پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از روند پرداخت بدهی شرکت‌های دارویی ابراز نارضایتی کرد.

شعارسال:

سعید نمکی افزود: سازمان برنامه و بودجه کل تخصیص پول بیمه سلامت را تا پایان آذر ماه پرداخت کرده است اما براساس اخباری که به ما می‌رسد این پول با اولویتی که قرار بود باشد به شرکت‌های دارویی پرداخت نشده است.

با سعید نمکی گفت‌وگویی انجام شده که به شرح زیر است:

درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی توسط دولت توضیح بفرمایید.

سازمان برنامه و بودجه که مستقیما با صنعت و شرکت‌هایی دارویی رابطه‌ ندارد. ارتباط ما از طریق بیمه‌ها است. ما کل تخصیص پول بیمه سلامت را تا پایان آذر ماه پرداخت کردیم. قرار بود بیمه سلامت با اولویت داروهای بیمارستانی، پول بیمارستان‌های دانشگاهی را بدهد که براساس اخباری که بدست ما رسیده، با آن اولویتی که ما گفتیم، همه پول پرداخت نشده است. به همین علت هم نامه‌ای به وزیر نوشتم و خواهش کردم که در هیات امنای دانشگاه‌ها مصوب کنند که پرداختی دارو و تجهیزات پزشکی را از بیمه سلامت به حساب جداگانه‌ای واریز کنند که دچار مشکل نشود.

آیا این شدنی است؟ چون سال‌ها وعده آن داده شده اما عملی نشده است.

صددرصد شدنی است و ما ایستاده‌ایم که این کار انجام شود. حتما از سوی سازمان برنامه و بودجه نظارت می‌کنیم که این کار انجام شود.

آخرین رقم بدهی شرکت‌ها چقدر است؟

پول بیمه سلامت تا پایان آذر را را دادیم اما بیمه سلامت، چقدر بدهی به دانشگاه‌ها دارد و بیمه سلامت چقدر از این سهم پرداختی مربوط به دارو است، هنوز به ما اعلام نکرده‌اند که خواسته‌ام این را سریعتر به ما اعلام کنند.

روند پرداخت بدهی‌ها بهتر خواهد شد؟

ما معتقدیم این روند را باید ادامه دهیم و تا پایان سال این بدهی را به صنعت دارو صفر کنیم.

اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته سال 97 سال نوسازی صنایع خواهد بود. آیا تسهیلات مشخصی در این زمینه برای نوسازی صنعت دارو اختصاص خواهد یافت؟

تبصره‌ای را موافق بودیم که در مجلس هم کمک کنند تا از منابع خارجی و از منابع بانک‌ها به شکل فاینانس و ... برای نوسازی صنعت دارو استفاده کنیم و من چون خودم سال‌ها در صنعت دارو مدیر بودم، مصر هستم که این کار انجام شود.

رقم خاصی در نظر گرفته شده است؟

هنوز مشخص نیست.

بحث خرید راهبردی دارو چقدر جدی است؟

یکی از اولویت‌ها بحث خرید راهبردی است که با توجه به اینکه ارائه‌دهندگان خدمت متاسفانه محدود هستند و بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، هنوز بحث خرید راهبردی به علت عدم تنوع ارائه‌دهندگان خدمت محقق نشده است. قصد داریم در سال آتی به عنوان یک اصل مهم به این بحث بپردازیم.

یعنی می‌تواند به اجرای این سیاست در سال آینده امیدوار بود؟

قطعا این کار را می‌خواهیم، انجام دهیم.

نظر شما درباره ممنوعیت واردات داروهای مشابه تولید داخل چیست؟

ما معتقدیم این کار باید قطعا اتفاق بیفتد. شاهد واردات داروهایی بودیم که تعداد زیادی تولیدکننده داخلی داشت که به صنعت داخلی لطمه زیادی وارد کرد. ما در این زمینه مصر هستیم و دکتر اصغری هم در سازمان غذا و دارو از همکارانی هستند که به شدت معتقد به حمایت از صنعت داخلی هستند.

به نظر شما این کار باعث محدود شدن حق انتخاب بیماران و پزشکان نخواهد شد؟

آنچه که مهم است این است که اصل بر سلامت بیمار و سلامتی مردم باشد اما از آن طرف اگر صنعت داخلی، دارویی را تولید می‌کند که از نظر استانداردها مشکلی ندارد، دلیلی ندارد بازار را برای آن محدود کنیم و اجازه واردات دارویی را بدهیم که ده‌ها تولیدکننده داخلی دارد و با قیمت بسیار فراتر بتواند بفروشد و بتواند ویزیتور را تطمیع کند و جامعه پزشکی را به گونه‌ای خوب ویزیت کند تا نسخه کنند. این را ما قطعا نابودی صنعت داخلی می‌دانیم.

پس به شرط کیفیت با این کار موافقید نه بطورکلی؟

دقیقا همین‌طور است. اگر داروی داخلی، علمی و منطقی کیفیت آن زیر سوال برود، ما هرگز سلامت مردم را نادیده نخواهیم گرفت. منتها برخی وقت‌ها بی‌جهت به دلیل جوسازی سعی می‌کنند داروی داخلی را از صحنه خارج کنند و این را نباید بپذیریم. اگر داروی داخلی از نظر استانداردها و تست‌های آزمایشگاهی مشکلی نداشته باشد و فراهمی زیستی کافی هم داشت، دلیلی ندارد آن را رد کنیم.

خبر جدیدی در حوزه دارو دارید؟

در سال آینده داروهای بیماران خاص مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

چقدر بودجه به این حوزه اختصاص خواهد یافت؟

رقم دقیق بودجه را الان در خاطر ندارم اما رقم قابل توجهی است که سعی هم می‌کنیم تخصیص آن به‌موقع انجام شود. در رابطه با نوسازی صنعت دارو درصددیم که با نشستی که با صنعت دارو داشتیم، چالش‌های آن را مشخص کردیم و به بانک‌ها و مراجع مالی دیگر هم منعکس کردیم که امیدواریم بتوانیم در قالب یک پکیج برای سال آینده و سال‌های آینده بتوانیم نوسازی و اصلاح GMP را صنعت دارو داشته باشیم.

خروج داروهای OTC از پوشش بیمه چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نهایی نشده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فانا، تاریخ انتشار 9 دی 96، کد خبر:11515 ، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین