پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 11
کد خبر: ۹۷۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
در حالیکه کشور قطر تا مرز دریایی ایران در بوشهر ۱۸۵ کیلومتر فاصله دارد، اما کشورمان در ۷ ماه نخست امسال ۱۳۹ میلیون دلار به این کشور صادرات داشته است.

شعارسال: 6 ماه از قفلي که بر دروازه هاي مرز زميني قطر و عربستان خورده است، مي گذرد.محاصره اقتصادي قطر فرصتي طلايي براي تجار ايراني بود. البته ترکيه جدي ترين رقيب ايران در حاليکه از مزيت همسايگي ايران با قطر هم برخوردار نبود دست روي دست نگذاشته بود.

چهار ماه پيش تجار ايراني در صنايع غذايي و لوازم خانگي سهم 900 ميليون دلاري از بازار اين کشور را براي خود متصور بودند.همان زمان وزير اقتصاد ترکيه از رايزني با ايران براي باز کردن مسير ترانزيت به روي محموله هاي ترک خبر داده بود.

با گذشت 4 ماه وعده زيبکچي در تفاهمي 3 جانبه بين ايران ترکيه و قطر محقق شد و ايران به عبور کاميون هاي ترک از خاک خود چراغ سبز نشان داد.اما موانعي که فعالان اقتصادي کشورمان 4 ماه قبل به آن اشاره داشتند در اين مدت مرتفع نشد.

نبود کشتي ها و کانتينرهاي يخچال دار يکي از موانع اصلي بر سر راه صادرات محصولات کشاورزي و دليل برگشت خوردن محموله هاي ارسالي ايران به قطر بود.

همچنين قيمت بالاي حمل و نقل و نرخ کرايه از ديگر مشکلاتي بود که بخش خصوصي به آن اشاره داشت.آنطور که رييس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي گفته بود نرخ کرايه حمل ترکيه در مقايسه با ايران نصف قيمت است و دولت ترکيه و شرکت هاي بزرگ حمل و نقل اين کشور اين بستر مهم صادراتي را در اختيار صادرکنندگان قرار داده بودند.

به هر تقدير کشور از سهم ترانزيت عبور ترکيه از خاک ايران منتفع شد اما اما سهمش از بازار 3 تا 5 ميليارد دلاري قطر ناچيز است.دوباره به سراغ بخش خصوصي و دولتي رفتيم تا ببينيم چه گشايشي در توسعه تجارت کشورمان با قطر حاصل شد؟

رييس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به جمعيت 2.7 ميليون نفري کشور قطر گفت: به دنبال توسعه تجارت با قطر بوديم اما کشوري با اين جمعيت نمي تواند جهشي در ميزان صادرات کشور ايجاد کند.

بخش خصوصي اما نبود امکانات لجستيکي و هزينه بالاي حمل و نقل کشور را از موانع جدي موجود مي داند.

رييس کميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران گفت:ايران از نظر جغرافيايي نزديک ترين کشور براي تامين مواد غذايي قطر است اما ضعف حمل و نقل دريايي و فرسودگي آن مانع توسعه صادرات است.

همچنين کاوه زرگران رييس انجمن صنايع مواد غذايي گفت: ترک ها يارانه هاي مناسبي براي توسعه صادرات مي دهند وهزينه حمل و نقل را تامين مي کنند تا صادر کنندگان ترغيب شوند به بازارهاي خارجي ورود کنند و سهم بگيرند.

به سراغ وزير راه و شهرسازي رفتيم تا نظر او درباره نحوه حمايت دولت از بخش خصوصي را جويا شويم.

عباس آخوندي گفت: بخش خصوصي کمتر از دولت انتظار حمايت مادي يا کالاهاي قيمت گذاري شده داشته باشد و دولت هم کمتر به بخش خصوصي سرک بکشد و آن را در رقابت آزاد بگذارد.

وزير راه و شهرسازي درباره حمايت ديگر کشورها از بخش خصوصي با دادن سوبسيد و يارانه افزود: صحت اين موضوع جاي تامل دارد.

در اين 4 ماه ترک ها برنامه اي بلند مدت براي تصاحب بازار قطر را محقق کردندن و در مقابل ايران تنها به سهم ناچيز ترانزيت بسنده کرده است.

حکايت ايران و قطر مصداق اين ضرب المثل است، دست ما کوتاه و خرما بر نخيل.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری صدا و سیما ، تاریخ انتشار: 19 آذر 1396 ، کدخبر: 1938089 ، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین