پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵
یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید دستگاه دانش بنیانی شده است که در زلزله‌هایی با شدت زیاد از ساختمان محافظ می‌کند.

شعارسال: شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روزمره جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های های مبتنی بر دانش باعث رشد و پیشرفت کشور می شوند.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید دستگاهی شده است که در زمان زلزله‌هایی با شدت بزرگ گاز ساختمان را قطع می کند تا از بروز آتش سوزی جلوگیری کند.این شرکت با کمک دانشگاه‌های کشور و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی موفق به تولید این دستگاه دانش بنیان شده است.

مدیر این شرکت دانش بنیان درخصوص عملکرد این دستگاه اظهار کرد: بیشتر مدل‌هایی که در خارج از کشور ساخته شده اند، به صورت الکترونیکی و مکانیکی هستند و به همین دلیل به تمام ارتعاشات پاسخ می دهند و پس از هر تکانی گاز را قطع می کنند که این کار به هیچ وجه خوب نیست زیرا قطع و وصل بی مورد گاز خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: سیستم این دستگاه به این صورت طراحی شده است که در فرکانس مخرب زلزله می‌نشیند و از فرکانس زلزله میزان شتاب آن را تشخیص می‌دهد اگر زلزله شتاب بالایی داشته باشد سیستم آن را تشخیص می‌دهد و سریعا گاز ساختمان را قطع می‌کند.

قطع سرویس گاز متناسب با نظام سازه‌ای هر شهر

مدیر این شرکت با اشاره به این موضوع که هر لرزش به معنای هشدار برای قطع گاز ساختمان نیست، گفت: بر اساس نظام سازه‌ای، ساختمان‌ها حساسیت‌های خاص خود را دارند برای مثال شاید یک لرزش در شهر سرپل ذهاب به معنای گاز ساختمان باشد، اما همان لرزش در شهر کرمانشاه به این معنی نباشد.

وی ادامه داد: در زلزله اخیر به دلیل آنکه شدت زلزله در شهر کرمانشاه زیاد نبود دستگاه گاز را قطع نکرد و این همان تفاوتی است که دستگاه ساخت ایران با دستگاه‌های مشابه خارجی خود دارد.

وی در خصوص به کارگیری این دستگاه در زلزله شهر سرپل ذهاب گفت: خوشبختانه زلزله اخیر کانون وسیعی داشت و پوسته زمین میزان انرژی آن را گرفته بود و زلزله در حدی نبود که سبب آسیب رساندن به شبکه گاز شهر شود، اما مسئولین شرکت گاز شهر سرپل ذهاب به خوبی وارد کار شدند و با سرعت عمل خود گاز شهر را قطع کردند.

سی برابر قیمت کمتر در مقایسه با نمونه خارجی

این مدیر در خصوص قیمت و هزینه‌ دستگاه اظهار کرد: به صراحت می گویم که دستگاه حسگر قطع کننده گاز ساخت کشور‌های دیگر حدود سی برابر قیمت نمونه داخلی هستند. دستگاه ایرانی بسیار مقرون به صرفه است و حدود سه میلیون تومان قیمت دارد و برای یک ساختمان با طبقات زیاد بسیار مقرون به صرفه است.

مدیر این شرکت در خصوص حمایت‌هایی که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور جهت بازسازی از این شرکت داشته است، خاطر نشان کرد: بهترین حمایت برای شرکت ما قرار گرفتن واحد‌های دولتی در کنارمان بود و ستاد‌های توسعه فناوری و توسعه تجاری سازی معاونت علمی رئیس جمهور شرکت ما را به سازمان‌های مختلفی معرفی کردند البته وام‌های مختلفی هم برای شرکت ما در نظر گرفته بودند که خود ما از آن‌ها استفاده نکردیم.

وی با اشاره به این موضوع که در شهر تهران بسیاری از ساختمان‌ها مجهز به دستگاه حسگر قطع کننده گاز هستند، گفت: برای ساختمان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها و سازمان‌های آتش نشانی استفاده از این دستگاه ضروری است، همچنین ساختمان‌هایی بیش از هشت طبقه نیز موظف به داشتن این حسگر هستند.

یک دستگاه هوشمند و چند قابلیت

این مدیر در خصوص عملکرد‌های مختلف این دستگاه اظهار کرد: این درست است که دستگاه به قطع کننده گاز مشهور است، اما این تنها قابلیتش نیست، بلکه دارای چندین عملکرد مختلف است برای مثال در زمان زلزله، آسانسور را در نزدیک‌ترین طبقه نگه می‌دارد، درب‌های اتوماتیک را باز می‌کند و همچنین آب ساختمان را جهت جلوگیری از هدر رفتن آن قطع می کند.

محافظ از ساختمان با استفاده از دستگاه هوشمند

وی تصریح کرد: توجه به این نکته ضروری است که تمام این کار‌ها را با هوشمندی انجام می‌دهد یعنی شاید در یک زلزله قطع آب ضروری باشد، اما قطع گاز مهم نباشد.

مدیر این شرکت با اشاره به گواهینامه‌های ملی و بین المللی این دستگاه یادآور شد: مرکز تحقیقات زلزله شناسی دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه بین المللی زلزله، گواهینامه فنی،چهار ایزو از کشور انگلستان، ١٠ ثبت اختراع و بسیاری گواهینامه فنی و نوآوری دیگر این دستگاه را مورد تایید قرار داده اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 27آبان1396 ، کدخبر: 6326251: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین