پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 01
کد خبر: ۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
چطور می‌ شود افرادی را که در خیابان قدم می‌ زنند، پاساژ ها را می‌ گردند یا در وب چرخ می‌ زنند، متقاعد کرد که سری هم به فروشگاه و مغازه و وب‌ سایت ما بزنند؟ اصلا چرا باید این کار را کرد؟

شعار سال: یک فروشنده می‌ داند که درآمدش نسبت مستقیم با تعداد مشتریانش دارد و مشتریان واقعی (کسانی که پول می‌ دهند) زمانی بیشتر می‌ شوند که مشتریانِ بالقوه بالا بروند؛ یعنی افراد از میان این همه عرضه‌ کنندگان کالا و خدمات، دل‌شان بخواهد که به ما مراجعه کنند. می‌ گویند «تغییرات کوچک، نتایج بزرگ ایجاد می‌ کنند»؛ و چند مثال واقعی که در این مقاله می‌ خوانید، نشان می‌ دهند که همیشه می‌ شود خلاق بود و به جای غرزدن از اوضاع و شرایط و این‌ که بازار کساد است و مشتری نیست و اقدام کرد و کاری انجام داد.





1.هر سه‌ شنبه، کیک یزدی تازه!

قنادی‌ها همیشه شیرینی‌ های خوش‌ رنگ و خوش‌ عطر و خوش‌ قیافه دارند و همه این‌ ها چیزی‌ ست که اشتها را تحریک می‌کند و دل‌ مان می‌خواهد چند تا از آن‌ ها را بخریم و به خانه ببریم و بخوریم. اما چه عاملی باعث می‌شود که واقعا تصمیم بگیریم امشب به قنادی برویم و شیرینی بخریم؟ بعضی وقت‌ ها، مناسبت‌ های خاصی این موقعیت را فراهم می‌کنند. اما در روز های عادی چطور؟ یک قناد نابغه چطور می‌ تواند شیرینی‌ های تازه‌ اش را به مشتریان علاقه‌ مند و خوش‌ اشتها عرضه کند؟ یک قنادی در همین تهران خودمان، کاغذی پشت شیشه مغازه‌ اش چسبانده و نوشته بود که: «هر سه‌ شنبه عصر، کیک یزدی تازه عرضه می‌شود». به همین سادگی! مشتری‌ ها که همیشه تازگی شیرینی برایشان مهم است، یادشان می‌ ماند که سه‌ شنبه‌ ها می‌ توانند از این قنادی کیک یزدی داغ بخرند و یادشان می‌ ماند که این قنادی جنس‌ های تازه دارد. پس به بهانه کیک یزدی تازه وارد قنادی می‌ شوند و ممکن است چیز های دیگر هم بخرند. کافی‌ ست این قنادی شیرینی‌ های خوبی داشته و با مشتریانش خوش‌ برخورد باشد تا کسی که یک بار از آن‌ جا خرید می‌ کند، به مشتری دائمی تبدیل شود و به دوستان و آشنایان خود هم درباره آن بگوید.


2.می‌خواد منو بفروشه

برای فروختن ماشین‌ ها در ایران، اغلب معمول بوده است که صاحب ماشین، کاغذی را پشت شیشه می‌ چسباند و روی آن می‌ نویسد «فروشی» و احتمالا مدل ماشین و شمارۀ تماس را هم می‌گذارد. حالا در میانه این روش مرسوم و کلیشه‌ شده، یک نفر ابتکاری جالب به‌ خرج می‌ دهد و روی کاغذ، یک صورتکِ ناراحت می‌گذارد با این جمله: «می‌ خواد منو بفروشه». در میان این همه ماشین که فقط رویشان نوشته شده «فروشی»، این یکی با این تغییر ساده اما چشمگیر، کلی مشتریِ بیشتر جلب می‌ کند.


3.فقط فتوکپی نداریم!

دیده‌ ایم که پشت شیشه خیلی از مغازه‌ های لوازم‌ التحریرفروشی، انگار با لحنی عصبانی (گویا از بس جواب کسانی را داده‌ اند که در مورد کپی سؤال داشته‌اند) نوشته‌ اند: «کپی نداریم، لطفا سوال نکنید!» حالا، یک مغازه لوازم‌ التحریر آمده و همین چیزی را که می‌ تواند نقطه ضعف او محسوب شود، به نقطه قوت تبدیل کرده. حتما می‌ پرسید چطوری؟ خیلی ساده؛ جمله را این‌ طوری شنگول کرده و نوشته: «فقط فتوکپی نداریم


4.کارتِ تخفیف بدهید، عکس بگیرید!

یک عکاسیِ تازه افتتاح‌شده در طبقاتِ یک پاساژ بزرگ، چطور می‌ تواند مشتریان را به سمت خود جلب کند؟ عکاسی مورد نظر ما، کاری جالب انجام داد. با سایر فروشگاه‌ های پاساژ وارد مذاکره شد، گفت که به مشتری‌هایشان پیشنهاد بدهند در ازای فلان مقدار خرید، می توانند یک کارت بگیرند که با آن می‌توانند به عکاسی مراجعه کنند و یک سری عکسِ سه در چهارِ رایگان بگیرند. آن مغازه‌ دارها خوشحال بودند که از این طریق، انگیز های برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند که بیشتر بخرند. وقتی خریداران با کارت تخفیف به عکاسی می‌ رفتند، عکاسِ هوشمند و نابغه ما به آن‌ ها پیشنهاد می‌ کرد که عکس‌ های دیگری هم بگیرند (اما اصلا آن‌ ها را توی رودربایستی و تحت فشار قرار نمی‌ داد). تازه، کارت‌ های تخفیف را هم نگه میداشت و آخر ماه، پول عکس های سه در چهار را از صاحبان مغازه‌ ها می گرفت. شما به این ترفند ساده اما مؤثر، آفرین نمی‌ گویید؟


5.چی بپزم؟

این همه سایت آشپزی به زبان فارسی وجود دارد. این همه هم کتاب آشپزی. همه چیز از پیش مشخص است: مواد لازم و طرز تهیه و دسته‌ بندی غذا ها و آیا واقعا همین‌طور است؟ یعنی راه ابتکار بسته است؟ یک سایت آشپزی چه کاری می‌ تواند انجام دهد که از سایر سایت‌ های آشپزی متمایز شود و در عین حال، کاری انجام دهد که با کتاب آشپزی نمی‌ شود انجام داد؟ باز هم یک ایده ساده و جالب و بسیار مؤثر: ((به من بگو چه موادی تو خونه داری، تا بهت بگم چه غذاهایی می‌تونی درست کنی))!

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت جماران، زمان انتشار : پنج شنبه, ۹ مهر , ۱۳۹۴ ،کد مطلب 13537. www.jplus.jamaran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین