پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
تفکیک خودرو‌ها بر اساس زوج و فرد بودن رقم آخر پلاک، عادلانه نیست؛ این را می‌شود با ریاضیات ثابت کرد. این در حالی است که تبریز در آستانه اجرای این طرح می باشد.

شعارسال : محمدصادق پورمهدیعصر دیروز در شورای ترافیک شهر تبریز ازاجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها در راستای روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی کلانشهر تبریز تا دو هفته آتی خبر داد، طرحی که 10 سال است اندر خم یک کوچه مانده است!

* طرح زوج و فرد خودروها در تبریز 10 ساله شد

حدود دهسال می شود که اجرای طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر تبریز با تاسی از شهر تهران، به واژه مشترک اغلب مسئولین استانی تبدیل شده است و بارها در جلسات مختلفی تیم کارشناسی متشکل از شهرداری، فرمانداری، راهنمایی و رانندگی و دبیرخانه شورای ترافیک استانداری، ملزم بودند تا بسترهای لازم برای اجرای این طرح را فراهم کنند.

این طرح، شورای سوم شهر تبریز به صحن علنی شورارفت و در همان زمان اعضای شورا با تصویب طرح آن را به شهرداری برای آماده کردن زیرساخت ها ارجاع دادند ولی هنوز هم که هنوز است این زیرساخت ها تأمین نشده اند!

* زیرساخت های اجرایطرح زوج و فرد خودروها در تبریز آماده نیست

سرهنگ ناصر میکائیلی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج با اشاره به اینکه طرح ترافیک کلانشهر تبریز در شورای ترافیک استان به تصویب رسیده است، گفت: این طرح با تکمیل زیرساخت ها و البته با همکاری مردم قابل اجراست و می تواند سهم قابل توجهی در کاهش آلاینده های خودرویی به خصوص در مرکز شهر داشته باشد.


وی ادامه داد:این طرح به عنوان مطالبه مردمی و خواست نیروی انتظامی استان در جهت کاهش بار ترافیک شهری کلانشهر تبریز باید اجرایی شود.

وی با بیان اینکه هنوز زیرساخت های موردنظر برای اجرای طرح تکمیل نشده است، افزود:اگر زیرساخت ها سریعاً آماده شود، ما از همین فردا آمادگی لازم برای اجرای طرح را داریم.

* کدام زیرساخت ها هنوز آماده نیستند؟

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی تصریح کرد:از زیرساخت های موردنیاز، نصب دوربین ها در قسمت های ورودی و خروجی و همچنین هسته مرکزی و مکان هایی که این طرحاجرایی می شود، می باشد، همچنین حلقه های اصلی که این طرح در این حلقه ها اجرایی خواهد شدباید دارای امکانات خاصی اعم از پارکینگ و پایانه که مردم خودروهای خود را در آنجا پارک کرده و از خودروهای دیگر استفاده نمایند، باشند.


وی ادامه داد: در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی هم اتوبوس ها در فضاهای مختلف و مناسب وجود داشته باشند تا مردم بتوانند به هسته مرکزی دسترسی داشته باشند.

وی اظهار کرد: تعدادی تغییر جهت در خیابان ها نیز مورد نیاز استو البته اطلاع رسانی خوبی هم در این مورد باید صورت گیرد، در صورتی که این موارد آماده باشند، این طرح می تواند در آینده اجرا شود.

میکائیلی در پایان بیان داشت:کارهای کارشناسی تعیین محدوده ی اجرای طرح از سال 84 انجام گرفته است و اجرای این طرح از اولویت های پلیس راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی استان می باشد که انجام پذیرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی در حالی در گفت و گو با خبرنگار ما به تعدادی تغییر مسیر خیابان ها برای اجرای طرح زوج و فرد خودروها و از جمله زیرساخت هایی که تاکنون تأمین نشده است، اشاره کرد. این در حالی است که در سال های اخیر شاهد رشد احداثتقاطعات غیرهمسطح و افتتاح مسیرهای گوناگون در کلانشهر تبریز بوده ایم.

* حل معضل آلودگی هوای تبریز در کنار اجرای طرح زوج و فرد خودروها

ایرج شهین باهرمعتقد است که بار ترافیکی شهر تبریز به حدی زیاد نیست که بگوییم واقعاً مشکل ساز شده است.

وی حل معضل آلودگی هوا را از جمله اولویت های اجرای طرح زوج و فرد خودروها در تبریزمی داند.

این عضو شورای شهر تبریز در گفت و گو با خبرنگار آناج با اشاره به یکی از زیرساخت های موردنیاز برای اجرای این طرح که تغییر مسیر برخی خیابان ها می باشد، گفت:بحث تقاطعات غیرهمسطح، بعد از اجرایی شدن نیاز با بازبینی داشت ولیاصلاح مسیرهای تردد مقوله ای دیگر می باشد.


وی با بیان اینکه تصمیم برای اصلاح مسیرهای تردد نیاز است در شورای عالی ترافیک استان مطرح شده و تصویب شود، اظهار کرد:اجرای طرح باید ضمانت اجرایی داشته باشد،یعنی مردم باید بدانند اگر قوانین این طرح را رعایت نکنند با آنها برخورد صورت گرفته و جریمه خواهند شد،از راه های کنترلی دیگر دوربین های مدار بسته است که باید در مسیرهای ورودی و خروجی قرار داشته باشد که این نیز خود یکی از زیرساخت های موردنیاز می باشد که هنوز تأمین نشده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که فرهنگ سازی نشود و مردم قوانین را رعایت نکرده و تک سرنشین از منزل خارج شوند، این موضوعات جا افتاده نمی شود.

شهین باهر با بیان اینکه امسال آلودگی هوا بیش از این سال نمی توانست مشکل ساز شود که شد، ابراز کرد:متولی موضوعات مغفول در تأمین زیرساخت های اجرای طرح زوج و فرد خودروها در تبریزصرفاً شهردای و شورای شهر نیست، شورای ترافیک، فرمانداری، استانداری و ....باید این موضوعاترا به سرانجام برسانند.

* اجرای طرح شاید زمستان سال 95!

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: فکر می کنم اجرای این طرحخیلی زمان نمی برد وزمستان سال بعد قبل از درگیر شدن به بحث وارونگی دما این مشکل حل شود.

* مسوولان! هر گلی زدید به سر خودتان زدید

آنچه که مسلم و مبرهن است انجام کار کارشناسی قوی از سوی مسوولین ذیربط در این زمینه و در مورد طرحی می باشد که 10 سال است مطرح شده ولی هنوز اجرایی نشده است!


پیشنهاد اجرای سراسری طرح زوج و فرد،هرچند فعلا به کلانشهر تهران و حدود ده میلیون ساکن آن اختصاص دارد، ‌اگر معضلِ به ظاهر حل ناشدنی آلودگی شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، اراک، مشهد و... ـ فارغ از شهرهایی مانند اهواز که جنس آلودگی‌شان متفاوت است و با هیچ زوج و فرد کردنی، حل شدنی نمی‌نماید! ـ را لحاظ کرده و به یاد بیاوریم که تقریبا همه طرح‌ها و ایده‌های پیاده شده در تهران،‌ گاه به رغم شکست خوردن در دیگر شهرهای کشورمان به اجرا در‌می‌آیند، می‌تواند مسأله‌ای ملی تلقی شده و جای بحث و بررسی‌های کار‌شناسی فراوان داشته باشد.

* ریاضیات می‌گوید «طرح زوج و فرد» عادلانه نیست

این در حالی است که از آغاز اجرای طرح زوج و فرد خودرو‌ها در تهران، انتقادات بسیاری به این طرح وارد می‌شد که به مرور زمان و با دائمی شدن آن، یکی یکی رنگ باخت و موجبات اجرای آن در شهرهای دیگر را فراهم آورد؛ انتقاداتی که با اجرای سراسری طرح زوج و فرد در روزهای گذشته، بار دیگر قوت گرفت و حتی تشدید شد چراکه به باور بسیاری از مالکان خودرو، شاید بتوان با تعیین محدوده‌ای شبیه به طرح ترافیک ـ که سال‌هاست در هسته مرکزی تهران اعمال می‌شود ـ کنار آمد ولی استفاده کردن از خودرویی که هزینه بسیاری صرف خرید آن شده، آن هه ‌یک روز در میان، اتفاق ‌پذیرفته نخواهد بود.


این مشکل هنگامی بیشتر به چشم خواهد آمد که به مشکل آن دسته از مالکان خودرو توجه کنیم که فرزند دلبندشان را هر روز با خودرو شخصی تا مدرسه همراهی کرده و بر‌می‌گردانند؛ آنهایی که باید پدر و مادر کهنسال یا اعضای بیمار خانواده را به مراکز درمانی ببرند؛ کسانی که برای رفت و آمد به محل کار به دلایلی همچون طولانی بودن راه، نداشتن صرفه اقتصادی، نبود وسایل حمل و نقل عمومی و... مجبور به استفاده از خودرو هستند؛ کارمندانی که از شهرهای دور و نزدیک تهران، صبح‌ها راهی این شهر شده و عصر‌ها بر‌می‌گردند و خلاصه خیلی‌های دیگر.

به این موارد می‌توان کارآمد نبودن وضعیت خودرو از نظر آلایندگی را هم افزود و مثال زد که در روزهای زوج، خودروی سن و سال داری که پلاک زوج دارد، اجازه تردد یافته و خودرویی که رقم آخر پلاک انتظامی آن فرد است، اگر مدرن‌ترین خودرو روز دنیا هم باشد، مجوز تردد نخواهد داشت؛ البته تنها بحث خودروی فرسوده یا مدرن نیست؛ بین دو خودروی همسان که مالک یکی از جمله شهروندان مسئول و مالک دیگری شهروند نامسئول است، مجوز عبور و مرور از آن کسی خواهد شد که پلاکش با روز هفته همخوانی داشته باشد، نه کسی که به تنظیم موتور، تعویض فیلتر هوا و... در زمان مقرر مقید بوده و حتی کربن کنیستر خودروی خود را هم در بازه زمانی استاندارد، تعویض می‌کند!

از همه این موارد و ابهامات که بگذریم، طرح زوج و فرد در ‌خود ایرادات بزرگتری هم دارد؛ ایراداتی که به زبان ریاضی قابل استناد بوده و چه بسا با طرح آن‌ها در جامعه، تقاضای شهروندان به ثبت نوعی خاص از پلاک در مراکز تعوض پلاک فزونی بیابد، که امیدواریم این گونه نشود!

* یکی از مخاطبان تهرانی با اظهار نظری ریاضیاتی ایراد بزرگ اجرای طرح زوج و فرد در تهران را اینگونه بیان می کند:

تعداد روزهای کاری در تهران، شش روز در هفته است (پنج شنبه و جمعه تعطیل) که سهم خودروهای دارای پلاک فرد از آن، 40 درصد خواهد بود که در مقابل سهم 60 درصدی خودروهای دارای پلاک زوج، به مراتب کمتر است.

این در حالی است که اعداد سمت راست پلاک خودرو‌ها نه رقم است؛ از ۱ تا ۹. این موضوع به دلیل قرار نگرفتن عدد صفر (۰) در پلاک، احتمال زوج شدن عدد سمت راست پلاک را چهار نهم خواهم کرد (اعداد ۲، ۴، ۶ و ۸). این بار سهم اعداد فرد بیشتر خواهد بود؛ پنج نهم (اعداد ۱، ۳، ۵، ۷ و ۹).


تا اینجای کار آشکار می‌شود، ‌خودروهای ‌پلاک زوج که از نظر تعداد کمتر نیز هستند، از سهم بیشتری در تردد هفتگی برخوردار خواهند بود و از سوی دیگر، خودروهای دارای پلاک فرد، به رغم بیشتر بودن از نظر فراوانی، ‌سهم کمتری برای تردد در ایام کاری هفته خواهند داشت.

بدین ترتیب با یک محاسبه ریاضیاتی ساده می‌توان دریافت که طرح زوج و فرد در مقایسه با طرحی که بتواند به عدالت نزدیک باشد، تقریبا ۱۵ درصد انحراف یا بی‌عدالتی دارد؛ برای رسیدن به این درصد، کافی ا‌ست که سهم ‌ماشین‌های فرد (۵/۹) را از سهم تعداد روزهای فرد (۲/۵) کم کرده و در عدد صد ضرب کنید (یا برعکس، سهم تعداد روزهای زوج (۳/۵) منهای سهم تعداد ماشین زوج (۴/۹)).

به این موارد می‌توان افزود که در روزهای فرد، به علت بیشتر بودن خودروهای فرد و با این فرض که هیچ خودرویی با پلاک زوج تخلف نکرده و تردد نکند، ترافیک حاکم بر خیابان‌ها به نسبت روزهای زوج به مراتب بیشتر بوده و مالکان این خودرو‌ها کم بهره‌تر از مالکان خودروهای زوج خواهند بود؛ به این موضوع می‌توان افزود که در روزهای زوج، شاید کمتر بودن تعداد خودرو موجب افزایش دقت پلیس در شناسایی خودروهای متخلف (پلاک فردهایی که در روز زوج تردد می‌کنند) شود و خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل!
نتیجه آنکه «طرح زوج و فرد» در ذات خود ناعادلانه بوده و با احتمال قریب به ۱۵ درصد، به نفع آن دسته مالکانی ‌است که رقم آخر سمت راست پلاک خودروشان، زوج است؛ با علم به این موضوع، آیا می‌توان چنین طرحی را برای ماه‌های متمادی به تصویب رساند و بر طبل دائمی بودن آن کوفت؟

هم اکنون تبریز در آستانه اجرایی شدن طرحی است کهبا ایرادات و انتقادات زیادی در کلانشهر تهران روبرو شده است، بر همین اساس ضروریست بیش از پیش نسبت به اجرای آن در شهر تبریز تمرکز کرده و به اصطلاح محتاطانه بر روی به سرانجام رسیدنش پافشاری شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آناج ، تاریخ انتشار دوشنبه 05 بهمن 1394 ، کد مطلب : 34220 : www.anaj.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین