شعارسال:  مسعود پزشکیان در تشریح نشست صبح امروز نمایندگان سران قوا به منظور بررسی آخرین وضعیت سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین گفت: موسسه مالی و اعتباری کاسپین که موظف شده بود تا سقف مبلغ 100 تا 200 میلیون تومان به تمامی سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری کاسپین پرداخت کند برای اینکه شاکله خود را حفظ کند علیرغم ایجاد خط اعتباری به برخی از سپرده گذاران سعی می کرد که مبلغ سپرده ها را به صورت کامل پرداخت نکند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرف یکی دو روز گذشته با این موسسه مذاکرات صورت گرفت که با توجه به اینکه خط اعتباری برای پرداخت سپرده ها فراهم شده است باید پرداخت سپرده ها را انجام دهد، افزود: نباید مراجعه کنندگانی که در این موسسات سپرده گذاری کرده اند مشکلی پیدا کنند.

پیگیری مشکلات موسسات مالی و اعتباری خارج از گروه کاسپین توسط بانک مرکزی

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث اصلی سپرده گذاران بالای سقف 100 و 200 میلیون تومان هستند، ادامه داد: بخشی از موسساتی که علاوه بر کاسپین، وحدت، بدر طوس و البرز ایرانیان مشکل دارند باید مشکلات آن ها توسط بانک مرکزی پیگیری شود و در چارچوب همین تصمیمات براساس روالی که طی شده سپرده سپرده گذارانی که سپرده های محدود داشته اند را پرداخت کند.

پزشکیان یادآور شد: برای سپرده گذاران بالای 100 و 200 میلیون تومان در کاسپین گروه تسویه متشکل از قوه قضائیه، دولت و نماینده سپرده گذاران تشکیل می شود که این گروه باید با هماهنگی بانک مرکزی تیمی تشکیل دهد که در هر یک از موسسات پاسخگوی سوال ها، نیازها و دغدغه های سپرده گذاران در همان منطقه باشند تا سپرده گذاران برای حل مشکل خود به سایر بخش ها مراجعه نکنند.

نماینده سپرده گذاران عضو گروه تسویه سپرده های کاسپین است

وی با بیان اینکه تیم تسویه باید با سپرده گذاران جلسه برگزار کرده و از آن ها نظرخواهی کند، افزود: این نظرات به هیات سه نفره اعلام می شود و در گروه تسویه که نماینده سپرده گذاران نیز عضو آن است، اموال شناسایی و قیمت گذاری می شود و در نهایت براساس آنچه که شناسایی می شود برنامه ها و تصمیمات بعدی برای تسویه مابقی سپرده، سپرده گذاران انجام می شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر نخست باید گروه تسویه تشکیل شود و سپس اموال را شناسایی کند، ادامه داد: این گروه باید با سپرده گذاران جلسه تشکیل دهد و سپرده گذاران باید دغدغه ها و نگرانی های خود را به این گروه گزارش دهند.

براساس شکایات دریافتی کاسپین سپرده ها را مرحله ای پرداخت می کرد

وی اظهار داشت: مقرر شده دستورالعملی توسط بانک مرکزی تهیه شود تا نحوه کمک به سپرده گذارانی که وضعیت بحرانی داشته و مستاصل هستند مشخص شود تا این سپرده گذاران از وضعیت بحرانی خارج شوند و به همان نسبت تصمیمات بعدی برای آن ها اتخاذ شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه براساس شکایت های دریافتی از سپرده گذاران کاسپین سپرده ها را به صورت 5 میلیون تومانی یا 10 میلیون تومانی و مرحله ای پرداخت می کرد، افزود: براساس بررسی ها مشخص شد که این اتفاق رخ داده و کاسپین پرداخت را به صورت کامل انجام نمی دهد لذا در جلسه امروز با بانک مرکزی در این باره صحبت شد و بانک اظهار داشت که در این باره با موسسه مذاکره شده و به آن ها تاکید شده که سپرده گذاری مراجعه کرد و درخواست برداشت سپرده خود را داشت بانک نباید ممانعتی کند و سپرده آن ها را پرداخت کند.

برخورد با کاسپین در صورت ممانعت از پرداخت سپرده ها

وی ادامه داد: پیگیری ها ادامه می یابد تا اگر کاسپین به روند ممانعت خود ادامه دهد با آن ها برخورد شود تا مشکلی برای سپرده گذاران ایجاد نشود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی سپرده گذاران اطلاعاتی درباره اموال کاسپین ارائه داده اند، تصریح کرد: این اطلاعات جدیدی که درباره اموال کاسپین توسط برخی سپرده گذاران ارائه شده بررسی می شود و اگر اطلاعات صحت داشته باشد بسیاری از مشکلات سپرده گذاران رفع می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری الف، تاریخ انتشار 20 دی 96، کد خبر:3961020164 ، www.alef.ir