شود.

در تصویر زیر وضعیت ترموستات را در حالت قطع ترموستات و قطع مدار تغذیه المنت نشان می دهد.

*** تنظیم ترموستات اتو بخار : برای تنظیم ترموستات باید فاصله پلاتین ها که در شکل زیر نشان داده شده است توسط پیچ تنظیم انجام شود.

ابتدا با پیچ گوشتی تخت (دوسو) خار درپوش پلاستیکی محفظه ای را که پیچ تنظیم در آن قرار دارد از دسته اتو آزاد کنید.

 

درپوش محفظه را بردارید تا به پیچ تنظیم داخل محفظه دسترسی پیدا کنید.

 

دو سر اهم متر را به دوشاخه اتو وصل کنید.

 

سر ولوم ترموستات را طبق تصویر زیر در وضعیتی قرار دهید که دو فلش A و B در دو طرف خط تنظیم شکل زیر قرار گیرد.

 

پیچ تنظیم ترموستات را طبق تصویر زیر با پیچ گوشتی تخت مناسب به ترتیب زیر تنظیم کنید:

الف) اگر ترموستات پایین تر از محدوده فلش A (سمت چپ) عمل وصل را انجام می دهد و عقربه اهم متر روی صفر قرار می گیرد، پیچ تنظیم تصویر زیر را در جهت حرکت عقربه های ساعت بپیچانید تا پلاتین های ترموستات قطع شود و عقربه اهم متر مقاومت بی نهایت را نشان دهد.

ب) اگر ترموستات بالاتر از محدوده فلش B (سمت راست) عمل نکند و عقربه اهم متر روی بی نهایت قرار گیرد، پیچ تنظیم را در جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت بپیچانید تا پلاتین وصل شود و عقربه های اهم متر عدد صفر را نشان می دهد.

مدار الکتریکی اتو بخار

مدار الکتریکی اتو بخار در شکل زیر رسم شده است. در این مدار R مقاومت المنت، r مقاومت محدود کننده جریان و ولتاژ لامپ نئون h در چراغ نشان دهنده، Θ ترموستات بی متالی قابل تنظیم ( با محدوده تنظیم آن ۸۰ تا ۲۱۰ درجه سانتیگراد )، T ترمینال اتو و F1 فیوز خط تغذیه کننده پریزی است که دو شاخه سیم رابط اتو به آ وصل شده است.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت آموزش مجازی مهارت‌های فنی، تاریخ -، کد مطلب:-: www.stephelp.ir .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاسم سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
4
خداخیرت بده به لطف شما خوبان تونستیم اوکی یش کنیم و از تحریم های داخلی حداقل جلوی ولخرجی تو این روزگار جلوگیری کنیم
حجت
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
0
1
درود بر شما برای جمع کردن اطوی منزل بعد از نظافت به مشکل خورده بودم. بعد از دیدن راهنمایی هایتان به راحتی جمع نمودم و قابل استفاده شد و گرمه . باید هزینه زیادی متقبل می شدم. خدا خیرتان دهد و به کسب و کارتان برکت عطا نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین