پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۶۰۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
بررسی بازار کالای اساسی و سفره خانوار نشان می‌دهد که افزایش قیمت در سال ۹۶ با شیب تندی آغاز شده است، به طوری که با قدرت خرید خانوار‌ها هیچ سنخیتی ندارد.
شعارسال: بررسی بازار کالای اساسی و سفره خانوار نشان می‌دهد که افزایش قیمت در سال ۹۶ با شیب تندی آغاز شده است، به طوری که با قدرت خرید خانوار‌ها هیچ سنخیتی ندارد. در یک ماهه اخیر قیمت برنج ایرانی، حبوبات، انواع میوه، شیر و لبنیات، پودر لباسشویی و انواع شوینده‌ها با افزایش قیمت مواجه بودند و هیچ نظارتی برقیمت کالا‌ها در بازار نیست. آیا نهادهای نظارتی بازار را رها کرده‌اند؟

اخبار رسیده از بازار حاکی از آن است که قیمت انواع موادغذایی و مصرفی از ابتدای امسال روند صعودی گرفته و هیچ خبری از دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات و حمایت نیست. البته اخیراً سازمان تعزیرات بازدید‌های دوره‌ای خود را با چند خبرنگار خاص آغاز کرده و پس از تعطیلات نوروز قیمت انواع پوشاک را رصد می‌کند، غافل از اینکه گرانی در بازار مواد مصرفی بیداد می‌کند و سازمان تعزیرات در خواب زمستانی است.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که نرخ اغلب کالاهای ضروری و اساسی افزایش 40 تا 70 درصدی را تجربه کرده که این امر نه تنها آرامش اقتصادی را به مردم بازنگردانده بلکه نگرانی‌هایی برای آنها در برداشته که انتظار می‌رود مسئولان امر با نظارت هر چه دقیق‌تر از سودجویی افراد فرصت‌طلب در آشفتگی بازار جلوگیری نماید.

البته وزیر صنعت و تجارت افزایش قیمت کالاها را در آغاز امسال به دلیل افزایش نرخ دستمزد، قیمت آب، برق، گاز و. . می‌داند و می‌گوید: در هیچ کجای دنیا با آغاز سال جدید قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد، به ویژه دستمزد، اما در ایران افزایش دستمزد هرساله مرسوم است و منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. همچنین بررسی بانک مرکزی از تغییرات قیمت کالای اساسی نشان می‌دهد که طی یک‌سال اخیر قیمت لبنیات ۷ درصد، تخم مرغ 9/42 درصد، برنج 2/31، حبوب 7/19، میوه تازه 3/34، سبزی تازه 3/26، گوشت قرمز 1/8، گوشت مرغ ۳۵، شکر ۲۰، چای 2/13 روغن نباتی 6/8 و حبوبات ۲۰درصد افزایش یافته است. قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی با اشاره به آخرین وضعیت نرخ کالاهای اساسی طی یک‌سال اخیر اظهار داشت: نرخ برنج ایرانی با افزایش ۱۵ درصدی طی یک‌سال اخیر از کیلویی ۱۳ هزارتومان به بالا در بنکداری سطح شهر به فروش می‌رسد و قیمت اقلام حبوب نوسانات ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است. حسنی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی چای و سایر اقلام اساسی بیان کرد: البته سایر اقلام نظیر قند و شکر نوسانات شدیدی را تجربه کرد که با عرضه شکر دولتی در بورس کالا این نوسانات فروکش کرد.

* نرخ منطقی هر کیلو مرغ7 هزار و 500 تومان

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز معتقد است به‌‌رغم آنکه طی سه سال اخیر وزیر جهاد کشاورزی نرخ منطقی هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد، اما اکثر ایام سال نرخ مرغ کمتر از این رقم است. وی گفت: نرخ تخم‌مرغ به سبب شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان طی چند ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته از این رو با افزایش 42/9 درصدی تخم‌مرغ متناقض است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شفاف، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1396، کدخبر: ۴۲۴۸۸۹ ، www.shafaf.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین