پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۸۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
رئیس ستاد بازسازی عتبات کشور گفت : طرح توسعه حرم سیدالشهداء (ع) که شامل ۴ صحن بزرگ است فضای موجود را به بیش از ۳۰ برابر افزایش خواهد داد.

شعار سال: حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور با سفر به کرمان از روند پیشرفت پروژه معراج وساخت گنبد امام حسین (ع) در کرمان بازدید نمود.

وی در حاشیه بازدید در جمع خبرنگاران به اعم فعالیت های این ستاد در اماکن مقدسه عراق پرداخت و اظهار داشت: به مناسبت عید مبعث ضریح امام عسکرین (ع) افتتاح شد و قرار بود این رونمایی نیمه شعبان انجام شود که به طور معجزه آسایی زودتر از موعد آماده بهره برداری شد.

رئیس ستاد عتبات کشور بیان کرد : این امر یک کار ارزشمندی بود که با نصب ضریح کار پایان سازی سامرا نیز به پایان رسید.

پلارک عنوان کرد: صندوقچه های داخل ضریح نیز به مدت سه سال ساخت آنها زمان برد که کار بسیار ارزشی و گران قیمتی بود که به همراه درب های ورودی رواق ها بعد از ضریح نصب شد یعنی پکیج کاملی از اقداماتی بود که می بایست برای بازسازی انجام شود.

وی افزود: طرح توسعه حرمین عسکرین (ع) نیز با شعاع ۳۰۰ متر ارائه شده که به دنبال مصوب کردن آن از طریق سیستم دولتی عراق هستیم که بعد از تصویب شروع به تملک زمین ها و اجرای طرح خواهیم کرد .

پلارک بیان داشت: این طرح جامعی است که در آن همه جوانب در نظر گرفته شده است از جمله فضای اقامتی که تا ۲۰ هزار نفر گنجایش میهمان دارد و همچنین خدمات طرح تلفیقی و مراکز علمی و پژوهشی که شیعه بتواند در آنجا فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شهر کاظمین داخل حرم کارها به اتمام رسیده است ، اذعان داشت : شهریور ماه سال جاری پایان طرح توسعه اولیه با زیربنای ۵ هزار متر مربع در دو طبقه که کار نازک کاری آن در حال اتمام است، خواهیم داشت.

پلارک ادامه داد: با افتتاح آنها فضای حرم افزایش می یابد و طرح توسعه در قالب دو صحن صاحب الزمان (عج) و امام رضا (ع) که طراحی آن تمام شده و عملیات اجرایی آن تازه شروع شده است در زمانبندی ۶ ساله فضای کاظمین به ۱۵ برابر توسعه پیدا خواهد کرد.

رئیس ستاد بازسای عتبات عالیات کشور با یادآوری اینکه در شهر کربلا نیز دو پروژه عمده در حال اجرا داریم ، گفت: یکی از این پروژه ها در کرمان با نام "معراج ” شامل دو بخش ساخت گنبد و بخش لاغرسازی ستونها و تقویت آنها در حال اجراست.

وی بیان کرد: با توجه به تقویت رواق ها و گنبد خانه ها که انجام شده ، کار مقاوم سازی را که از نظر زمان ارزش دارد در حال انجام داریم.

پلارک اذعان داشت: فضای حرم قبل از گنبد تا رواق ها و تقریبا تا نقطه ای که نماز کامل است مقاوم سازی شده است.

وی به پروژه دوم "طرح توسعه” اشاره کرد و عنوان داشت: طرح توسعه حرم سیدالشهداء (ع) که شامل ۴ صحن بزرگ است فضای موجود را به بیش از ۳۰ برابر افزایش خواهد داد.

پلارک گفت: با توجه به اینکه زمین های لازم تملک شده، دو نیم صحن عقیله بنی هاشم وامام حسین (ع) حد واسط خیمه گاه تا باب القبله و باب الرأس، یک کار درون آب و شبستان زیرزمینی، منفی ۲۵ صحن و بست های سطح بالا در حال اجراست که ۶ سال وقت می برد که یک و نیم سال آن گذشته است و خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی در این راستا نداشته ایم.

وی افزود: در نجف اشرف بزرگترین پروژه طرح توسعه حرم علوی و شبستان حضرت زهرا (س) به لطف خدا مراحل پایانی در حال طی شدن است که بالای ۹۰ درصد تلقی می شود که بخشی از سال گذشته قابل بهره برداری است.

پلارک بیان داشت: بخش زیارتی کامل شده و تا پایان سال قسمت غیر زیارتی آن شامل کتابخانه، موزه و دارالتولیه تحویل خواهند شد که یک تحول بسیار بزرگی در حرم امیرالمؤمنین (ع) خواهد بود.

وی همچنین به حرم مطهر سید محمد، طفلان مسلم و مصیب اشاره کرد و اذعان داشت: در حرم طفلان مسلم کار به اتمام رسیده و کارهای خدماتی در حال انجام است که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

پلارک توسعه ضریح حضرت مسلم در کوفه را یکی دیگر از فعالیت های انجام شده توسط ستادعتبات برشمرد و عنوان کرد: در کشور سوریه حرم مطهر حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) نواقص و صدمات وارده را بازسازی کردیم و در حال حاضر حرم حضرت زینب (س) به روی تمامی زائران باز است و هیچ مشکلی ندارد و اکنون دنبال طرح های توسعه ای هستیم که بعد از بازگشت امنیت، بلافاصله کار را شروع خواهیم کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور همچنین به اماکن مذهبی و زیارتی دیگر از جمله حرم حضرت سکینه (س) و اماکنی که بدست داعشی ها و تکفیری ها تخریب شده است نیز اشاره کرد و گفت: ستاد عتبات در حال طراحی باسازی آنهاست که این طرح هنوز شروع نشده است.

وی تکیه گاه اصلی در هزینه کرد اماکن مقدسه عراق را نذورات و کمک های خودجوش مردمی عنوان کرد.

پلارک تصریح کرد : ستاد دو مسئولیت بر عهده دارد ،اول جذب و هدایت نذورات که براساس سرانه و توانمندی رشد اقتصادی استان یک سقف تکلیفی برایشان تعیین می شود که آن استان باید آن تعهد را انجام دهد.

وی افزود: در کرمان به دلیل وجود این توانایی از نظر مدیریت، فنی و تکنیک یکی از حساس ترین پروژه ها از جمله طرح ترفیع گنبد به عهده این استان گذاشته شد .

پلارک گفت: این پروژه از لحاظ زمانبندی خوب پیش رفته و تمامی مخارج آن را مردم تامین کردند اما تاخیر یکساله داشته نه بواسطه تنبلی مدیران بلکه به دلیل تقویت کل بنای حرم از ضرورت هایی بود که بعدا مشخص شد.

وی عنوان داشت : به اشخاصی که خشت های طلای گنبد را خریداری کنند،سند افتخار داده می شود که باقیات الصالحاتی برای آنان خواهد بود.

پلارک خاطرنشان کرد: برآورد اولیه برای این پروژه ۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شده بود اما به دلیل لاغر سازی ستون ها و بازسازی کل بنای حرم سقف تعهد بالا رفت.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: لاغرسازی و مقاوم سازی هر ستون ۶ ماه زمان برد و هر کدام به میزان ۵ میلیار تومان هزینه در برداشت.

وی همچنین در بین سخنانش به شخص خیری از شمال اشاره کرد که هزینه ۴ ستون معادل ۲۰ میلیار تومان را پذیرفت و حتی درخواست نمود که نامی از وی برده نشود تا شاید باقیات الصالحاتی در آخرت برایش ثبت و ضبط شود ولی متاسفانه اجل به او مهلت زندگی نداد و در شب عید مبعث دار فانی را وداع گفت و باقیات الصالحات او در زیر قبه جایی که دعا مستجابت است برای همیشه باقی ماند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری کرمان 1400، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 84074: www. kerman1400.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
لبیک یا سید شهیده. لبیک یا مجاهد فی سبیل الله. لبیک یا آل رسول الله . لبیک یا غریب فی الارض کربلا . لبیک یا صابر فی موت الاخوان . لبیک یا شاکر فی بلایا. لبیک یا انیس عهدفیکم و فی الله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین