پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
استاندار لرستان: چاره برون رفت از مشکلات اقتصادی استان، آمدن بخش خصوصی و حمایت از آنان است
شعارسال: لرستان یکی از استان‌هایی است که به‌دلیل ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی بویژه در کشاورزی و گردشگری زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد، اما متأسفانه موانع پیش روی سرمایه‌گذاران موجب شده بود، تا در سال‌های نه چندان دور در این زمینه موفقیتی حاصل نشود و سرمایه‌گذاران بویژه سرمایه‌گذاران خارجی کمتر رغبتی برای ورود به این عرصه داشته باشند. شاید به همین دلیل بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تیم جدید مدیریتی استان، سرمایه‌گذاری و اشتغال را به‌عنوان اولویت اول کاری خود اعلام کردند و همه تلاش خود را به کار بستند تا موانع پیش روی سرمایه‌گذاری رفع و خواسته‌های سرمایه‌گذاران تأمین شود. اکنون پس از گذشت 4 سال علاوه بر جذب سرمایه‌های داخلی و فعال شدن 692 کارگاه تولیدی مشکل دار، لرستان هر هفته میزبان سرمایه‌گذارانی از کشورهای آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا و چین است، به گونه‌ای که با سرمایه‌گذاری یک شرکت هلندی در یک طرح 50هکتاری گلخانه‌ای، امروز شاهد صادرات محصولات کشاورزی آن به روسیه هستیم و برای نخستین بار در کشور و با سرمایه‌گذاری یک شرکت فرانسوی، تخم «چشم زده» ماهی در لرستان تولید می‌شود.

* درهای لرستان به روی سرمایه‌گذاران باز است

«هوشنگ بازوند» استاندار لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص روند رفع موانع برای سرمایه‌گذاری در استان، اظهارداشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تیم مدیریتی استان همه توان خود را به کار گرفت تا موانع پیش روی سرمایه‌گذاری را برداشته و شرایط برای حضور بخش خصوصی فراهم شود چرا که عقیده داریم چاره برونرفت از مشکلات اقتصادی استان به میدان آمدن بخش خصوصی و حمایت دولت از آنان است. در این راستا، اولویت اول و دوم استانداری اشتغال و سرمایه‌گذاری است و اولویت سوم نیز به فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی اختصاص دارد. به گفته وی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های حضور و تسهیل در بوروکراسی‌های اداری و کوتاه کردن زمان آن، برنامه‌های پروازی لرستان هم منظم شده است. طبیعی است که هرکسی بخواهد در لرستان سرمایه‌گذاری کند باید دست کم در روز یک پرواز رفت و برگشت دایر باشد و این یکی از کمترین درخواست‌های سرمایه‌گذاران است.

استاندار لرستان به سرمایه‌گذاری 75میلیون دلاری یک شرکت هلندی در طرح 50 هکتاری گلخانه‌ای به‌عنوان یکی از موارد جذب سرمایه خارجی در استان اشاره کرد و افزود: طرح گلخانه هیدروپونیک که بزرگ‌ترین گلخانه مدرن کشوربه شمار می‌رود با سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت هلندی قرار است در 50 هکتاراجرایی شود که فاز اول آن در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار اجرا شده و محصولات آن در حال حاضر به روسیه صادر می‌شود. وی از احیای مجتمع کشت و صنعت فجر لرستان توسط یک سرمایه‌گذار عربستانی خبر داد و افزود: در حال حاضر ۴۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و اگر این مجموعه به دوران طلایی خود بازگردد اشتغالزایی مستقیم آن یک هزار و ۵۰۰ نفر خواهد بود. بازوند با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای دیدن زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی لرستان، گفت: با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیون یورویی شرکت فرانسوی، «آکوالند» در حوزه پرورش ماهی برای نخستین بار در کشور، تخم چشم زده ماهی با برند «آکوالر» تولید شده که می‌تواند بخش اعظم نیاز کشور را تأمین کند.استاندار لرستان سند اشتغال لرستان و اقتصاد مقاومتی را از زیر مجموعه‌های برنامه‌های توسعه‌ای استان خواند و بیان کرد: درقالب این برنامه‌ها بنا بود در سال 95 معادل 4 هزارو 500 میلیارد تومان جذب کنیم که خوشبختانه محقق شد و امسال نیز بنای جذب 6 هزار و 500میلیارد تومان را داریم. در 3 ماه بهار امسال با وجود مباحث انتخاباتی، لرستان در بخش اشتغال و اقتصاد مقاومتی عملکردی مطابق برنامه داشته است.

وی در پاسخ به روند راه‌اندازی کارخانه فولاد ازنا که تجهیزات آن به دلیل تحریم در چین بلوکه شده بود، توضیح داد: خوشبختانه این مشکل رفع شده و تجهیزات به مرور در حال وارد شدن است و انتظار داریم تا دو سال آینده این کارخانه وارد فاز تولید شود. بازوند با اشاره به اینکه 197 مهندس در حال راه‌اندازی این کارخانه هستند، گفت: در این طرح 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و قرار است سالانه 1.5 میلیون تن ورق فولادی تولید کند.

* بهبود رتبه بیکاری لرستان

درهمین حال، «مهرداد غضنفری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» در مورد کاهش نرخ بیکاری، احیا و راه‌اندازی واحداهای تولیدی راکد استان، اظهارداشت: در سال 92 زمانی که نمایندگان دولت تدبیر و امید این استان را تحویل گرفتند، لرستان رتبه نخست نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور را در اختیار داشت که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه جذب سرمایه و رفع موانع تولید توانستیم این رتبه را در سال 95 از یک به 9 برسانیم که موفقیت بزرگی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، با استناد به آمارفصلی وضعیت بیکاری در مرکز آمار ایران، رتبه لرستان در بهار سال 96 به رتبه 15رسیده است.

به گفته وی میزان صادرات غیر نفتی لرستان از 86 میلیون دلار سال 92 به 235 میلیون دلار سال 95 رسیده و هدفگذاری صادرات 300 میلیون دلار در سال 96 در نظر گرفته شده است.

معاون استاندار لرستان در مورد طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان، گفت: لرستان در سال 95 با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و نیروی انسانی که دارد به‌عنوان یکی از استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده بود. غضنفری با اشاره به اینکه سند اقتصاد مقاومتی لرستان در سال گذشته برمبنای 8 هزار و 953 میلیارد تومان در بازه زمانی 2ساله برنامه‌ریزی شده بود، افزود: مبنای کار ما 72 درصد سرمایه بخش خصوصی، سامانه بانکی و هلدینگ‌ها و مابقی منابع دولتی بود که خوشبختانه در سال 95 با تصویب 4 هزارو 500 میلیارد تومان 28 هزارو 500 شغل ایجاد شد. در این راستا، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید 405 میلیارد تومان سهمیه برای رونق تولید واحدهای راکد، مشکل دار و زیر ظرفیت تولید داشت که در نهایت 412 میلیارد تومان جذب شد و توانستیم 327 واحد را وارد مدار تولید کنیم و بدین ترتیب لرستان توانست در بخش جذب تخصیص منابع رتبه سوم و در میان استان‌های پایلوت اجرای اقتصاد مقاومتی رتبه اول را به دست آورد. از سوی دیگر، بجز تسهیلات کارگروه تسهیل توانستیم با اعطای تسهیلات مستقیم 365 واحد دیگر را که یا راکد، مشکل دار یا زیر ظرفیت تولید بودند، فعال کنیم که در واقع در سال 95 در لرستان 692 واحد مشکل دار وارد فاز تولید شد.

** برش

لرستان ، در میان پنج استان امن کشور برای سرمایه‌گذاری

«حبیب‌الله خجسته‌پور» معاون سیاسی استاندار لرستان در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: مطابق شاخص‌های شورای امنیت کشور، لرستان جزو پنج استان امن کشور است.

وی افزود: طی 4 سال فعالیت دولت تدبیر و امید، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی در کمال امنیت به استان آمدند، به‌عنوان نمونه سرمایه‌گذار عربستانی که در کشت و صنعت خرم‌آباد سرمایه‌گذاری کرده حتی یک ریال تسهیلات از ما نخواسته و این نشان دهنده امنیت سرمایه‌گذاری در لرستان است. خجسته‌پور به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان داد هیچ موردی از نبود تأمین امنیت در سالیان اخیر در لرستان وجود نداشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: 3 مرداد 1396، شماره: 6551 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین