پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
آیت الله مرتضی جوادی آملی گفت: آیت‌الله هاشمی فقه و اسلام آزاد می‌خواست تا براساس آن بتواند با روشی اعتدالی و عقلانی نظام اسلامی را بسازد. البته قرار نیست عقلانیت و اعتدال بدون تفقه عمیق در دین انجام شود. در حالی که ما از این موضوع غفلت کردیم.

شعار سال: آیت‌الله مرتضی جوادی آملی در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی در مدرسه شهید مطهری اظهار کرد: حضور مردم از طبقات و اقشار مختلف، علما و روحانیون، مسئولان نظام، اساتید، طلاب و دانشجویان برای قدردانی از مجاهدت‌ها و خدمات خالصانه سربازی است که از یک روستای گمنام به میدان آمد و در عالی ترین کرسی‌های نظام قرار گرفت و خادمانه برای اسلام انقلاب و نظام جانفشانی کرد و به تعبیر امام تا نزدیک شهادت پیش رفت.

وی در ادامه با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی در راه اسلام و انقلاب همه خطرات را به جان خرید افزود: او در فراز و فرودهای انقلاب با عهدی که با امام(ره)، نظام و مردم بسته بود، تخطی نکرد. سخن آیت‌الله هاشمی از ابتدا تا انتها همواره اسلام، نظام، انقلاب و رساندن ایران به جایگاه رفیع و شایسته این ملت بود و همواره بر عهد خود استوار ماند.

این استاد حوزه با اشاره به پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: در این پیام رهبری تاکید دارند که با وجود اختلاف نظر و تفاوت در اجتهاد، پیوند محبت این دو نفر به هیچ وجه گسیخته نشد و به رغم تلاش خناسان این پیوند ماندگار ماند این پیام نشان دهنده عظمت و جایگاه ‌آیت‌الله هاشمی است. امام راحل همراهی آیت‌الله هاشمی و رهبری انقلاب را تعیین کننده برای انقلاب می دانستند.

آیت‌الله جوادی آملی همچنین با بیان اینکه امروزه همه از عقلانیت آیت‌الله هاشمی در نظر و اعتدال وی در عمل می گویند، خاطر نشان کرد: آیت‌الله هاشمی معتقد بود افراط و تفریط جوامع را از بین برده و نظام‌ها را به چالش می کشاند. او چه زمانی که برای خطبه خواندن در نماز جمعه فرصت داشت و چه زمانی که این فرصت را نداشت، همواره بر اعتدال تاکید می کرد. زیرا او می‌دانست اعتدال و عقلانیت می‌تواند جامعه را به هدف خود برساند. امروز عقلانیت در عمل و اعتدال در روش تنها راهبرد جامعه و نظام اسلامی برای دستیابی به اهداف خود است.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی به رغم آنکه به همه قدرت‌های دنیایی رسید اما دنیا در چشم او کوچک بود و ساده می‌زیست. او از مردم و برای مردم بود و چه زمانی که در زندان بود و چه زمانی که در قدرت بود، همواره منش یکسانی داشت. او ملت را بزرگ می دید.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی اولین و متقن‌ترین سندی است که به دست امام راحل و جامعه به امضا رسید گفت: با این وجود مفهوم جمهوری اسلامی که بسیار پرمحتوا است هنوز به صورت دقیق تعریف و تبیین نشده است. ظواهری در جمهوری اسلامی در انتخابات دیده می‌شود اما این مفهوم بسیار بزرگ بوده و باید دقیقا تبیین شود. عقلانیت و اعتدال آیت‌الله هاشمی یک روشی برای فهم دین و مفهوم جمهوری اسلامی است.

آیت‌الله جوادی املی همچنین تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی مسائل روز را از آیات قرآن فهم می کرد تا برای آنها پاسخی داشته باشد. در موضوعات سیاسی اقتصادی و سایر مسائل او پاسخ ها را از دین استخراج می کرد و دنبال نسبت توسعه و دین بود. آیت‌الله هاشمی دنبال نسخه حکومت دینی و نه دین حکومتی بود. او فقه و اسلام آزاد می‌خواست تا براساس آن بتواند با روشی اعتدالی و عقلانی نظام اسلامی را بسازد. البته قرار نیست عقلانیت و اعتدال بدون تفقه عمیق در دین انجام شود. در حالی که ما از این موضوع غفلت کردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی به جمهوری اسلامی می‌اندیشید که شایسته ایران و اسلام باشد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی با اینکه بزرگترین شعار دنیا است اما هنوز در ابتدای راه است و باید به صورت دقیق تبیین شود. اکنون زمینه لازم برای این هدف فراهم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 21 دی 96، کد مطلب: 336343: www.ana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین