پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور: متأسفانه دلایل فرهنگی و مالی باعث می‌شود که مردان سالمند بیشتر از زنان شانس ازدواج داشته باشند. بعضاً مردان سالمند با اتکا به درآمدشان ترجیح می‌دهند با زنان جوان‌تر از خودشان ازدواج کنند و این یک فرهنگ غلط است. به طور کلی ازدواج سالمندی یک اتفاق خوب است اما به شرط اینکه مردان سالمند با زنانی که از خودشان بسیار جوان‌تر هستند ازدواج نکنند، چون در این صورت چنین ازدواجی یک معضل فرهنگی محسوب می‌شود.

شعارسال: سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور اعلام کرد که در طول 9 ماهه اول امسال 1076 ازدواج ثبت شده مربوط به زنان سالمند بالای 60 سال و 7812 ازدواج مربوط به مردان بالای 60 سال است. مقایسه این آمارها با هم نشان می‌دهد که در همین مدت کوتاه مردان سالمند نزدیک به هشت برابر زنان سالمند ازدواج‌ کرده‌اند. این اعداد را می‌توان از دو منظر بررسی کرد اول اینکه چرا مردان سالمند به میزان قابل توجهی بیشتر از زنانی که در همان سن قرار دارند ازدواج می‌کنند و دوم اینکه این مردان با چه کسانی ازدواج می‌کنند که آمار ازدواج در بین زنان سالمند تا این اندازه پایین است.

محسن سلمان نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در جواب این سؤال که چرا چنین اختلافی بین آمار ازدواج زنان و مردان سالمند وجود دارد، به اعتمادآنلاین می‌گوید: «به طور کلی طبق آمارهای ما تعداد زنان سالمندِ تنها، چهار برابر بیشتر از مردان سالمند است. یکی از دلایل این موضوع امکان بیشتری است که برای ازدواج مجدد مردان سالمند وجود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «متأسفانه دلایل فرهنگی و مالی باعث می‌شود که مردان سالمند بیشتر از زنان شانس ازدواج داشته باشند. بعضاً مردان سالمند با اتکا به درآمدشان ترجیح می‌دهند با زنان جوان‌تر از خودشان ازدواج کنند و این یک فرهنگ غلط است. به طور کلی ازدواج سالمندی یک اتفاق خوب است اما به شرط اینکه مردان سالمند با زنانی که از خودشان بسیار جوان‌تر هستند ازدواج نکنند، چون در این صورت چنین ازدواجی یک معضل فرهنگی محسوب می‌شود.»

سلمان نژاد تعداد زنان سالمندِ تنها را 20 درصد کل زنان سالمند اعلام می‌کند و می‌گوید: «بر اساس آخرین آمار 900 هزار نفر از زنان سالمند تنها زندگی می‌کنند اما این عدد بین مردان بسیار کمتر است و تنها 5 درصد مردان سالمند به‌تنهایی زندگی می‌کنند.از طرفی شاهد افزایش تعداد زنان سالمند در جامعه هم هستیم. تفاوت امید به زندگی بین مردان و زنان باعث می‌شود که اساساً تعداد زنان سالمند هم بیشتر از مردان باشد و باید به این موضوع در سیاست‌گذاری‌ها توجه ویژه‌ای شود.»

او شرایط زنان سالمند تنها را هم تا حد زیادی نامساعد می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از زنان سالمند که تنها زندگی می‌کنند شرایط مالی و جسمی مساعدی ندارند. خیلی از آنها فاقد درآمد هستند.»

او اصلاحات فرهنگی و تلاش برای برداشته شدن موانع فرهنگی ازدواج زنان سالمند را ضروری می‌داند و می‌گوید: «نهادهای فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد باید به طور کلی در مورد مسائل فرهنگی مربوط به سالمندان بیشتر ورود کنند چون با توجه به اینکه جامعه ما در حال حرکت به سمت سالمندی است در آینده نه‌چندان دور خلأ‌های فرهنگی این حوزه پررنگ‌تر خواهند شد و آسیب‌های ناشی از آن مشکلات بیشتری خواهد آفرید.»

او ادامه می‌دهد: «در کنار لازم بودن اقدامات فرهنگی، تدوین برنامه‌های مدون و سندهای ملی هم می‌توانند تا حد زیادی برای حل مشکلات حوزه سالمندی کمک کننده باشند، مانند سند ملی سالمندان کشور که با امضای رئیس جمهور در جلسه شورای عالی سلامت به تصویب رسید.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 4 دی 1396 ، کدخبر: 150338 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین