پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
صیادان مازندران مهر ماه هر سال با دلی پرامید وارد دریا می‌شوند و برای آنان تفاوتی ندارد دریا طوفانی باشد یا هوا بارانی، آنان امیدوار هستند سبدی پررونق از صید را پشت سر بگذارند.

شعار سالصیادان مازندران مهر ماه هر سال با دلی پرامید وارد دریا می‌شوند و برای آنان تفاوتی ندارد دریا طوفانی باشد یا هوا بارانی، آنان امیدوار هستند سبدی پررونق از صید را پشت سر بگذارند.

امروز نخستین روز صید در دریای مازندران بود با توجه به پیش‌بینی هواشناسی هوای مازندران بارانی بود ولی صیادان وارد دریا شدند تا بتوانند صید خوبی داشته باشند.

همه ما می‌دانیم سرمای لب ساحل استخوان‌سوز و طاقت‌فرسا است ولی با این وجود صیادان مازندران به امید کسب معاش تورهای خود را در دریا پهن کرده و روزی خود را از آبی بیکران طلب می‌کنند.

صیادان مازندران در طول هفت ماه فصل صید و صیادی که با سرما و نزولات جوی مواجه هستند وارد دریا می‌شوند و با اینکه از این موضوع با خیر هستند این امر موجب بروز بیماری‌هایی برای آنان می‌شوند باز هم از کار خود ناراضی نبوده و تمام تلاش خود را در این زمینه به‌کار می‌گیرند.

با وجود سختی‌ها و مشقت‌های صیادی، هنوز این حرفه به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب نیامده و ماهی‌گیران در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

* شغلی پیش‌بینی نشده/ 15 ساعت کار شبانه‌روزی صیادان مازندران

یک صیاد در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه صیادی، شغل پیش‌بینی نشده است، اظهار کرد: صیادان از بامداد وارد دریا می‌شوند و فعالیت آنان تا شب ادامه دارد و به‌طور متوسط روزانه 16 ساعت کار می‌کنند.

مومنی با اشاره به اینکه متوسط درآمد سال گذشته صیادان مازندران یک‌میلیون تومان بوده است، افزود: البته سال گذشته حتی برخی از شرکت‌های تعاونی نتوانستند صید خوبی داشته باشند این مبلغ مربوط به شرکت‌های تعاونی بوده که درآمد خوبی داشتند.

وی تصریح کرد: امروز نخستین روز صید ماهی استخوانی در دریای مازندران بوده که صیادان مازندران به امید فصل صیدی خوب وارد دریا شدند.

این صیاد مازندران با بیان اینکه نخستین روز پره‌کشی نسبت به سال گذشته از وضعیت خوبی برخوردار بود، گفت: مهم‌ترین مشکل صیادان مازندران بالا بودن نرخ بیمه است و اینکه هنوز شغل صیادی به‌عنوان شغلی سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.

مومنی ادامه داد: در حال حاضر صیادان با سن 65 تا 70 سال در حال فعالیت هستند که در صورت حل مشکل بیمه بازنشسته خواهند شد.

وی با اعلام اینکه امسال تلاش بسیاری توسط صیادان، شیلات و اتحادیه‌های تعاونی در زمینه تکثیر و پرورش ذخایر ماهی صورت گرفته است، افزود: مسائل بسیاری از جمله آلودگی رودخانه‌ها، سموم و سایر موجب کاهش ذخایر ماهی‌ها شده که لازم است همه دست به دست هم دهند تا شاهد مشکلاتی از این قبیل نباشیم.

*همزمانی فصل سرما و فعالیت جامعه صیادی

رئیس گروه اجتماعی و رفاهی صیادان شیلات مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هر ساله فصل صید ماهی‌های استخوانی از دریای مازندران از 20 مهر ماه آغاز می‌شود که صیادان استان در فصل سرد سال اقدام به صید می‌کنند.

الله‌قلی محمدزاده با اشاره به همزمانی فصل سرما و فعالیت جامعه صیادی، بیان کرد: باید در این هوای سرد صیادان وارد دریا شده و تورهای صیادی را نگه دارند که اغلب آنان به بیماری‌های رماتیسم قلبی و مفصلی، دردهای مفصلی و دیسک کمر مواجه هستند.

وی تصریح کرد: حدود 6 سال گذشته اقدامات بسیاری برای اینکه صیادی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود صورت گرفته تا 10 درصد حق بیمه از محل یارانه‌ها جبران شود و نرخ بیمه صیادی از 27 به 17 درصد کاهش یابد ولی به‌دلیل بار سنگین مالی تأمین اجتماعی زیر بار نرفت.

*مصوبه‌ای که اعتراض صیادان مازندران و گلستان برانگیخت

رئیس گروه اجتماعی و رفاهی صیادان شیلات مازندران با اعلام اینکه این مهم توسط استاندار و مجمع نمایندگان مازندران در حال پیگیری است تا اعتبار آن توسط کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دریافت شود، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه اعتباری به صیادان شمال اختصاص داد که تنها به صیادان استان گیلان از آن بهره‌مند شدند که این امر اعتراض صیادان گیلان و مازندران را برانگیخت و پیگیر تحقق این مهم هستیم.

محمدزاده گفت: امیدواریم با کاهش نرخ بیمه صیادی و به شمار آمدن این حرفه جزو مشاغل سخت و زیان‌آور مرهمی بر دردها و آلام صیادان مازندران شود.

*صیادان مازندران بدون توجه به شرایط جوی تورهای خود را دریای مازندران پهن کردند

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: صید ماهی‌های استخوانی امروز در دریای مازندران آغاز شده و تا 15 فروردین‌ ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

عباسعلی شیخ‌تبار به رهاسازی حدود 90 میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های مهم و شیلاتی مازندران اشاره کرد و افزود: در بسیاری از رودخانه‌ها دچار آلودگی زیست محیطی هستیم که با توجه به اینکه 80 درصد گونه‌های دریای خزر باید برای تخم‌ریزی به رودخانه مهاجرت کنند لازم است در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی صیادان تورهای خود را در دریای مازندران پهن کردند، تصریح کرد: مجوز صید به صیادان مازندران داده شده که براساس توانایی، شرایط محیطی و جغرافیایی، وضعیت آب و جریانات دریای صید صورت می‌گیرد.

معاون شیلات مازندران گفت: همچنین اطلاعات لازم در زمینه پیش‌بینی وضعیت هوا و دریا در اختیار جامعه صیادی قرار می‌گیرند تا در جریان قرار گیرند.

به گزارش فارس، صیادان مازندران امروز با وجود سرمای هوا و بارش باران را نادیده گرفته و تورهای خود را به امید فصل صیدی خوب و سبدی پررونق در دریای مازندران پهن کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 21 مهر 96، کدمطلب: 3972492 ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین