پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه ۴۵۷۷ تن مواد غذایی موکب‌ها شامل آرد، برنج، گوشت، مرغ، روغن و حبوبات به عراق ارسال شده گفت: برخی از اقلام پروتیئنی مانند گوشت و مرغ موکب‌‌ها هم از عراق تهیه شد.

شعارسال:رجبعلی عرب ، درباره اقدامات معاونت آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایام اربعین به عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و پذیرایی گفت: الحمدالله به لطف خدا و عنایت ائمه غریب 3 هزار و 350 دستگاه کامیون کالای ایرانی مربوط به خدمات دهی به زائرین اربعین از 2 مرز مهران و شلمچه وارد عراق شد.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: در مجموع 4 هزار و 21 دستگاه خودرو شامل کامیون و وانت‌ بار و همچنین خودروهای خدماتی این انتقال کالا را انجام دادند که از این تعداد 676 دستگاه خودروی خدماتی بوده‌اند.

انتقال 600 هزار پتو، هزار و 258 سرویس بهداشتی و 420 دوش حمام

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: در مجموع 4 هزار و 250 دستگاه اتوبوس، آمبولانس، حمل زباله و جرثقیل بوده‌اند. ضمن اینکه حدودا هزار و 646 تن آرد، هزار و 631 تن برنج، 670 تن گوشت و مرغ، 210 تن روغن و 420 تن حبوبات بخشی از اقلامی بوده که توسط موکب‌ها از ایران وارد عراق شدند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اقلام پروتیئنی مانند گوشت و مرغ موکب‌‌ها هم از کشور عراق تهیه شد.

عرب با بیان اینکه سال‌های گذشته مقداری از امکانات اسکان زائرین توسط موکب‌ها وارد عراق کردیم که عمده آنها جهت بهره‌برداری در ایام اربعین در عراق ماندند خاطرنشان کرد: 600 هزار تخته پتو، هزار و 258 چشمه سرویس بهداشتی، 420 چشمه دوش حمام و 258 دستگاه نانوایی و تنور متعلق به موکب‌ها را به عراق فرستادیم.

بسته شدن پرونده ویزای خادمین 13 روز قبل از اربعین

وی افزود: امسال تقریباً تعداد خودروهایی که برای نقل و انتقال کالاها فعالیت داشته‌اند 2 برابر بوده که نشان دهنده افزایش کالاها و خدمات‌دهی محسوب می‌شود؛ یعنی تمامی امکانات و احداث موکب‌ها هم نسبت به سنوات قبل رشد چشمگیر و 2 برابری داشته است.

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال ما بحث هماهنگی‌های با دولت عراق را زودتر از سال‌های گذشته آغاز کرده بودیم خوشبختانه در بحث ویزا برای موکب‌داران و ارسال کالا هیچ مشکلی نداشتیم؛ در بحث ویزا حدوداً 13 روز قبل از اربعین پرونده ویزای خادمین بسته شد یعنی ما تمام تعهدات و فراتر از تعهدات را در بحث ویزای خادمی اقدام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تعهدی که داده بودیم و جدولی که برای آن مشخص کردیم تا 3 بار افزایش دادیم که در این رابطه موکب‌ها مشکلی نداشتند و الحمدالله ما این کار را با موفقیت انجام دادیم.

خاتمه پیدا کردن انتقال کالا به عراق 12 روز قبل از اربعین

عرب گفت: خوشبختانه هیچ دغدغه و مشکلی در رابطه با بحث اعزام موکب‌ها و خدمات وجود نداشت و همه موکب‌ها کاملاً از فرآیند راضی بودند؛ هیچ خادم یا موکبی نبود که در بحث ویزا مشکلی داشته باشد؛ در بحث ارسال کالا هم با وجود اینکه وقفه 48 ساعته به خاطر ناهماهنگی در عراق پیش آمده بود اما با همت دوستان و تلاش شبانه‌روزی همکاران در مرزها این وقفه سریعاً جبران شد.

وی تصریح کرد: الحمدالله نسبت به سال گذشته بسیار جلوتر بودیم یعنی حدودا 10 تا 12 روز قبل از ایام اربعین انتقال‌های اصلی و جزیی خود را به عراق خاتمه دادیم و فقط برخی چیزهای متفرقه برای خادم‌ها و موکب‌داران بود که ادامه یافت.

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: شرایط ما امسال در بحث ارسال زیرساخت‌های موکبها، اعزام خادمین و ارسال کالاها بسیار خوب و منظم انجام گرفت و نسبت به سال‌های گذشته مناسب‌تر بود.

هماهنگی بین مسئولین ستاد عتبات و گمرک ایران 2 ماه قبل از اربعین

وی گفت: در رابطه با ویزا نیز باید بگویم با توجه به اینکه ارتباطات خوبی که ستاد بازسازی عتبات عالیات با سفارت عراق داشت و همکاری که دولت عراق به خصوص شخص سفیر با این ستاد انجام داد این مرحله بسیار سریع‌تر و با سهولت بیشتری برای خادمان انجام گرفت.

عرب خاطرنشان کرد: در بحث ارسال کالا هم جلسات مختلفی با مسئولین گمرک جمهوری اسلامی و با مسئولین گمرکی که مرزی مثل استان کرمانشاه، استان ایلام و استان خوزستان برگزار کردیم و هماهنگی‌ها را 2 ماه قبل اربعین انجام دادیم.

وی افزود: مکاتبات لازم در گمرکات انجام شد و خواسته‌های خود را اعلام کردیم که کارهای تسهیل در امور و همکاری‌های لازم برای تسریع در برنامه‌ها انجام گرفت.

حذف پرداخت هزینه‌های گمرکی ورود به عراق با هماهنگی دولت این کشور

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: خوشبختانه در بحث گمرک ایران هیچ مشکلی وجود نداشت اما در بحث عراق با توجه به این که یک تفاهم نامه کلی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق امضا شده بود در متن تفاهم نامه دو - سه موضوع خوب اشاره نشد که به همین دلیل ما یک وقفه‌ای را در این میان داشتیم اما با تلاش دوستان در سفارت ایران در عراق و همچنین در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران آن مشکل ایجاد شده رفع شد. ضمن اینکه با تعاملی که ستاد بازسازی عتبات عالیات با مجموعه گمرک عراق داشت ما توانستیم آن خلا به وجود آمده 48 ساعته را پر کنیم و انتقال ماشین‌ها را به روز کنیم.

وی اظهار داشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات توانست با افزایش تعامل با طرف عراقی هزینه‌ها را هم کم کند؛ به عنوان مثال شما به عنوان تجاری یک کالایی که به عراق می‌فرستید هر کامیونی بین 6 میلیون تا 8 میلیون دینار هزینه عوارض گمرکی دارد که الحمدالله مسئله عوارض گمرکی حذف شد و ما فقط یک هزینه جزئی که به عنوان رسم هزینه‌های جاری گمرکی هست را پرداخت کردیم که خود این موضوع با توجه به تعداد ماشین‌ها رقم بسیار بالایی است.

انتقال حجم انبوه کالای اربعین در ایام دفاع مقدس هم سابقه نداشته

عرب گفت: در بحث ویزا هم برای خادمین هزینه 40 دلاری را پرداخت نکردیم؛ این خدمات ستاد بازسازی عتبات با مدیریت مسئولان این ستاد انجام گرفته است؛ ستاد بازسازی عتبات تا کنون در راستای ماموریت خود در زمینه پشتیبانی بسیار موفق عمل کرده است.

وی گفت: بعید می‌دانم کار ساماندهی و سازماندهی با این حجم در نقطه‌ای دیگر دنیا وجود داشته باشد و بی شک این موضوع با الطاف الهی و عنایات اهل بیت انجام گرفته است.

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: هیچ جای دنیا سابقه ندارد که ظرف 6 تا 7 روز این حجم انتقالات از یک کشور به کشور دیگر آن هم با سیر مراحل اداری انجام شود و به نظر بنده این کار در دفاع مقدس هم سابقه نداشته است.

کاهش مشکلات انتقال کالا با استفاده از سیستم مسلم

وی خاطرنشان کرد: یکسری مواد و کالاهایی که ارسال شده مصرفی هستند، یعنی آنجا مصرف می‌شوند؛ برخی امکانات هم که امسال فرستادیم همانند سالهای گذشته دوباره آنجا باقی می‌ماند. ضمناً برخی خودروهایی که دیگر نیازی نبودند جنس‌ها را برگردانند به کشور بازگشته‌اند که تعداد آن 40 درصد مقدار ذکر شده بوده است؛ البته یکسری خودروها باقی مانده‌اند تا وسایل بعضی موکب‌های استانها را به کشور بازگردانند.

عرب افزود: معمولا تا یک هفته بعد اربعین انتقال کالاها به کشور ادامه می‌یابد؛ بعضا شاید مقداری حدود 10 درصد نیز تا 30 صفر هم بمانند که این مجموعه‌ها در این ایام نیز خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

وی گفت: امسال با راه‌اندازی سیستم و کد مسلم، بسیاری از مشکلات نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته بود و به همه موکب‌داران توصیه می‌کنم که به این مهم توجه داشته باشند.

لزوم استفاده موکب‌ها از سیستم مسلم برای تایید خروج کالا

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: سیستم و کد مسلم، سیستم مکانیزه اداری است که تمام اطلاعات موکب‌ها و کالاهای ارسالی و حتی خادمان به همراه نیروی انسانی را ثبت می‌کنند.

وی افزود: ما نیز براساس آن اطلاعاتی که این دوستان ثبت می‌کنند مجوزها برای نیروی انسانی و ویزا را صادر می‌کنیم و حتی خروج کالاها نیز بر اساس این سیستم ثبت می‌شود.

عرب گفت: امسال طرف عراقی مستندات سیستم و کد مسلم، را برای تاییدیه خروجی کالاها مورد استفاده قرار داده بود که این موضوع مورد لحاظ 2 طرف واقع شد و از سال‌های بعد با دقت بالاتری مورد توجه قرار می‌گیرد.

استان خوزستان بیشترین موکب و استان تهران بیشتر ماشین آلات

وی تصریح کرد: امسال برای ثبت کالاها غالباً از سیستم و کد مسلم استفاده کردیم و استان‌هایی که آن را لحاظ نکردند باید در سال آینده به این مهم دقت کافی را داشته باشند.

معاون آماد و اعزام ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت:‌ بحث دیگری که به استانها دارم به خصوص ستاد استانی موکب‌هایی که اطلاعاتشان را ثبت می‌کنند به این موضوع دقت کافی را داشته باشند؛ نکته دیگر داشتن نماینده هر استان در مرز برای خروج کالا و سایر موضوعات است که باید به این مهم نیز دقت ویژه‌ای شود.

وی در پایان با بیان اینکه بیشترین موکب‌ها از آن استان خوزستان بوده گفت: برای امسال تعداد ماشین آلات استان تهران بیشترین حجم را داشته است؛ تقریبا 182 کامیون 20 وانت 166 تریلی از استان تهران در این ایام فعالیت داشت که رتبه بعدی در این زمینه به خراسان رضوی، اصفهان، خراسان جنوبی و البرز بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار18آبان 96، کد خبر: 13960817001484، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین