پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 01
کد خبر: ۹۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
به دلیل عملکرد نامناسب بانک مرکزی بسیاری از سازمان های دولتی که برای تامین سرمایه پروژه های خود تصمیم به واگذاری اوراق قرضه یا مشارکت به مردم گرفته اند، نتوانسته اند اعتماد شرکای فعال را در زمینه خرید و فروش این اوراق جلب کنند.

شعارسال: محمود خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر این که انتشار اوراق قرضه یا مشارکت به عنوان ابزارهای تامین منابع مالی شناخته شده است، گفت: این اوراق را نمی توان راه حل مشکلات اقتصادی و برطرف کردن بدهی دولت دانست. از سویی نمی توان گفت که این ابزار می توانند تامین کننده منابع مالی باشند. بنابراین واگذاری اوراق مشارکت می تواند به عنوان ابزارهای مالی در کوتاه مدت و به صورت مقطعی به دولت کمک کند. این در حالی است که در چند سال گذشته به دلیل عملکرد نامناسب بانک مرکزی بسیاری از سازمان های دولتی که برای تامین سرمایه پروژه های خود تصمیم به واگذاری اوراق قرضه یا مشارکت به مردم گرفته اند، نتوانسته اند اعتماد شرکای فعال را در زمینه خرید و فروش این اوراق جلب کنند.

وی افزود: با در نظر گرفتن همه این شرایط اگر این اوراق مشارکت یا قرضه با پشتوانه طرح های توجیه پذیر و وجود یک مدیریت اجرایی مناسب، واگذار شوند، همچنان می توانند ابزار مناسبی برای پرداخت بدهی های دولت البته به صورت مقطعی باشند. اما اگراین اوراق به عنوان ابزاری برای شکل گرفتن یک منبع سرمایه ای و مالی بزرگ آن هم بدون وجود طرح توجیه پذیر پشتوانه ای هستند، بی شک نه تنها از حجم بدهی های دولت نمی کاهد بلکه سیستم مالی کشور را نیز دچار خلل می کند. چرا که در گذشته شاهد نشر اوراق بهادار از سوی برخی از پروژه هایی بودیم که هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده بودند و به لحاظ اقتصادی نیز توجیه منطقی برای کلید خوردن آن ها وجود نداشت. به این ترتیب این واحدها پیش از انجام فعالیت به نشر اوراق بهادار پرداخته اند که جز ضرر و زیان نتیجه ای در بر نداشته است.

چندی پیش غلامرضا سلامی، اقتصاددان تنها راه دولت برای برون رفت از وضعیت بدهکاری کنونی را انتشار اوراق بهادار با پشتوانه نفت اعلام کرده و معتقد است که دولت باید از طریق ایجاد انضباط مالی به بدهکاری‌های خود نظم بخشیده و با فروش اوراق بهادار به مردم فقط به آن‌ها بدهکار باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار خبر 10 بهمن 1394، کدمطلب: 17280، www.mojnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین