پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
دستگاه‌های اجرایی و مراجع علمی هر چه سریع‌تر در خصوص اختراع ثبت شده پیش‌بینی زلزله مخترع مشهدی اظهارنظر کنند

شعار سال: قاضی جواد جاویدنیا با اعلام درخواست فوق عنوان کرد ورود معاونت فضای مجازی به بررسی کانال پیش بینی زلزله از زلزله قبلی مشهد در فروردین ماه سال 1396 آغاز شد که به دنبال گزارشاتی علیه این کانال مبنی بر انتشار اخبار کذب در خصوص زلزله و ایجاد جو نا امنی پرونده ای علیه مدیر کانال پیش بینی زلزله آقای علی اصغر برهمند تشکیل شد.

پس از مراجعه نامبرده به مرجع قضایی و ارائه اسناد و مدارک دال بر ثبت اختراع «پیش بینی زلزله قبل از وقوع با روشهای اکولوژیکی مرداب و جوی 1 تا 10 روز قبل از وقوع» در سال 1387 و ارائه اسناد و مدارک معتبر دیگر در زمینه اختراعات متعدد نامبرده و اشتغال وی به عنوان مدیر انجمن مخترعین استان خراسان و مشخص شدن اینکه نامبرده هیچ زلزله ای را به صورت دقیق با تعیین روز و ساعت و مکان دقیق وقوع پیش بینی نکرده است. بلکه با تعیین محدوده و زمان وقوع احتمالی پیش بینی نموده است و بدون ایجاد تنش و تحریک مخاطبان صرفا بر مبنای یافته های علمی ناشی از اختراعش به مردم آمادگی داده است، از سوی دیگر هیچ دلیل معتبری بر رد ادعای وی وجود نداشت، لذا فعالیت کانال وی بلا مانع تشخیص داده شد.

از سوی دیگر مشخص شد مواردی از جمله پیش بینی زلزله اسفراین در سال 1390 برخی مراجع رسمی طبق اخبار معتبر پایگاههای خبری رسمی توسط نامبرده عملیاتی شده است و آثار مطلوبی نیز گزارش شده است.

علاوه بر آن فیلمی هم از حضور و معرفی و ارائه رزومه و سخنرانی نامبرده نزد مقام معظم رهبری در سال 1385 مشاهده شد که همه این موارد دال بر این بود که اظهارات و پیش بینی های نامبرده ناشی از یک پشتوانه علمی می باشد.

نکته دیگر این بود که وی مدعی بود اگردولتامکانات لازم در اختیار وی قرار دهد قادر خواهد بود بازه زمانی پیش بینی زلزله و خطاهای آن را کاهش دهد.
لذا طی بررسی آماری انجام شده روی اخبار منتشر شده این کانال در آذرماه 1396 طی 5 ماهه منتهی به آذر سال 1396 مشخص شد که پیش بینی های نامبرده با ضریب خطای 30 درصد به وقوع پیوسته است. یعنی 70 درصد صحت پیش بینی وجود دارد و هر چند در آن مقطع از 56 مورد پیش بینی شده تا آن زمان 53 مورد وقوع یافته بود، اما تعداد عدم وقوع یا خطا در بازه زمانی یا قدرت زلزله فاصله تا پیش بینی قطعی را زیاد می کرد.

اما در شرایطی که عقل حکم می کند که حتی در شرایطی که 1 درصد احتمال خطر باشد انسان باید احتیاط کند، در وضعیت احتمال خطر 70 درصدی قطعا احتیاط به حکم عقل واجب و لازم است.

لذا این معاونت به عنوان وظیفه شرعی و عقلی و انسانی بدون رسانه ای کردن این موضوع با توجه به پیش بینی زلزله حدود 5 ریشتر برای مشهد و استان فارس در تاریخ 10/9/1396 برای ده روز آینده، مراتب جهت بررسی به مدیریت بحران استانداری منعکس گردید که متأسفانه هنوز پاسخ قطعی در این زمینه ارائه نشده است.

لازم به ذکر است دو زلزله موصوف طبق اطلاعات سایت لرزه نگاری کشور یکی در تاریخ 19/9/1396 ساعت 16:17 به قدرت 1.3 ریشتر در شاندیز و دیگری در تاریخ 28/9/1396 به قدرت 4.3 ریشتر ساعت 6:00 در حوالی فسا استان فارس به وقوع پیوست. همانگونه که مشاهده می شود خطا یکی در قدرت و بعدی در زمان زلزله مشهود است.

تا اینکه زلزله تهران دو روز قبل از وقوع توسط نامبرده پیش بینی شد و به یکباره اعضای کانال نامبرده رو به افزایش گذاشت و بدون هیچ گونه حمایت و تبلیغ خاص و صرفا با اطلاع رسانی مردمی و بر مبنای وقوع پیش بینی های انجام شده به یک باره از بیست هزار نفر به مرز 100 هزار نفر رسید و در حال حاضر به مرز دویست هزار نفر نزدیک شد که اظهارنظرهای متفاوت در خصوص این کانال شکل گرفت و برخی از افراد نامبرده را متهم به شیادی و کلاهبرداری نمودند و حتی مورد توهین و فحاشی قرار دادند.

از سوی دیگر کانالهایی نیز با سوءاستفاده از نام این شخص و کانال وی اقدام به ایجاد کانالهای مشابه و درج اخبار مجعول و تحریک کننده نمودند که شکایاتی علیه آنها مطرح و تحت رسیدگی قرار گرفت.

لذا این معاونت نیز در پاسخ به سوال یکی از سایتهای خبری استان، بخشی از روند طی شده در این خصوص را رسانه ای کرد تا هر چه سریعتر دستگاههای اجرایی و مجامع علمی به بررسی جدی و تخصصی این ادعا بپردازند. آن هم ادعایی که از یک سو موارد وقوع و صحت آن کم نبوده است و به این دلیل مورد اقبال عمومی قرار گرفته است و از سوی دیگر بسیاری از مجامع علمی علیرغم دریافت تأییدیه ثبت اختراع از تأیید رسمی آن خودداری می ورزند و از همه مهمتر بررسی صحت این ادعا و حمایت از آن در صورت صحتش و قراردادن امکانات لازم جهت دقیق تر شدن پیش بینی ها می تواند جان افراد زیادی را از خطر مرگ در زلزله های ناگهانی نجات دهد.
معاونت فضای مجازی استان تا کنون نیز فراتر از وظیفه قانونی خود و صرفا بر مبنای وظیفه انسانی این ریسک را پذیرفته است که موضوع را به صورت رسمی مطرح نماید و این مطالبه مردمی را به گوش مسئولان مربوطه برساند تا هر چه سریعتر در خصوص کارآمدی این اختراع رسمی که مرتبط با جان ارزشمند مردم است اتخاذ تصمیم شود.
البته قبل از این اقدام به صراحت با آقای برهمند اتمام حجت شده است که در صورتی که به هر دلیلی خلاف ادعایش توسط مراجع رسمی علمی کشور با ادله علمی لازم و به دور از اظهارنظرهای شخصی و سلیقه ای به اثبات برسد یا خدای ناکرده فریب کاری یا روشهای غیر علمی در این عرصه کشف شود با مقصر آن حتی اگر خود شخص ایشان باشد برخورد قاطعانه قضایی صورت خواهد گرفت.
البته نامبرده مکررا به مخاطبان کانال تذکر داده است که پیش بینی های انجام شده بر مبنای احتمال 70 درصد است و فقط مخاطبان باید در مناطق اعلام شده ضمن حفظ آرامش احتیاط و پیش بینی های لازم در صورت وقوع زلزله احتمالی را داشته باشند و این شیوه سبب شده است که کانال بدون ایجاد جو و تنش بین مردم کارش را ادامه دهد.
همچنین به فعالان فضای مجازی اخطار شده است که از هر گونه اطلاع رسانی پیش بینی های احتمالی این کانال به عنوان اخبار قطعی در فضای مجازی خودداری کنند.
همانگونه که با هر کانال و شخصی که مطلبی تحت عنوان پیش بینی تاریخ و ساعت دقیق زلزله منتشر نماید و موجب هراس مردم و ریختن مردم به خیابانها شود برخورد جدی خواهیم داشت.

اکنون زمان آن است که مراکز علمی و مسئولان ذیربط در این راستی آزمایی مسئولیت خطیر خود را انجام دهند و گزارش نهایی جامع و علمی خود را به استحضار مردم شریف ایران برسانند و حمایت لازم در اجرای این ایده انسان دوستانه در صورت احراز صحت و کارآمدی آن را داشته باشند و در صورت عدم احراز این امر دلایل علمی قانع کننده در خصوص رد علمی شیوه پیش بینی های محقق شده این مخترع را ارائه دهند تا پس از آن تکلیف دادسرا نیز برای چگونگی مواجهه نهایی با این پدیده مشخص شود.

چرا که از نظر قضایی اصل بر برائت است و در خصوص کانال مزبور و مدیر آن هیچ گونه جرمی تا به حال به اثبات نرسیده است و از سوی دیگر تکالیف دادستانی در حفظ حقوق عامه حکم می کند اگر اختراعی عام المنفعه که منفعت مهم حفظ جان اشخاص در آن وجود دارد از طرف دستگاههای مسئول مغفول مانده باشد، تذکرات لازم را اعلام و الزامات لازم را در حمایت از آن فراهم نماید که در هر صورت با توجه به اینکه تأیید فنی وعلمی موضوع خارج از حیطه کار دادستانی است، مراجع ذیربط می بایست هر چه سریعتر در این خصوص اظهارنظر رسمی و مستند داشته باشند.

بدیهی است مسئولیت گسترش این پدیده در صورت احراز غیر علمی بودن و صدور گواهی ثبت اختراع بر خلاف واقعیات علمی و یا عدم حمایت از این پدیده و عدم دفع خطر به موقع از جان مردم در صورت عدم احراز غیر علمی بودن آن بر عهده مجامع علمی کشور و علی الخصوص مقامات اجرایی دولت خواهد بود که باید در محضر خداوند متعال پاسخگوی ایجاد نگرانی بی مورد برای مردم یا عدم توجه لازم به حفظ جان مردم باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری مشهد فوری ، تاریخ انتشار 6دی 96، کدمطلب:68603، www.mashhadfori.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین