سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
حفظ دین مردم منجر به مصونیت نظام خواهد شد / امام رضا (ع) در دوران حضور خود در ایران هرگز جلوی ورود یا ترجمه آثار فلسفی یونان و غیر یونانی را نگرفتند
آیت‌الله جوادی آملی:

حفظ دین مردم منجر به مصونیت نظام خواهد شد / امام رضا (ع) در دوران حضور خود در ایران هرگز جلوی ورود یا ترجمه آثار فلسفی یونان و غیر یونانی را نگرفتند

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: تا زمانی که دین و عقیده مردم از هر آسیبی محفوظ باشد نظام اسلامی نیز از هر خطری مصون می‌ماند.
تامین حق انسان در کدام نظام؟
نسخه پیچی روشنفکران وطنی؛

تامین حق انسان در کدام نظام؟

تلخ‌ترین طنز روزگار آن است که شبه‌روشنفکر وطنی برای حل مشکلات و ساختن آینده کشور نسخه می‌پیچد؛ غافل از آنکه این نسخه تکراری، پوسیده و تاریخ‌گذشته در صد سال گذشته بیش از صد بار آزموده شده و بیش از صد میلیون نفر قربانی گرفته است. لیکن این کار را با چنان اعتمادبه‌نفسی انجام می‌دهد و طوری وانمود می‌کند که گویی طرحی نو درانداخته و کشفی نو به‌عمل آورده است.
ذات‌گرایی جدید همان ذات‌گرایی ارسطویی است
ابراهیم دادجو مطرح کرد؛

ذات‌گرایی جدید همان ذات‌گرایی ارسطویی است

ایراهیم دادجو، عضو هیات علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کرسی علمی ترویجی با موضوع «ذات‌گرایی قدیم و گذر به ذات‌گرایی جدید»، گفت: ذات‌گرایی جدید در راستای ذات‌گرایی قدیم و در عرصه فلسفه ارسطویی است.
آموزش و پژوهش در علوم و چالش سؤال‌های بنیادین
فلسفه زدایی از علم؛

آموزش و پژوهش در علوم و چالش سؤال‌های بنیادین

حقیقتی تلخ در آموزش و پژوهش علوم در ایران‌­زمین وجود دارد، حقیقتی که برآمده از نگاه فلسفی خاصی به علم و معرفت و دانشگاه است و همین نوع نگاه فلسفی به علم با کلیدواژه فلسفه زدایی از علم، نوعی خاص از آموزش و پژوهش را در دانشگاه ایرانی و در رشته­‌های علوم پایه ایجاب کرده است.
چگونه می‌توان در برابر سلطۀ پنهان مقاومت کرد؟
جامعه به‌عنوان کل کاذب؛

چگونه می‌توان در برابر سلطۀ پنهان مقاومت کرد؟

تئودور آدورنو با هر مقیاسی که حساب کنید، نابغه‌ای عجیب و غریب بود. ذهنی بی‌بدیل که به همان اندازه که در فلسفه استاد بود، بر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و موسیقی نیز تسلط داشت. او که از چهره‌های شاخص مکتب فرانکفورت است، در تمام سال‌های فعالیتش علیه چیزهایی مبارزه می‌کرد که انسان‌ها را در جامعۀ سرمایه‌داری به بند کشیده بود و در نهایت، امکان رهایی را در هنری می‌جست که توانسته باشد خود را از قید و بند سلطه آزاد کند.
چیست آنچه خوانندش آزاد اندیشی؟
یادداشتی از مهدی عبدالهی؛

چیست آنچه خوانندش آزاد اندیشی؟

آزاداندیشی به معنای آزادی اندیشه از قواعد اندیشیدن، چیزی جز ولنگاری و ولگردی اندیشه نیست که نتیجه آن سرگردانی در صحرای بی‌پایانی است که هیچ مقصدی را برای اندیشه‌گر به ارمغان نخواهد آورد. ولنگاری و اباحی‌گری در ساحت اندیشه، رهایی از مزاحمان برای رسیدن به آرمان نیست، بلکه آوارگی در زندانی به گستره بی‌پایان است.
چرا اندیشمندان سیاسی،از نیچه الهام می‌گیرند؟
بازگشت ابدی نیچه؛

چرا اندیشمندان سیاسی،از نیچه الهام می‌گیرند؟

«من انسان نیستم، من دینامیتم!». اگر کتابی از نیچه دست گرفته باشید، حتی اگر فیلسوف نباشید یا اصلاً نیچه را هم نشناسید، درستی این جمله را دربارۀ نویسنده‌اش حس می‌کنید. کلمات او مثل گلوله صفیر می‌کشند و مثل باروت آتش به پا می‌کنند. بیش از یک قرن از مرگ او گذشته است، اما همچنان بحث دربارۀ اندیشه‌هایش در تمام ساحت‌های سیاست ادامه دارد. شاید هیچ فیلسوفی به اندازۀ او تفسیرهای متناقض به خود ندیده است، اما واقعاً نیچه در سیاست دنبال چه بود؟
بین علم و جامعه یک دور هرمنوتیکی برقرار است
عبدالحسین خسروپناه:

بین علم و جامعه یک دور هرمنوتیکی برقرار است

با حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و معاون فعلی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نسبت جامعه اسلامی و علم دینی به گفت‌و‌گو پرداختیم که از محضرتان می‌گذرد.
چرا فیلسوفان به مولانا نپرداخته‌اند؟
پرسش از قاسم پورحسن؛

چرا فیلسوفان به مولانا نپرداخته‌اند؟

چرا مولانا کمتر موضوع اندیشه و محل توجه فیلسوفان فارسی‌زبان است؟ چرا اکثریت فیلسوفان ما با او در آشتی نیستند و آرای او را از منظری جدی محل تاملات فلسفی و پاسخگویی به پرسش‌های بنیادین قرار نمی‌دهند و حتی دلمشغولان به این امر را به نوعی شماتت هم می‌کنند؟. قاسم پورحسن درزی پژوهشگر فلسفه و کلام و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه فلسفه اسلامی، هرمنوتیک و فلسفه دین قرار دارند. پورحسن همه دوره‌های تحصیلی خود را در دانشگاه امام صادق(ع) گذرانده است.
با زبان ساده به دانش‌آموزان علم و دین را آموزش دهیم
مدارس فارادی؛ نمونه‌ای از کاربردی‌سازی فلسفه؛

با زبان ساده به دانش‌آموزان علم و دین را آموزش دهیم

مبحث نحوه و چگونگی آموزش از زمان‌های بسیار دور، شاید از زمانی که انسان قادر به نوشتن شد، همیشه موردبحث و تأکید اندیشمندان دوره‌های گوناگون بوده است. اما قسمت مهم آموزش که همانا آموزش فلسفی یا آموزشی که محصل را به فکر بیشتر وا‌دارد و هر گزاره و نظری را به‌راحتی قبول نکند و بیندیشد، همیشه از قسمت‌های چالش‌برانگیز آموزش بوده است. یکی از مشکلات این عرصه، دشواری زبان انتقال آن است بطوریکه بعضاً اهل‌فن آن‌هم از پس آن برنمی‌آیند، اما ضرورت انکارناپذیر آن عده‌ای را در طول تاریخ بر آن داشته است که برای طرح‌ریزی و پایه‌گذاری آموزشی فلسفی گونه تلاش کنند.
روش متوقف کردن «مکالمه ذهنی» برای زندگی در لحظه حال
در لحظه زندگی کنیم؛

روش متوقف کردن «مکالمه ذهنی» برای زندگی در لحظه حال

تقریباً تمام فکر کردن‌ها و رویاپردازی‌های غیرارادی نوعی صدای ذهن هستند. این نوعی صدای پس‌زمینه است که در همه کارهایمان اخلال ایجاد می‌کند. ما هیچوقت در زمان حال نیستیم. همیشه به چیزی دیگر فکر می‌کنیم به جای اینکه روی کاری که آن لحظه انجام می‌دهیم تمرکز کنیم. اگر همیشه به چیزی دیگر فکر کنیم، هیچوقت از زمان حال لذت نخواهیم برد.
دانستنی ها؛

ماکیاولیسم چیست؟

ماکیاولیسم (Machiavellianism) اصطلاحی است که به اندیشه‌های سیاسی، فلسفی و اجتماعی نیکولو ماکیاولی سیاستمدار و فیلسوف ایتالیایی (1469-1527) اطلاق می‌شود.
فلسفه زير سايه جنگ و مرگ
در جهان انسان‌ها چه مي‌گذرد؟

فلسفه زير سايه جنگ و مرگ

هيچگاه يك فرد انساني آغازگر جنگ نبوده است. جنگ‌ها را حكومت‌هايي آغاز مي‌كنند كه مرگ را تشويق مي‌كنند تا قدرت و ثروت را تصاحب كنند. تمدني كه ايشان مي‌سازند بر انديشه مرگ مبتني است؛ براي همين است كه همواره آدميان را درگير جنگ و سركوب مي‌كنند.
چرا توهم همه‌چیز‌دانی خطرناک است
کم‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم ، می‌دانیم؛

چرا توهم همه‌چیز‌دانی خطرناک است

موضوع همه چیز دانی نشان‌دهنده‌ بعضی از اشتباهات سیاست است. یکی از ویژگی‌های مشترک این آزمایش‌ها این بود که مردم پس از تلاش ناموفق برای توضیح چیزی که فکر می‌کردند می‌دانند، می‌پذیرفتند که آن را نمی‌فهمند و توهم داشته‌اند. به این ترتیب، همه فروتن می‌شوند. اما در فرهنگ سیاسیِ کنونی ما چنین اتفاقی نمی‌افتد. اصولاً تا به حال نشنیده‌ایم که یکی از رهبران سیاسی اقرار به جهل کند یا بپذیرد که واقعیت امری پیچیده است. آن‌ها هیچ سرنخی از طرز کار زیپ ندارند اما نظرات متقنی در باب طرز ساختشان دارند.
جمع فلسفه غرب و شرق
بازخوانی آرای مهدی حائری‌یزدی؛

جمع فلسفه غرب و شرق

مهدی حائری‌یزدی یکی از این متفکرانی است که علاقه وافر به مباحث تطبیقی بین فلسفه اسلامی و فلسفه غرب داشته و با امتیازدهی بیشتر به برخی مباحث فلسفه اسلامی، تلاش کرده برخی معضلات معرفت‌شناختی یا وجودی فلسفه متعارف را حل کند. نقطه شروع این متفکر خردمند از مباحث فلسفه اسلامی قسمت «هستی‌شناسی» آن است که به‌زعم او از مشخصات بی‌همتای فلسفه اسلامی است که با آن قوت و شدت و دقت در نوع غربی مفقود بوده است؛

چگونه ذهن بدن را در اختیار می‌گیرد؟!

پاتنم نقش مهمی در مسئله‌ی ذهن و بدن دارد، جایی که یکی از پرسش‌های اساسی فلسفی را می‌پرسد: چگونه ذهن، که جایگاه فکر و تجربۀ آگاهانه است، با بدن که ارگانیسمی فیزیکی است، که در نهایت تحت تسلط قوانین فیزیکی است، در ارتباط است؟ در دهه‌ی ۱۹۶۰ که پاتنم بر این مسئله تمرکز کرد، سه راه‌حلِ بدیل برای این مسئله پدید آمد: دوگانه‌انگاری۹، رفتارگرایی۱۰ و مادی‌گرایی۱۱.
رنج و شر می‌تواند ایمان‌زُدایی کند
به بهانه انتشار کتاب «درباره شر»؛

رنج و شر می‌تواند ایمان‌زُدایی کند

سرپرست و نویسندۀ کتاب «درباره شر» گفت: انسان‌های عادی با مسأله شر به صورت هیجانی و عاطفی مواجه می‌شوند و مثلاً می‌گویند نمی‌توانم ایمانم را با رنج جمع کنم، در این وضعیت ایمان به خدا در معرض تهدید واقع می‌شود و شر، قدرت ایمان‌زدایی می‌یابد.
نظرات و گلایه ها
پرطرفدارترین