پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب نظیر آب، فاضلاب و تامین انرژی در قالبی ساختار‌یافته با هزینه اجرایی پایین‌تر، امکان حضور صنایع مرتبط در کنار هم را نیز میسر می‌کند. به‌دیگر بیان، نحوه چیدمان و استقرار واحدهای صنعتی به مراتب از هزینه‌های واسطه‌ای و مبادله‌ای فعالان حوزه صنعت کاسته و به‌طبع قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

شعار سال: استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب نظیر آب، فاضلاب و تامین انرژی در قالبی ساختار‌یافته با هزینه اجرایی پایین‌تر، امکان حضور صنایع مرتبط در کنار هم را نیز میسر می‌کند. به‌دیگر بیان، نحوه چیدمان و استقرار واحدهای صنعتی به مراتب از هزینه‌های واسطه‌ای و مبادله‌ای فعالان حوزه صنعت کاسته و به‌طبع قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تهیه زمین مناسب برای اجرای طرح‌های صنعتی در موقعیت ممتاز با توجه به مکان‌یابی و طراحی انجام شده مطابق اصول فنی و مهندسی و آخرین روش‌های شهرک سازی، عدم نیاز به کسب مجوز جداگانه از ادارات و سازمان‌های متعدد از قبیل منابع طبیعی، کشاورزی، آب، برق، گاز، امور اراضی، میراث فرهنگی، خاک شناسی، ثبت اسناد، راه و ترابری، مستثنی بودن ازقانونشهرداری‌ها و صدور رایگان مجوز‌های احداث ساختمان و پایان کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، واگذاری اداره شهرک‌ها و نواحی صنعتی پس از بهره‌برداری به‌هیات امنا متشکل از صاحبان صنایع مستقر، بهره‌برداری از امکانات و تاسیساتی که ایجاد شده و یا در آینده ایجاد می‌شوند از قبیل: معابر آسفالت، فضای سبز گسترده و زیبا، شبکه‌های گسترده آب، شبکه روشنایی معابر، مرکز فوریت‌های پزشکی، آتش نشانی، مرکز اینترنت، مراکز مشاوره شعب بانک‌ها، دفتر بیمه و... سایر امکانات رفاهی متناسب با پیشرفت فیزیکی شهرک‌ها، از جمله مزایای حضور در شهرک صنعتی برای علاقه‌مندان به ورود در عرصه تولید کشور است. از جمله موارد دیگر که موجب ایجاد تقارن اطلاعات بین تولیدکنندگان در سیستم اقتصادی کشور می‌شود می‌توان به برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مرتبط، برای بررسی کارشناسانه و آسیب‌شناسی صنایع اشاره کرد. در اثنای برگزاری این اجتماعات می‌توان رصد و ایجاد بازارهای هدف مناسب را نیز در دستور کار قرار داد. خروجی این رویه بهبود کلی دانش صنایع و ایجاد تقاضای موثر برای آن‌ها خواهد بود.

شهرک‌های صنعتی بستر مناسب برای ایجاد خوشه‌های صنعتی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد می‌کنند. وقتی صنایع همگن و مرتبط در کنار یکدیگر شروع به فعالیت می‌کنند فاصله بین اجزای تولید بسیار کم شده و زنجیره تولید در بهترین فرم با کمترین هزینه شکل خواهد گرفت. بدون شک، کسب مزیت رقابتی و سهم بیشتر از بازارها از اهداف اصلی همه سازمان‌هاست. وجود هماهنگی و همکاری بین اعضای زنجیره تامین همواره از عواملی بوده است که مدیران زنجیره تامین در جهت آن گام برداشته‌اند زیرا تعامل مستمر موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت تصمیم‌گیری، تغییر محصول طبق نظر مشتریان، افزایش توان رقابتی در مقابل تغییرات سریع و ناگهانی خواهد شد؛ این موضوع از طریق شبکه خوشه‌های صنعتی و کنسرسیوم‌های صادراتی قابل انجام است که در دستور کار شهرک‌های صنعتی قرار دارد.

هم اکنون خوشه صنعتی سنگ محلات تشکیل شده و شرکت نمایشگاهی یکتا سنگ محلات به عنوان شبکه فراگیر مسئولیت پیگیری امور خوشه را به‌عهده دارد. علاوه‌ براین تمامی حمایت‌های ابلاغی سازمان متبوع به شکل متمرکز و در قالب برنامه عمل مصوب در شورای راهبری مربوطه صورت می‌پذیرد که شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، حضور واحدهای عضو خوشه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است. ضمنا در زمینه توسعه بازار صادراتی سنگ تاکنون سه کنسرسیوم صادراتی نیز عقد قرارداد کرده که در حال فعالیت هستند.

از جمله ابعاد مهم دیگر در توسعه اقتصادی یک کشور نظارت دقیق بر عملکرد بخش‌های مختلف است. شهرک‌های صنعتی نقاط جغرافیایی دراقتصاد کشورهستند که محل تمرکز صنایع مختلف‌اند. این امر امکان نظارت بهتر بر آن‌ها را با هزینه‌های کمتری میسر می‌سازد. عملکرد واحدهای صنعتی مانند فعالیت یا عدم فعالیت و راندمان تولید واحدها (پیشرفت فیزیکی) به‌صورت ماهیانه از طریق مدیران شهرک‌ها و نواحی صنعتی رصد و تصمیمات مقتضی نیز انجام می‌شود. باید اضافه کرد اقدامات موثری نیز برای به‌ظرفیت رساندن و پشتیبانی از راه‌اندازی مجدد واحدهای غیر فعال شده نظیر عارضه‌یابی آسیب‌شناسی، همچنین کمک به بهبود آنها با کمک مشاوران صنعتی صورت می‌گیرد.

یکی از مهمترین برنامه‌هایی که ظرف سه سال گذشته به‌صورت جدی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی قرار گرفته است؛ شناسائی واحدهای صنعتی مستعد دانش‌بنیان و حمایت برای دانش‌بنیان شدن این شرکت‌ها است. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سالانه باید ۱۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط به مجموع واحدهای دانش بنیان استان اضافه شود و خوشبختانه تاکنون از مجموع ۷۰ واحد صنعتی استان ۲۳ واحد از آن‌ها واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط دانش‌بنیان هستند. همچنین در خصوص ارتقاء تکنولوژی واحدهای صنعتی نیزسالانه شناسائی ۱۰ نیاز فن‌آورانه واحدهای صنعتی در برنامه فن بازار منطقه ای استان قرارگرفته و رفع این نیازهای فن‌آورانه در قالب همکاری با کانون علم و فن‌آوری کشور و دانشگاها، همچنین همکاری با دو کشور کره جنوبی وآلماندرقالب اعزام مدیران واحدهای صنعتی در حال پیگیری است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 25 مهر 96، کدمطلب:۳۳۰۰۷۳۹، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین