تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
شعارسال:در این گزارش برخی از عجیب‌ترین باور‌هایی را که دانشمندان برای تحلیل جهان پیرامون به آن‌ها استناد می‌کردند، خواهید خواند.

همزمان با پیشرفت‌های علمی قابل ملاحظه، حقیقت بسیاری از معما‌هایی که جهان ما را احاطه کرده، کشف و نگاه ما به دنیا واضح‌تر از قبل شده است. در قرن‌های گذشته دانشمندان به تئوری‌ها و نظریات عجیبی ایمان داشتند و برای تحلیل امور به باور‌هایی متمرکز بودند که امروزه سخیف و مضحک به نظر می‌رسند. در این گزارش برخی از عجیب‌ترین باور‌هایی را که دانشمندان برای تحلیل جهان پیرامون به آن‌ها استناد می‌کردند، خواهید خواند.

۱. نظریه میاسما

قبل از پیدایش نظریه میکروب‌های بیماری زا، دانشمندان بنا به نظریه «میاسما» بر این باور بودند که بیماری‌ها و امراض از طریق هوای سمّی بالای زمین ایجاد می‌شود. این هوای سمّی نتیجه تجزیه مواد آلی و جابجا شدن آن به وسیله باد‌ها و از باتلاق‌های راکد و گورستان هاست. به عبارت دیگر، پیش از کشف میکروب دانشمندان می‌گفتند که بیماری‌هایی مانند وبا، کلامیدیا و یا طاعون سیاه توسط بخار یا دمه مسموم کننده‌ای به نام میاسما (Μίασμα، در یونان باستان به معنای آلودگی) ایجاد می‌شده اند، میاسما گونه‌ی مضری از هوا نامیده می‌شده که همچنین به عنوان هوای شب شناخته شده بوده است.

۲. پل‌های ارتباطی بین قاره‌ها در اعماق اقیانوس

پیش از پذیرش نظریه (زمین‌ساخت صفحه‌ای یا تکتونیک صفحه‌ای)، دانشمندان بر این باور بودند که پل‌های بزرگی قاره‌های زمین را به هم وصل می‌کنند؛ پل‌هایی که هزاران کیلومتر در اعماق اقیانوس‌ها کشیده شده اند و قاره‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌سازند.

۳. شستن دست نشانه فروپاشی عصبی

قبل از دهه شصت قرن نوزدهم، پزشکان قبل از برخورد با بیماران دست‌های خود را نمی‌شستند. پزشکی که این کار را انجام می‌داد، مبتلا به بیماری «فروپاشی عصبی»، توصیف و شناخته می‌شد.

۴. استفاده از جیوه برای درمان

در گذشته، خطر جیوه سمّی شناخته شده نبود و به عنوان یک ضدعفونی کننده برای زخم ها، ملیّن برای روده، درمان برای سیفلیس، و حتی درمان مشکلات پوستی و آکنه از آن استفاده می‌شد.

۵. سفر با سرعت بالای ۳۰ کیلومتر در ساعت

مردمان گذشته بر این باور بودند که مسافرت با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت باعث خفگی می‌شود، زیرا آن‌ها نمی‌توانند به دلیل هوای پر سرعتی که اطراف آن‌ها جریان دارد، نفس بکشند. این باور پیش از اختراع راه آهن و ظهور قطار‌ها در دهه هفتاد قرن نوزدهم رواج داشت.

۶. عنصر فلوژیستون

قبل از اکتشاف اکسیژن، دانشمندان بر این باور بودند که آتش دارای یک عنصر مهم به نام (فلوژیستون) است که در جریان آتش سوزی وارد جو می‌شود و از این عنصر برای فهم فرآیند‌های احتراق و زنگ زدگی استفاده می‌کردند. تئوری فلوژیستون در علم، تا دهه هفتاد قرن هفدهم و پیش از کشف اکسیژن توسط «جوزف پریستلی» در سال ۱۷۷۴ میلادی مورد پذیرش همه بود.

۷. اعتقاد به «اثیر» یا عنصر پنجم

پیش از ظهور مفهوم خلأ، فیزیکدانان به وجود فضا‌های خالی در جهان هستی اعتقاد نداشتند و می‌گفتند که نور از طریق یک واسطه به نام «اثیر» حرکت می‌کند. اثیر در کنار عناصر آب، باد، خاک و آتش به عنوان عنصر پنجم معرفی می‌شد.

۸. استفاده از بنزین به عنوان ماده عطری و ضدعفونی کننده

در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، از بنزین به عنوان مایع عطری پس از اصلاح استفاده می‌شد و شیمیدانان با وجود ماده سرطانزای موجود در بنزین از آن به عنوان حلّال آلی برای شستن دست هایشان استفاده می‌کردند.

۹. نقشه طعم‌ها در زبان؛ باوری اشتباه تا قرن‌ها

تا امروز مفهوم نقشه طعم‌ها در زبان رایج است و حتی در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. نقشه طعم‌ها به این معناست که هر قسمت از زبان مزه و طعم خاصی را تشخیص می‌دهد. باید گفت که چنین نقشه‌ای اشتباه است و همه گیرنده‌های چشایی در زبان می‌توانند طعم‌های مختلف را، بر عکس تصور شایع، تشخیص دهند. برخلاف تصورات قبلی، تحقیقات صورت گرفته توسط محققان نشان می‌دهد که درحقیقت مغز و نه زبان درباره طعم‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کند؛ بنابراین، هر یک از هزاران حسگر روی زبان قادر به تشخیص هر طعمی هستند که در این بین، مغز و نه زبان تعیین می‌کند که هر چیزی چه طعمی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار17آذر97، کدخبر: 6755544،www.yjc.ir