پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
پژوهشگر لرستانی که داری رکوردها و آثار متعدد علمی در جهان است به دلیل عدم حمایت مسئولان این روزها به پرورش غاز روی آورده تا چرخ زندگی‌اش بچرخد.

شعار سال: روایت پژوهشگر لرستانی که دارای رکوردها و آثار جهانی بوده و این روزها به دلیل بی‌مهری‌های مسئولان به پرورش غاز روی آورده حکایتی متفاوت و تلخ از زندگی نخبه‌ای است که پس از سال‌ها پژوهش و تحقیق در روستایی از شهرستان دلفان در استان لرستان در میان کپر و بدون امکانات روزگارمی‌گذراند.

"فرهنگ ترکی" که در روستای خلیفه آباد شهرستان دلفان متولد شده و اکنون 38 سال سن دارد پس از سال‌ها تحصیل و اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته بیوسیستماتیک جانوری از دانشگاه رازی کرمانشاه و پس از سال‌ها پژوهش و کشف گونه‌های جانوری اندمیک و ثبت ملی و بین‌المللی آن‌ها، سال‌هاست زندگی دردناکی را می‌گذراند به‌طوری‌که تحمل سرمای زمستان بدون گاز و نفت گوشه‌ای از رنج‌های زندگی این محقق و خانواده وی است.

کم لطفی مسئولان به پژوهشگر لرستانی

اما شرایط سخت زندگی، او را از ادامه تحقیقات خود بازنداشته است و توانسته نتایج تحقیقات خود را در مجلات معتبر جهانی ثبت کند، برای اطلاع بیشتر از نحوه کار وزندگی این محقق لرستانی با وی به گفت‌وگو پرداختیم که می‌گوید در سال 81 کارهای علمی مربوط به خزندگان و دوزیستان را آغاز کرده و یک سال پس از اولین کار با موضوع خزندگان لرستان تحت نظر استادم را در دانشگاه لرستان اجرا کردم.


او سال‌ها تحقیقات خود را محدود به داخل کشور کرده و سال‌ها تکنیک‌های بافت‌شناسی و جنین‌شناسی را آموخته است، ولی بازهم مشکلات زندگی نتوانسته بر او چیره شود و از ادامه تحقیقات خود ناامید.

ثبت رکورد جهانی اسپرماتونز

این محقق لرستانی گفت: پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته بیوسیستماتیک جانوری در دانشگاه رازی کرمانشاه چون دوره دکترا نبود فعالیت‌هایم را به‌صورت شخصی ادامه دادم و اولین کار بین‌المللی را با شکستن رکوردی درزمینهٔ اسپرماتونز در دنیای خزندگان در مجله‌ای در آلمان در سال 2006 به چاپ رساندم.

وی افزود: در سال‌های 2007 و 2010 برنامه‌ای مدون برای فعالیت‌های تحقیقاتی داشتم و طی این دوره توانستم رکوردهای جهانی ازجمله کشف چند فاز اسپرماتو‍نز و اوونز در دنیای خزندگان را به ثبت جهانی برسانم.

ثبت بین المللی نه گونه جدید از فلات ایران و آناتولی

این محقق لرستانی تحقیقات خود را در استان لرستان ادامه می‌دهد و توانسته پژوهش‌های مفیدی را در مورد سمندر و وزغ لرستان در سال 2010 و 2011 انجام دهد و نه گونه جدید را از فلات ایران و آناتولی در سطح بین‌المللی به ثبت برساند.


ترکی می‌گوید این پژوهش‌ها نتیجه چند سال کار حرفه‌ای و گشتن در فلات ایران و رشته‌کوه‌های زاگرس بوده است که توانسته نتایج تحقیقات خود را در مجلات معتبر علمی در ایالات‌متحده و برخی کشورهای اروپای غربی ازجمله آلمان، انگلیس و اتریش به چاپ برساند.

و اما اینجاست که تلخی داستان این محقق لرستانی دل آدم را به درد می‌آورد، پژوهشگری که سال‌ها با دست‌خالی توانسته نقش مؤثری در حوزه زیست‌محیطی داشته باشد ولی متأسفانه سازمان حمایت‌کننده‌ای نبوده او را یاری دهد تا بتواند بدون رنج و سختی فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

بازماندن پژوهشگر لرستانی از ادامه تحقیقات

این داستان تا جایی تلخ است که او باوجود علاقه بسیاری که به کار خود دارد مجبور می‌شود از فعالیت‌های خود بازماند. وی بیان می‌کند مدتی فعالیت‌های خود را معلق کردم ولی بااین‌وجود دلسرد نشدم تا اینکه در سال‌های 2014 و 2016 فعالیت‌هایم را روی تکامل خزندگان ادامه داده و نتیجه آن‌ها پس از چند سال، کشف دو گونه مار بود که در سال 2017 به ثبت جهانی رساندم.


بازهم مشکلات مالی بر کار وی چیره می‌شود و مجبور به معلق کردن پژوهش‌هایش می‌شود، او می‌گوید متأسفانه به دلیل مشکلات مالی بازهم وقفه‌ای کوتاه در کارم پیش آمد و کشف چندین گونه مهره‌دار را معلق گذاشتم.

درهای بسته سازمان‌های حمایت کننده بر روی محقق لرستانی

او در این سال‌ها به هر دری که زده بسته بوده و به‌تنهایی و با دست‌خالی تحقیقات خود را انجام داده، وی ناراحتی خود را از عدم‌حمایت مسئولان این‌گونه بیان می‌کند، در طی این‌همه دوران هرجایی برای استخدام رفتم جواب مثبتی نشنیدم حتی دریغ از اینکه کوچک‌ترین پولی به دستم برسد.

زندگی این پژوهشگر لرستانی سخت‌تر از آن است که شاید برای برخی‌ها قابل‌درک باشد، او حتی برای گرمای منزل خود باید هیزم جمع‌آوری کند و برای تأمین هزینه امرارمعاش چیزی جز چند غاز ندارد.

گرم کردن خانه با هیزم

وی گفت: سه ماه به فرمانداری برای دریافت دو بشکه نفت مراجعه کردم ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتم والان برای گرم کردن خانه مجبورم از هیزم استفاده کنم، همه‌جا گاز کشی شده ولی هرچه پیگیری کردیم تا روستای ما را هم گاز کشی کنند ولی موفق نشدیم.


او از آمدورفت‌های بی‌نتیجه خود برای جویا شدن کار می‌گوید: طی 10 سال گذشته بارها و بارها به‌جاهای مختلف مراجعه کردم تا پروژه‌ای برای کار کردن به من بدهند ولی استقبال نکردند و مجبور شدم به‌صورت شخصی تاکنون فعالیت کنم.

ترکی افزود: چند سال پیش پروژه ملی مطرح شد که توان انجام آن را داشتم ولی پس‌ازاینکه مراجعه کردم از دادن پروژه به من موافقت نکردند.

این پژوهشگر لرستانی از سختی و مشقت‌های فعالیت‌های خود می‌گوید: برای پژوهش‌هایم روزها در کوه‌ها مانده‌ام تا بتوانم تحقیقاتم را انجام دهم، در داخل کشور پیشنهادی برای انجام کار به من نداده‌اند و هرزمانی خودم مراجعه کردم همکاری نکرده‌اند، چند سال گذشته از محیط‌زیست سه طرح پژوهشی گرفتم و اجرا کردیم و چون جهاد دانشگاهی واسطه بود 25 درصد هزینه من را داد ولی مابقی را پرداخت نکرد.

محقق بیکار لرستانی

وی بیان کرد: تاکنون حدود 10 طرح پژوهشی انجام داده‌ام ولی مدت زیادی است که طرح پژوهشی به من نمی‌دهند؛ در حال حاضر بیکار هستم و سال‌هاست دنبال کار می‌کردم ولی نتوانستم شغلی بیابم حتی برای تدریس مراجعه کرده‌ام ولی موافقت نکردند.

ترکی گفت: دو فرزند دارم و از پس هزینه زندگی برنمی‌آیم تنها چند غاز را پرورش می‌دهم و اگر کسی در و پنجره‌ای داشته باشد برای رنگ‌کاری می‌روم، کار کردن شرم‌آور نیست و وقتی به هر جا مراجعه می‌کنم جواب منفی می‌شنوم مجبورم برای هزینه زندگی هر کاری انجام دهم.


آثار ثبت‌شده محقق لرستانی:

(جکوی برگ انگشتی گرانولی، محل کشف: ماله کوه، پلدختر، در سال 2010 (ثبت جهانی در آلمان)
جکوی پولک خشن استیون اندرسونی، محل کشف: تنگ گاوشمار، سال 2010 (ثبت جهانی در آلمان)
( جکوی برگ انگشتی زاگرسی، محل کشف: تنگ هفت، سال 2011 (ثبت‌شده در پرتقال)
( جکوی رومشکانی، محل کشف: رومشکان، سال 2011 (ثبت‌شده در آلمان)
( مار کم دید لرستانی، محل کشف: بادآور نورآباد، لرستان(ثبت‌شده در بریتانیا)

روایتی که خوانده شد واقعیت تلخی بود از زندگی مردی که نه‌تنها مشکلات زندگی سد راه او نشده بلکه راه‌های عظیمی را پیموده است تا جایی که از کشورهای مختلفی همچون آلمان، اتریش، انگلستان و آمریکا به خاطر تحقیقاتش، از او دعوت کرده‌اند تا با آن‌ها همکاری کند اما وی به خاطر عشق به سرزمینش نپذیرفته است، و اما چه تلخ است دیدن این افراد در گوشه و کنار این جامعه که هیچ جایگاهی ندارند و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده نمی‌شود که اگر مسئولان توجه بیشتری به نخبگان کنند می‌توان موفقیت‌های بیشتری را در جامعه رقم زد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 6 دی 96، کد مطلب: 1612987: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین