این شاخه از گردشگری از دو منظر قابل توجه است: نخست برگزاری تورهای گل و گیاه به مقصد زیستگاههای گونههای خاص گیاهی و دوم برگزاری نمایشگاهها و جشنوارههای گل و گیاه بهویژه در سطوح ملی و بینالمللی؛ موضوعاتی که توجه به آنها در ایران تاکنون بسیار کمرنگ بوده است. در عین بیتوجهی ایران به این پتانسیل، کشورهای بسیاری در دنیا با اعمال نگاه تخصصی به موضوع توسعه گردشگری با محوریت گلها و گیاهان، اقدام به برگزاری تورهای گیاهشناسی و انواع جشنوارههای گل میکنند و با تدارک برنامههای جانبی مرتبط همچون راهاندازی کارناوالهای گل، گردشگران علاقهمند بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود میکشانند؛ کشورهایی چون هلند، آلمان، چین، بلغارستان، اتریش، کلمبیا و... نمونههای مثالزدنی در این رابطه هستند.
توسعه گردشگری گل در ایران بهطور قطع همانند بسیاری از شاخههای نوظهور گردشگری در کشور موانعی را پیشروی خود دارد که در درجه اول به فقدان نگاه تخصصی نسبت به این موضوع باز میگردد. این خود مانع شناسایی ظرفیتهای مناطق مختلف در این حوزه شده؛ چراکه با شناسایی ظرفیتها است که میتوان برنامهها و چارچوبهای مشخصی را با هدف توسعه تدوین کرد. علاوهبر این، ارتقای کیفیت نمایشگاههای گل و گیاه داخلی و خارج کردن آنها از حالت یکنواختی که به آن رسیدهاند، در کنار تبلیغات هدفمند، خود عامل موثری در جذب و علاقهمند ساختن عموم مردم به این شاخه از گردشگری خواهد بود. تلاش برای حضور در بازار جهانی از طریق فراهم آوردن زمینههای افزایش کشت و پرورش انواع گلهای تزئینی و صادرات آنها نیز قطعا گامی موثر در راستای معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور در این حوزه و ترغیب گردشگران خارجی برای حضور در ایران است تا از این طریق بتوان در بلندمدت گردشگری گل و گیاه را بهعنوان شاخهای پررونق از گردشگری مطرح کرد و به درآمدزایی و ارزآوری از طریق آن دست یافت.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار30خرداد 96،کدمطلب:1105142، www.donya-e-eqtesad