پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفت: در طول ۲۰ روز فعالیت موکب‌های ایرانی، روزانه در هر وعده 2 میلیون و در طول این ایام ۱۲۰ میلیون پرس غذا تقدیم زائران اربعین خواهد شد.
شعارسال: رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفت: در طول ۲۰ روز فعالیت موکب‌های ایرانی، روزانه در هر وعده 2 میلیون و در طول این ایام ۱۲۰ میلیون پرس غذا تقدیم زائران اربعین خواهد شد.

حسن پلارک ، درباره وظایف ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی و برنامه‌های پیش‌رو برای زائران گفت: بار اصلی اسکان، پذیرایی و تغذیه زائران ایرانی در داخل عراق و مرزها در ایام اربعین حسینی بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است و شامل اسکان و تغذیه می‌شود و 2 رکن اصلی خدمات رسانی است.

وی ادامه داد: خدمات‌دهی کمیته مشارکت‌های مردمی و پذیرش زوار اربعین حسینی(ع) به‌صورت کامل و از سوی موکب‌های شناسنامه‌دار انجام ‌می‌گیرد؛ این خدمات‌رسانی در مبادی ورودی و خروجی مرزها، داخل خاک عراق، شهرهای مذهبی عراق (کربلا، نجف، کاظمین و سامرا) و مسیر پیاده‌روی زائران انجام می‌گیرد.

* پیش بینی حضور 3 میلیون زائر ایرانی در اربعین

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه تعداد زائران ایرانی مراسم اربعین حسینی در سال گذشته حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر بود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها امسال حدود 3 میلیون نفر از کشورمان در مراسم اربعین حسینی حضور می‌یابند که به همین منظور نقاط ضعف سال‌های گذشته رفع شده و خدمات‌دهی نیز افزایش می‌یابد.

به گفته پلارک، اعتبار سنجی نسبت به خدمات‌دهی مراسم اربعین حسینی انجام گرفته و 100 درصد این موضوع مردمی خواهد بود؛ ستاد و کمیته مشارکت‌های مردمی، مسئولیت سازمان‌دهی خدمات‌رسانی مردمی را در این ایام به‌ عهده دارد.

وی به نحوه جذب خادمان و موکب‌ها در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و افزود: طبق اطلاع‌رسانی دفاتر ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان‌های کشور، داوطلبان موکب‌داری که غالباً از هیئتهای مذهبی بوده‌اند، ثبت‌نام اولیه را برای موکب‌داری و دریافت پروانه انجام دادند و تمامی فرم‌های مربوطه برای نوع و توانایی خدمات‌دهی برای میزان اسکان و تغذیه را ارائه کردند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: عمده برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های ما برای موضوع اربعین حسینی از 3 ماه قبل آغاز شده و هم‌اکنون به جمع‌بندی کاملی نسبت به موکب‌ها و خدمات دست یافته‌ایم.

* فعالیت 20 روزه موکب‌ها با 2 میلیون پرس غذا در هر وعده

پلارک افزود: امسال از تجارب سال‌های قبل به‌طور کامل بهره گرفته‌ایم که تمامی برنامه‌ریزی‌ها و رفع ایرادات نیز انجام شده است؛ بنابر تمهیدات اندیشیده شده موضوع تغذیه و اسکان به همراه سایر خدمات از سوی موکب‌ها و خادمان اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد.

وی به موضوع تغذیه و اسکان زائران اشاره کرد و گفت: در طول 20 روز، روزانه در هر وعده 2 میلیون پرس غذا تقدیم زائران اربعین حسینی خواهد شد که در جمع هر روز 6 میلیون پرس غذا از سوی موکب‌های ایرانی به زائران داده می‌شود.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) ادامه داد: بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از زائران اربعین حسینی نیز هر شبانه‌روز در موکب‌های ایرانی واقع در مبادی ورودی مرزها و شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا اسکان می‌یابند.

پلارک با بیان اینکه امسال خدمات‌‌رسانی منظم‌تر، کامل‌تر و بیشتر از سال‌های قبل است، گفت:‌ براساس تدابیر اندیشیده شده امسال زمین‌های بیشتری برای موکب‌های ایرانی در کشور عراق و مرزها در اختیار گرفته‌ایم؛ خدمات زیرساختی از جمله بحث آب، برق و فاضلاب زمین‌ها هم حل شده است و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمامی برنامه‌ها اعم از فراهم شدن زمین، خدمات زیرساختی و رعایت مسائل ایمنی مورد توجه ما خواهد بود.

* برنامه‌ریزی‌خاص در چینش موکب‌ها

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) توضیح داد: ضمنا رعایت مسائل ایمنی و امنیتی برای موکب‌های محل اسکان زائران همچون آتش‌نشانی، اطفا حریق و کنترل ورودی و خروجی زائر به داخل موکب‌ها را هم مورد توجه جدی قرار دادیم تا خدایی ناکرده شاهد عملیات خطرناکی از سوی تکفیری‌ها نباشیم.

به گفته پلارک، مرزهای شلمچه، چذابه، مهران و خسروی آماده استقرار موکب‌های اربعین حسینی می‌شوند و این خدمات رسانی امسال به‌طور متناسب و متوازن انجام می‌گیرد یعنی موکب‌ها به‌صورت مناسب توزیع و چینش شده‌اند و از تجمیع، کمبود و پراکندگی آنها در یک نقطه خاص جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه توزیع موکب‌ها متوازن انجام شده است، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها امسال در شهرهای ورودی به مرزهای چذابه، شلمچه، مهران و خسروی چندین موکب برای زائران در نظر گرفته شده است.

* اختصاص موکب‌های ویژه پاکسازی، خیاطی، واکسی، ویلچری و تعمیراتی

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه تمامی موکب‌های ایرانی امسال دارای پروانه و شناسنامه هستند، گفت: امسال به غیر از موکب‌های اسکان و تغذیه، برخی موکب‌ها هم برای میان وعده، نظافت، پاکسازی، خیاطی، واکس، ویلچر و تعمیرات در نظر گرفته شده است.

پلارک تصریح کرد: امسال تمامی موکب‌های ایرانی موظف به تمامی زائران اربعین حسینی هستند و این خدمات‌دهی منوط به یک نقطه یا یک قشر خاص منحصر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه موکب‌ها به زائران امام حسین(ع) خدمات می‌دهند، گفت:‌ امیدواریم با توجه به تجارب خوبی که در سال‌های گذشته به دست آمده، امسال شاهد خدمات‌دهی بهتر به زائران اربعین حسینی باشیم و ثواب زیارت زائران هم نصیب ما و خادمان شود.

* اعزام 15 هزار خادم با صدور گواهی‌ فعالیت برای 1350 موکب تاکنون

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه خدمات‌ تغذیه‌ای در ایام اربعین از سوی موکب‌های ایرانی حدود 20 روز انجام می‌گیرد، گفت: این خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی چند روز قبل از اربعین و چند روز پس از اربعین حسینی انجام می‌گیرد؛ موکب‌های در نظر گرفته شده حدود 120 میلیون پرس غذا در این ایام تقدیم زائران می‌کنند.

پلارک با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اعزام موکب‌داران و ملزومات راه‌اندازی آنها در حال انجام است، گفت: تاکنون حدود 1350 موکب پروانه و مجوز موکب‌داری در ایام اربعین حسینی 96 را دریافت کرده‌اند که جداول تعهدی آنها نیز طبق برنامه‌ریزی خدمات مشخص شده است.

وی با بیان اینکه حدود 15 هزار نفر موکب‌دار، خادم و اعضای زیرمجموعه کمیته‌ها امسال از ایران برای زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند، اظهار کرد: ویزای تمامی موکب‌داران و خادمان به صورت زیارتی و رایگان در نظر گرفته شده و مدت اعتبار آن نیز 3 ماهه است.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع)تصریح کرد: چیدمان موکب‌ها به نوعی طراحی شده که چند روز قبل و چند روز بعد از اربعین به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند که بعضاً این خدمات طبق برنامه‌ریزی‌ها 20 روزه است.

* موکب 100 هزار نفری و موکب 200 نفری

پلارک ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های و رایزنی‌های لازم برای انتقال دریافت زمین و انتقال کالاهای موکب‌داران با طرف مقابل انجام گرفته است و در حال حاضر نیز همه مراکز استان‌های ما در عراق مشغول دریافت زمین‌های موکب‌ها برای ایام اربعین حسینی هستند تا تمامی خدمات به‌موقع ارائه شود.

وی درباره بزرگترین و کوچکترین موکب‌های کشورمان اظهار کرد: محل اسکان و پذیرایی موکب‌ها و گنجایش آنها با یکدیگر متفاوت است؛ بزرگترین موکب ما 100 هزار نفر و کوچکترین موکب 200 نفر را در خود اسکان می‌دهند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: عمده موکب‌ها و خدمات آنها از سوی مردم و هیئت‌های مذهبی انجام می‌گیرد، البته برخی موکب‌های وسیع هم توسط ارگان‌ها و آن هم با کمک داوطلبانه مردم و پرسنل برای خدمات‌دهی انجام می‌گیرد.

* اسکان زائرین در صحن حضرت زهرا (س) با خدمات ویژه

پلارک به 2 باب از موکب‌های بزرگ در شهرهای نجف و کربلا اشاره کرد و گفت:‌ 2 موکب عظیم که جزو طرح توسعه ستاد بازسازی عتبات محسوب می‌شوند یعنی صحن حضرت زهرا (س) و صحن عقیله بنی هاشم (ع) پذیرای هزاران نفر از زائران اربعین خواهند بود.

وی افزود: صحن حضرت زهرا(س) در شهر نجف امسال به طور مناسبی به خدمت‌رسانی زائران اربعین می‌پردازد و حدود 100 هزار نفر هر شبانه‌روز در آن اسکان می‌یابند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه بهر‌ه‌برداری کامل از صحن حضرت زهرا(س) انجام می‌گیرد، گفت: اسکان زائران در این محل با تمام امکانات نظیر سیستم گرمایشی، سرمایشی، تهویه، سرویس‌های بهداشتی و حتی حمام خواهد بود.

پلارک یکی دیگر از موکب‌های عظیم را موکب صحن عقیله بنی‌هاشم دانست و افزود: در محل صحن حضرت عقیله بنی‌هاشم(حضرت زینب) در کربلا، موکب وسیعی برای اسکان و پذیرایی زائران تدارک دیده می‌شود.

* اسکان 200 هزار زائر در خانه‌ عراقی‌ها

وی همچنین به اسکان زائران در منازل مردم خوب عراق اشاره کرد و گفت: امسال بالغ بر 200 هزار نفر در خانه‌های مردم مهمان دوست عراق در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین ساکن می‌شوند که برای این منظور نیز افرادی برای هدایت زائران در نظر گرفته شده‌اند؛ این برنامه‌ریزی نیز به مودت و دوستی بیشتر بین 2 ملت کمک خواهد کرد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی(ع) در ادامه به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: زائران امکانات لازم اعم از وسایل سفر، داروهای ضروری و مدارک قانونی به‌ویژه ویزا و پاسپورت را همراه داشته باشند.

پلارک اظهار کرد: زائران کشورمان باید با مدارک قانونی از مرزها تردد کنند و ضمناً به فرهنگ کشور دوست و همسایه احترام گذارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23 مهر 1396، کدخبر: 13960716001535، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین