پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۴۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸
مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) با اشاره به هنر اصیل معماری اسلامی در صحن مطهر حضرت زهرا(س) گفت: برخی کاسه‌های معرق در این صحن اجرا شده که بسیار نفیس است؛‌ برخی از این کاسه‌ها به صورت نیمه‌کاسه در رواق‌های صحن اجرایی شده که به‌زودی از آن رونمایی می‌شود.

شعارسال: حامد امیری درباره آخرین برنامه‌های اجرایی و معماری ویژه صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر علوی اظهار کرد: اجرای معماری و نماهای این صحن بر اساس معماری سنتی،‌ اسلامی و ایرانی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه معماری اسلامی، سنتی و ایرانی مورد توجه قرار گرفته است، توضیح داد: با آنکه زمان زیادی از برخی کارهای اجرا و انجام‌ شده در دوره‌های گذشته می‌گذرد و هیچ نمونه کاری از آن وجود ندارد اما تلاش شده تا کارهای انجام ‌شده در پروژه صحن حضرت زهرا(س) بر اساس این معماری اجرا و معماری سنتی آن مجدداً احیا شود؛ کارهای اجرا شده این صحن را بسیار زیبا و ماندگار کرده است.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) تصریح کرد: بخشی از این کارهای زیبا و ماندگار اجرا شده در صحن حضرت زهرا(س) مربوط به ساخت و نصب کاسه‌های هنری بر اساس معماری ویژه آنها است.

امیری اظهار کرد: نمونه این کارها در دوره صفویه انجام شده که مجدداً با اجرا و ساخت آن در صحن مطهر حضرت زهرا(س) این معماری سنتی احیا شده که البته در تعدادی از حرم‌های اعتاب مقدسه این برنامه‌ها اجرایی شده است.

وی افزود:عملاً کارهایی که در بخش زیباسازی و نماکاری پروژه و صحن حضرت زهرا(س) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات اجرا می‌شود بخشی از کارهای هنری است که در گذشته به‌دست فراموشی سپرده شده اما با اجرای این معماری و هنرهای به کار رفته در آن این هنر نفیس و ماندگار احیا شده است، ضمن اینکه با تربیت نیروهای هنرمند و شاغل در صحن حضرت زهرا(س) و احیای هنر معماری سنتی می‌توان از آموخته‌های آنها در آینده استفاده کرد.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) با اشاره به دیگر کارهای مهمی که در صحن حضرت زهرا(س) انجام گرفته است، گفت: کارهای دیگری همانند رسمی‌بندی، کارهای گچی و یزدی‌بندی کاسه‌های سقف و مقرنس‌های ویژه نیز در این صحن انجام شده است.

امیری افزود: همچنین مقرنس‌های 6 قطاره و 7 قطاره و مقرنس‌های انجام‌شده در سردرهای اصلی، بخشی از نمونه‌کارهایی است که با کاشی معرق انجام شده و مشابه آن وجود ندارد.

وی افزود: یک سری کاسه‌های معرق در صحن حضرت زهرا (س) اجرا شده که کارهای بسیار نفیسی محسوب می‌شود که این کاسه‌ها برای ارتباط و اتصال با داخل و بیرون این صحن بوده است.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) اظهار کرد: تعدادی از این کاسه‌های نفیس به صورت نیمه‌کاسه در رواق‌های صحن حضرت زهرا(س) اجرا شده است و تلاش داریم تا این کارها را به صورت کامل در آینده نزدیک رونمایی کنیم.

امیری ادامه داد: دو مقرنس بسیار بزرگ در صحن حضرت زهرا (س) اجرا شده که آنها بزرگ‌ترین مقرنس‌های اجرا شده در حرم‌های اعتاب مقدسه محسوب می‌شود که ان‌شاءالله با اتمام آیینه‌کاری کاسه‌ها و اطراف آن در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد که البته در صحن حضرت زهرا (س) این کارهای نفیس ماندگار خواهد بود.

وی درباره ویژگی‌های خاص معماری صحن حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در معماری داخل فضای صحن تلاش شده در دیگر کارهای حرم‌های مطهر این اقدامات انجام نشده باشد که می‌توان به طراحی‌های ویژه و آینه‌کاری‌ها اشاره کرد.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) تصریح کرد: کارهایی که در صحن حضرت زهرا(س) اجرا می‌شود در مجموع شبیه کارهای سنتی، اسلامی و ایرانی است که در برخی نقاط مشاهده می‌شود البته می‌کوشیم در صحن حضرت زهرا(س) این کارها منحصر به‌ فرد باشد.

امیری گفت: می‌کوشیم تمام تلاش‌های ما در حرم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و ابوائمه نفیس و در شأن زائران و بی‌بی دو عالم حضرت زهرا(س) باشد.

وی افزود: در معماری صحن حضرت زهرا (س) تلاش کردیم تا ظرافت‌کاری مشابه با حرم قدیم و نمونه‌کارهایی که در آنجا انجام شده، احیا و ادامه سبک دوران صفوی باشد.

امیری افزود: در رواق‌های بیرونی سمت خیابان از چند نمونه کاشی استفاده شده که کاشی 7 رنگ بخشی از آن است.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) توضیح داد: در قسمت‌هایی از مجموعه نماهای بیرونی، معرق کار شده است که می‌توان به خیابان امام زین‌العابدین(ع) و امام صادق(ع) اشاره کرد که این فضاها قابل رؤیت است.

امیری با اشاره به استفاده کتبیه ‌‌خط‌‌ها در صحن حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در این کتبیه‌خط‌ها از خط نفیس و آیات و روایات قرآنی و ادعیه مفاتیح‌الجنان استفاده شده که به کلام حق و اهل‌بیت(ع) مزین است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 7فروردین1397 ، کدخبر: 1688388: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
این رسیدگی و احیای سنت ایرانی و اجراش در حرم علوی به روحیه جهادی و ضد تجمل شیعه اسیب هایی وارد میکنه
باید کمتر به این تجملات پرداخته بشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
ای کاش که معماری ایرانی و اسلامی هیچ گاه در ول تلریخ به فراموشی سپرده نشه البته با این روند خیلی زود تر از این ها فراموش میشه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
بسیار باشکوه است....با تشکر از سایت خوبتون
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین