پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
سخنگوی آتش نشانی تهران به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله به بحث و گفتگو پرداخت .

شعار سالبه گواه تقویم، امروز،روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعیاست. با این که این روزها یکی از اصلی ترین موضوعات گپ و گفت بین مردم، زلزله است اما بلایای طبیعی تنها زلزله نیست، توفانهای سهمگین، سیل و باران های سیل آسا،آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و منابع طبیعی، رانش زمین و... که هر از گاهی در گوشه ای از کشور یکی از این موارد را شاهد هستیم، جزء این بلایا هستند.

اما زلزله به دلیل گستردگی و قدرت بیشتری که دارد تعداد بیشتری از ساکنان یک منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد. زلزله یا هر حادثه طبیعی دیگری درصورتی که آمادگی لازم برای کنترل خسارات و آسیب های آن وجود نداشته باشد می تواند تبدیل به یک بحران شود. بحرانی که گاهی سال ها قابلیت بازگشت به وضعیت اولیه نخواهد بود.

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله بیان کرد:بحران و حوادثبحرانی در تمام کشورهای دنیا اتفاق می افتد و تقریباً هیچ کشوری به تنهایی یارای مقابله کامل با بحران را ندارد. البته برخی کشورها مانند آمریکا و ژاپن آمادگی های نسبتاً خوبی در این زمینه فراهم کرده اند، اما آنان نیز در مواجهه با بحران های عظیم کاری از پیش نمی برند. به عنوان مثال، ژاپن یک کشور زلزله خیز و پرطوفان است، اما با اقداماتی که در این خصوص انجام داده یک همزیستی مناسبی بین این کشور و این حوادث ایجاد شده و این امر، اتفاقی نیست. سال ها فعالیت های آموزشی و پیشگیرانه و همراهی خوب مردم باعث ایجاد این حالت شده است. اما در همین کشور وقتی بحران عظیمی مانند سونامی اتفاق می افتد، با مشکلات زیادی روبرو می شود.

وی در ادامه افزود: حوادث طبیعی خسارات و حتی تلفات انسانی نیز به جا می گذارد که گاهی این تلفات به ده ها هزار نفر می رسد. از همین روست که کنترل بحران های طبیعی از نشانه های قدرت یک کشور بوده و هرچه یک کشور بتواند بحران و حوادث طبیعی خود را بهتر کنترل کند نشان دهنده اقتدار آن محسوب می شود. ذکر این نکته بسیار مهم است که در بحران، نمی توان فقط از یک بخش یا یک سازمان توقع امدادرسانی داشت، بلکه همه دستگاه ها و حتی مردم عادی باید در این زمینه کمک کنند. دراین خصوص هرکس وظایف خاصی دارد. دولت، بخش های غیردولتی و مردم هر یک وظایفی دارند که باید با آنها کاملاً آشنا بوده و به سرعت انجام دهند.

ملکی متذکر شد: دستگاه های دولتی در زمانوقوع بحران و حوادث طبیعیباید نسبت به آماده سازی و بسیج امکانات مورد نیاز اقدام کنند. از جمله اعزام تیم های امداد و نجات، ایجاد مراکز درمان، بستری و اعزام، تهیه آذوقه و بویژه آب آشامیدنی سالم که از مهم ترین نیازهاست، تامین چادر، کانکس و امکانات اقامت موقت، فراهم شدن لوازم مورد نیاز مانند البسه، وسایل ارتباطی، وسایل بهداشتی، لوازم کودکان و...

سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: البته وظایف دستگاه های دولتی به همین جا ختم نمی شود، اقداماتی نیز هست که باید در زمان قبل از بحران انجام شده باشد. اقداماتی نظیر، فراهم کردن زیرساخت های لازم که باعث کاهش خسارت و آسیب ها می شود که از آن جمله می توان به برگزاری دوره های آموزشی برای هموطنان اشاره کرد.

وی نقش مردم و هموطنان را در این زمینه مهم دانست و گفـت: مردم باید با فراگیری دوره های آموزشی و عمل به آنها در زمان بحران از گسترش آسیب ها و تلفات جلوگیری کنند. نوسازی و مقاوم سازی ساختمان ها خصوصاً در روستاها و بافت های فرسوده از دیگر اقدامات موثر هموطنان است. ملکی ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که در زمان بحران سراسیمه و بدون هدف وارد معابر و خیابان ها نشده و با ایجاد ترافیک های کاذب، مانع امدادرسانی نیروها نشوند. به نیروهای امدادی و مسئولین اعتماد داشته باشند و از طریق رسانه های مورد تایید بویژه رادیو که رسانه ی زمان بحران است، در جریان اخبار و توصیه های لازم قرار بگیرند.

به گفته سخنگوی آتش نشانی تهران، یکی ازبزرگ ترین مشکلاتی که کلانشهرها را درهنگام وقوع زلزلهوجود دارد، وجود بافت های فرسوده شهرهاست. غالباً این بخش ها از ساختمان های قدیمی که عمر زیادی دارند تشکیل شده و بسیاری از این ساختمان ها در گذشته براساس اصول معماری و شهرسازی ساخته نشده اند. بسیاری از این ساختمان ها فندانسیون و زیرسازی مناسبی نداشته و معابر آن ها بسیار باریک است و درصورتبروز زلزلهحتی گاهی با کمترین لزرشی تخریب می شوند و باعث مسدود شدن معابر می شوند و همین امر باعث اختلال در تردد خودروهای امدادی می شود.

وی هشدار داد: گاهی خطرات پس از زلزله، از خود زلزله بیشتر است. مانند بی احتیاطی به هنگام خروج افراد. در موارد زیادی افراد به سرعت وارد معابر شده و با خودروهای عبوری برخورد کرده اند و یا به هنگام حرکت در راه پله ها به پایین سقوط کرده اند. استفاده از آسانسور نیز از عوامل خطرناک است. خطرات شکستگی خطوط انرژی مانند نشت آب که می تواند باعث جاری شدن در زیر آوارها و معابر شود و لوله های گاز که می تواند باعث انفجار و آتش سوزی شود. در برخی زلزله های بزرگ دنیا، بخش زیادی از شهر بعد از زلزله در آتش قرار می گیرد. البته اقدامات خوبی در زمینه تعبیه سیستم قطع کن اتوماتیک در خطوط انرژی انجام شده که باید تکمیل شود.

ملکی در خصوص نکات ایمنی در هنگام وقوع زلزله گفت: اگر داخل ساختمان مسکونی هستید تا حد امکان به پناهگاه یا نقاط امن بروید، چون ساختمان شما با خطر ریزش روبرو است. نقاط امن و محکم منزل خود را شناسایی کنید. زمانی گفته می شد در زمان زلزله در چارچوب درها قرار بگیرید چون در گذشته دیوارها و چارچوب ها قوی تر بودند، اما درحال حاضر اینگونه نیست. میزها هم غالبا شیشه ای شده و استحکام زیادی ندارند لذا این گزینه ها دیگر انتخاب مناسبی برای پناه گرفت نیست.

سخنگوی آتش نشانی تهران در ادامه گفت: جای ستون های داخل دیوار را شناسایی کنید. یکی از بهترین نقاط مقابل ستون هاست نه بدنه دیوارها. از درها و پنجره های شیشه دار دوری کنید. همیشه یک کیف کوچک محتوی چند بطری آب، کنسرو، دارو، مدارک شناسایی و... در منزل داشته باشید و قبل از اتمام تاریخ مصرف، آنها را مصرف کرده و جایگزین کنید. اگر خارج از منزل هستید، روی زمین نشسته و به کمک بازوها و دست‌های خود، سر و پشت گردن را محافظت کنید.

وی افزود: از ساختمان های بلندمرتبه و شیشه ای و ساختمان های درحال ساخت دور شوید. از دیوارها، کابل ها و تیرهای برق، تابلوهای تبلیغاتی، ستون ها و پل ها و درخت های پوسیده فاصله بگیرید. اگر در مکان های عمومی هستید به سمت درهای خروج هجوم نیاورید و از شیشه ها دور شوید. در گوشه امنی پناه گرفته و با کیف، کتاب و یا دست از سر و گردن خود محافظت کنید.

ملکی توصیه کرد: اگر در حال رانندگی هستید خودروی خود را به سمت راست خیابان هدایت کرده و بایستید. خودروی خود را در مجاورت ساختمان های بلند، تیرهای برق و پل ها متوقف نکنید و از خودرو خارج نشوید.. داخل خودرو لوازم ضروری اولیه شامل پتو، چند بطری آب و کنسرو، چراغ قوه، دارو، البسه گرم و خاموش کننده به همراه داشته باشید.

سخنگوی آتش نشانی تهراندر پایان خاطرنشان کرد: افرادی که منازل قدیمی در اختیار دارند قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد نسبت به بازسازی املاک خود اقدام کنند. شهرداری تهران مزایای مناسبی در همین راستا در نظر گرفته که می توانند از آنها بهره مند شوند. ناگفته نماند، سازمان آتش نشانی به عنوان اولین ومهم ترین نیروی امدادیدر کنار سایر نیروها از جمله ستاد بحران شهرداری تهران، هلال احمر، اورژانس، ستادبحران کشور، نیروهای نظامی و انتظامی و.... تمام تلاش خود را برای امدادرسانی به کار خواهد گرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 5دی 96، کدمطلب:۶۳۷۵۵۰۳، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین