پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات آذربایجان غربی از همکاری کمرنگ مردم در این زمینه خبر داد و گفت: تعهدات صورت گرفته تاکنون جامه عمل نپوشیده است.

شعار سال: همیشه آنهایی که حسرت زیارت عتبات را داشتند انتظار این را می کشیدند تا روزی مسیر زیارت عتبات باز شود و در گوشه از حرم اهل بیت به راز و نیاز با خدا و ائمه معصوم (ع) بپردازند، اما امروز نه تنها این مسیر ایجاد شده بلکه فضایی برای حضور و مشارکت مردمی در ساخت این حرم‌های الهی نیز ایجاد شده است.

ستاد بازسازی عتبات عالیات که از سال 82 شکل گرفته است با ماموریت بازسازی و گسترش فضای حرم‌های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با پشتیبانی کمک‌های مردمی تاکنون کارهای بزرگی در عتبات انجام داده است اما در طول این سال‌ها در آذربایجان غربی به این موضوع آنچنان پرداخته نشده است و مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

لذا جهت اطلاع از آخرین فعالیت‌های این ستاد در استان و اقداماتی که قرار هست انجام شود،  گفت‏‌وگویی با سید حسن حسینی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات آذربایجان غربی صورت گرفته است که چکیده آن را در اینجا می‌خوانید:

* ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور و آذربایجان غربی از چه سالی تشکیل شده و شروع به فعالیت کرد؟

ستاد بازسازی به دستور مقام معظم رهبری در سال 1382 تشکیل شد، این ستاد بصورت هیات امنایی در کل کشور تشکیل شد و سه نفر به عنوان نماینده از طرف رهبر معظم انقلاب از جمله آقایان حجت الاسلام محمدی، سردار سلیمانی و آقای پلارک به عنوان تشکیل دهنده هسته اولیه شورای سیاست‌گذاری این ستاد در کشور معرفی شدند.

به دنبال تشکیل هسته مرکزی، در 31 استان کشور نیز ستاد تشکیل شد و هیات امنای ستاد استان‌ها را نیز نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و فرمانده سپاه استان به همراه رئیس ستاد استان تشکیل می‌دهند

در استان آذربایجان غربی نیز این ستاد در سال 1383 تشکیل شد و حجت الاسلام فخری به عنوان رئیس این ستاد در استان معرفی شده و تا شهریور 95 این مسئولیت را بر عهده داشتند.

* ماموریت ستاد بازسازی عتبات عالیات چه بوده و چه پروژه هایی را در دست دارد؟

ماموریت این ستاد از زمان تاسیس جذب کمک‌های مردمی برای بازسازی حرم‌های شریف ائمه در نجف اشرف، کربلاء، کاظمین، سامراء و بارگاه حضرت زینب و حضرت رقیه (س) بوده و است، لازم به ذکر است اینجا عرض کنم که ماموریت این ستاد فقط جنبه برون مرزی دارد و مسائل مربوط به داخل کشور در حوزه ماموریت این ستاد نیست.

از سال 82 که کار این ستاد آغاز شد در سه مرحله وارد فعالیت شد مرحله اول بحث نظافت و پاکیزگی این مناطق بود که بعد از خرابی وحشتناک زمان صدام این کار به شدت لازم بود نظافت تقریبا 9 ماه طول کشید، مرحله دوم بحث بازسازی حرم شریف امامان بود.

بازسازی هم در دو مرحله و هر مرحله در حدود سه سال بطول انجامید، امروز 95 درصد از بازسازی حرم‌ و صحن‌ها به اتمام رسیده است و در حال حاضر سومین مرحله یعنی بحث توسعه شروع شده است.

در بحث توسعه نیز در حال حاضر پروژه‌هایی که در دست اقدام هستند صحن حضرت زهراء (س) در نجف اشرف با 220 هزار مترمربع به عنوان بزرگترین پروژه جهان اسلام و صحن عقیله بنی‌هاشم در کربلاء با 164 هزار مترمربع که در حال ساخت هستند.

* ستاد بازسازی عتبات عالیات استان چه مقدار از پروژه‌ها را بر عهده گرفت و کمک‌های مردمی چقدر است؟

متاسفانه در طول چندین سال گذشته نقش ستاد بازسازی استان در پروژه‌هایی که ساخته شد بسیار کم رنگ بود، به طوری که جایگاه استان آذربایجان غربی در بین استان‌ها سی و یکم بود و این امر نشان از عدم اطلاع مردم و ضعف مدیریت مسئولان می باشد، از زمانی که مسئولیت ستاد استان را به عهده گرفتم با کمک همکاران خود و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان و سفرهای مختلف شهرستانی و دیدار چهره به چهره با مردم و خیران سعی کردیم تا نقش این ستاد را پررنگ‌ کنیم.

در اولین اقدام در 12 شهرستان شیعه‌نشین و دو شهرستان سنی‌نشین ستاد را فعال کردیم و هیات امنای شهرستان‌ها متشکل از امام جمعه، فرماندار و فرمانده سپاه را تشکیل دادیم، در کنار این کمیته استانی بانوان را نیز تشکیل دادیم و جالب است که ستاد بانوان شهر ارومیه به تنهایی 110 مترمربع به مبلغ 330 میلیون تومان از صحن حضرت زهراء را تقبل کردند.

اقدام بعدی ستاد استان خرید پرچم مزین به نام اباعبدالله الحسین (ع) از آستان مقدس امام حسین (ع) جهت زیارت مردم در نماز جمعه شهرستان‌ها بود، در این اقدام ما قصد فرهنگ ‌سازی و آشناسازی مردم با بحث بازسازی عتبات عالیات را دنبال می‌کنیم.

مقدار کمک جمع‌آوری شده مردم در استان نیز در طول چهار ماه 345 میلیون تومان بوده است که این کار نیز به همت مردم عزیز و خیرین بوده است.

* نتیجه سفر نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی در سال گذشته به عتبات عالیات چه بود؟

در سفری که دی ماه سال 95 نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار محترم و فرمانده سپاه استان داشتند طی بازدیدی که از پروژه‌های در حال ساخت به عمل آوردند مصوب کردند که یک هزار مترمربع به ارزش 3 میلیارد تومان از صحن حضرت زهراء، یک هزار مترمربع به ارزش 4 میلیارد تومان از صحن عقیله بنی‌هاشم و نیز دو کیلومتر عملیات زیرسازی و آسفالت از جاده ورودی شهر سامراء و حرمین امامین عسکرین(ع) را که به صورت خاکی است به ارزش 2 میلیارد تومان را استان ما تقبل کند.

علاقه‌مندان جهت برپایی موکب در ایام اربعین باید چه کار کنند؟

این ستاد جهت پذیرش موکب در مسیر راهپیمایی اربعین در مرز مهران، داخل شهر کربلای معلی، نجف اشرف،کاظمین، سامراء و مسیر بین کربلاء و نجف فراخوان عمومی می‌دهد، هر هیات، ارگان یا اشخاصی که تمایل به برپایی موکب دارند ستاد بازسازی عتبات استان آمادگی دارد تا مجوزهای لازم در ایران و هماهنگی‌های مربوط به عراق را انجام دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 14 خرداد 1396، کد مطلب: ۱۳۹۶۰۳۱۲۰۰۱۱۱۲: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین