پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
این صحن، حجم بزرگی از حرم مطهر را دربرگرفته و از کم نظیرترین صحن ها است که طبقه ای نیز همطراز با گنبد دارد؛ گنبد هم مقاوم سازی شده و مناره ها نیز در حال انجام است.

شعارسال: نجف اشرف که مشرف می شوی، مخصوصاً اگر بعد از تشرف به زیارت کربلای معلی باشد؛ آرامشی خاص سراسر وجودت را فرا می گیرد؛ کربلا با جاذبه عجیبی که دارد و تو را پای بند خویش می کند، تلاطمی هم در درونت ایجاد می کند و تو با خود مرتب تکرار می کنی مقاتل  را و انگار جمله به جمله زیارت ناحیه مقدسه، در آن سرزمین، مقابل دیدگانت تجسم می یابد.

 

نجف که می روی، چنان مأوا یافته و به ملجأ امنی پناه برده ای که گویا پیش از این هیچ رخداد غم انگیزی در زندگی ات نبوده و از این پس نیز نخواهد بود؛ آنجا حس می کنی چنان در آغوش گرم پدر-که رسول خدا فرمود من و علی پدران این امت هستیم- آرام گرفته ای که تو را واهمه هیچ تهدیدی نیست.

 

در حدیثی که مجلسی آن را در بحار الانوار، همان، ص ٢۵٩، ح ٧. ذکر کرده آمده است: امام صادق علیه السلام فرمود: درب‌هاى آسمان هنگام ورود زائر اميرالمؤمنين (علیه السلام) باز مى‌شود.

 

نجف سرزمین پر رمز و رازی است و البته که همجواری کوفه بر رمزآلود بودن آن افزوده است؛ درباره کوفه، اینجا مجال سخن نیست اما در روایت آمده «نجف قطعه اى است از كوهى كه حق تعالى با حضرت موسى(عليه السلام) بر آن سخن گفت، و حضرت عيسى(عليه السلام)را بر اين موضع تقديس كرد و بزرگ گردانيد، و حضرت ابراهيم(عليه السلام) را در اين مكان خليل خود گردانيد، و حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله) را در اين محل حبيب خود گردانيد، و آن را مسكن پيغمبران ساخت»

 

از حضرت صادق(عليه السلام) منقول است كه: «نجف كوهى بود و آن همان كوهى بود كه پسر نوح(عليه السلام)گفت كه پناه مى برم به آن از غرق شدن، و بر روى زمين كوهى از آن بزرگ تر نبود، پس حق تعالى وحى نمود به آن كوه كه آيا به تو پناه مى برند از عذاب من؟ پس آن كوه پاره پاره شد، و در بلاد شام ظاهر شد، و ريگ بسيار ريزه شد و بعد از آن جاى آن كوه درياى عظيمى شد و آن دريا را، نَىْ مى گفتند، و چون آن دريا خشك شد گفتند: نَىْ جَفّ»، يعنى درياى نَى خشكيد، پس به بسيارى استعمال براى آسانى گفتار «نجف» گفتند.

  

از این مقدمه که بگذریم، بهانه نوشتن این سطور چیز دیگری است.

 

«بر سر نام آن اختلاف نظر داشتیم. ما می گفتیم «حضرت زهرا سلام الله علیها» و طرف مقابل «امام هادی علیه السلام» را پیشنهاد می داد؛ هر دو هم استدلال خاص خود را داشتیم. در نهایت که هیچیک قانع نشدیم، نزد آیت الله سیستانی رفیتم و ماجرا را شرح دادیم. ایشان سری به زیر افکندند و پس از تأملی، سر بالا آوردند و گفتند به نام «حضرت زهرا سلام الله علیها» باشد.

 

در ایام اربعین 60 هزار زائر در آن اسکان داده شده و هر وعده بیش از 200 هزار غذا توزیع؛ دو تا دو هزار و 500 نیروی انسانی کار اینجا کار می کنند؛ همزمان یکصدهزارنفر می توانند در این مکان نمازجماعت را بخوانند. تاکنون هزار و 200 میلیارد تومان مردم برای آن هزنیه کردند و برآورد هزینه ها تا پایان کار هزار و 500 میلیارد تومان است.»

 

اینها را رحمان احمدی، جانشین ستاد بازسازی عتیات عالیات نجف اشرف درباره پروژه عظیم صحن حضرت زهرا سلام الله علیها در جمع خبرنگاران زائر عتبات عالیات که در هفته پایانی آذرماه جاری به توفیق الهی و با همت استاندار کرمان توفیق تشرف داشتند؛ بیان می کند.

 

وی می افزاید: در زمان حضور آمریکایی‌ها در عراق، آسیب‌هایی به گنبد حرم مطهر وارد و دو سال دور گنبد گونی نصب بود و خشت‌ها را جدا کرده و در انبار گذاشته بودند که قرار شد ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف آن را تعمیر کند که این کار طی ۲۲ ماه انجام و سال گذشته در ۱۳ رجب رونمایی شد؛ هم اکنون ایوان طلا و مناره‌های حرم مطهر علوی در حال ترمیم است.

 

 

امیر فلاحان، مسئول تاسیسات پروژۀ صحن هم می گوید:  از سال 90 کار تملک زمین آغاز و ساخت و ساز در زمینی با زیربنای 220 هزار متر مربع شروع شد؛ طرح اولیه را دانشگاه شهید بهشتی تهران داد و بعد از آن کار زیادی روی آن انجام شد؛ پروژه شامل دو بخش زیارتی و غیرزیارتی است که بخش غیر زیارتی شامل ساختمان‌های اداری، مضیف، مهمانسرا، کتابخانه، آشپزخانه، موزه و پارکینگ با امکانات رمپ، پله و آسانسور  و ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی با آب گرم است.

 

وی می افزاید: یک پروژه قرینه که بخش شمالی و جنوبی آن دقیقاً شبیه هم طراحی و ساخته شده و نما و معماری آن نیز سنتی ایرانی اسلامی است و درب های چوبی آن نیز به سفارش آستان قدس رضوی ساخته می شود.

 

فلاحان با بیان اینکه این صحن به طول 450 و عرض 150 متر و دسترسی اصلی آن بر خلاف همه صحن ها که همکف هستند؛ منفی یک است؛ افزود: بخش زیارتی تقریباً تا یک ماه آینده(پایان دی ماه جاری) تمام است و مدیریت منابع مالی آن با ستادبازسازی عتبات عالیات جمهوری اسلامی ایران است که همه استان ها در این امر دخیل هستند.

 

وی با اشاره به اینکه این صحن شامل سه طبقه اصلی و یک طبقه خدماتی است؛ اظهار داشت: صحن حضرت زهرا سلام الله علیها در حرم مطهر امام علی علیه السلام دومین بنای زیارتی بزرگ جهان پس از مسجد النبی و بزرگترین پروژه در اماکن زیارتی شیعیان است که هدف اصلی از اجرای آن، نیاز حرم مطهر علوی به توسعه است.

 

این خادم آستان مقدس علوی علیه السلام با بیان اینکه این صحن، حجم بزرگی از حرم مطهر را دربرگرفته، بیان داشت: این صحن از کم نظیرترین صحن ها است که طبقه ای نیز همطراز با گنبد دارد.

 

پس از این توضیحات، خبرنگاران کرمانی از بخش های مختلف این پروژه بازدید کردند و در طبقه همطراز صحن حضرت زهراسلام الله علیها با گنبد مطهر امام علی علیه السلام و از نزدیک ترین نقطه به آن گنبد نورانی و طلایی، دست ادب بر سینه گذاشته و پس از سلام و تحیت به امام عاشقان و عارفان، امام دل باختگان و سوختگان، خدای متعال را به واسطه نعمت بزرگ زیارت حرم مطهرش شکرکردند.

 

 

صحن مطهر حضرت زهراسلام الله علیها در ضلع غربی حرم مطهر امام علی علیه السلام در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا-أثیب الیمانی- و مقام امام زین العابدین(علیه السلام) امتداد دارد و فرش های این صحن نیز به همت ستادبازسازی عتبات عالیات استان کرمان در این استان در حال بافت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار 12 دی 96، کد خبر:680001 ، www.shabestan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین