پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
آلودگی هوای کلانشهرها دیگر صدای همه را درآورده است از دولتمردان گرفته تا عموم مردم اما چاره کار کجاست؟ مردم دولتمردان را مقصر می‌دانند و دولتمردان و مسئولان عموم شهروندان را مسئول این همه آلودگی می‌پندارند.
شعارسال: آلودگی هوا این روزها به یک قصه تلخ و تکراری شده است که همه ساله در فصل زمستان و با اوج گرفتن وارونگی هوا تنها کاری که به ذهن مسئولان می‌رسد تعطیلی مدارس و هشدار دادن در مورد آلودگی است.

سریال دامنه‌دار تعطیلی مدارس همچنان ادامه دارد و دانش‌آموزان در دو هفته اخیر یک خط در میان به مدرسه رفته‌اند و این نهایت کاری است که ستاد بحران استان در جلسات مدیریت آلودگی هوا برگه تعطیلی مدارس آن هم فقط در مقطع دبستان آن را امضا می‌کنند.

* مردم مسئولان را مقصر می‌دانند و مسئولان مردم را

آلودگی هوا این روزها به یک قصه تلخ و تکراری شده است که همه ساله در فصل زمستان و با اوج گرفتن وارونگی هوا تنها کاری که به ذهن مسئولان می‌رسد تعطیلی مدارس و هشدار دادن در مورد آلودگی است. آلودگی هوای کلانشهرها دیگر صدای همه را درآورده است از دولتمردان گرفته تا عموم مردم اما چاره کار کجاست؟ مردم دولتمردان را مقصر می‌دانند و دولتمردان و مسئولان عموم شهروندان را مسئول این همه آلودگی می‌پندارند.

مسئولان از مردم می‌خواهند که از خودروهای شخصی استفاده نکنند. چرا که خودروهای تک سرنشین بیشترین حجم آلودگی را ایجاد می‌کنند و بر ذرات معلق و انواع و اقسام گازهای مسموم می‌افزایند و از مردم می‌خواهند که با وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

* اتوبوس‌های قراضه بدترین نوع آلودگی را ایجاد می‌کنند

اما مردم نیز از مسئولان می‌پرسند با کدام وسایل حمل و نقل عمومی؟ وسایل حمل و نقل عمومی که خودشان بدترین نوع آلودگی را ایجاد کرده و به همراه دارند حمل و نقل عمومی با آن اتوبوس های قراضه که حجم بسیاری از آلودگی را یدک می‌کشند انسان را از سوار شدن و استفاده از این نوع اتوبوس‌ها حالش را به هم می‌زند.

مردم می‌پرسند مسئولان از کدام حمل و نقل عمومی حرف می‌زنند وقتی همچنان پیکان‌ها و تاکسی‌های عهد بوق به همراه موتورسیکلت‌های که با موتورهای فرسوده و سوخت نامرغوب تردد می‌کنند و با دود اگزوزهای خود هر آدم سالمی را مریض می‌کند!

از کدام وسیله باید استفاده کنیم از ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی که چشم آدم سیاه می‌شود از بس که در صف انتظار می‌ایستد تا از دور دست‌ها خودروی اتوبوس چهره بنماید.

دانش‌آموزان مقاطع بالاتر می‌پرسند مدیرانی که در جلسه ستاد مدیریت بحران می‌نشینند و فقط و فقط حرف می‌زنند و آخر سر پای برگه تعطیلی مدارس دبستان را امضا می‌کنند آیا ریه‌های دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان در مقابل این حجم آلودگی استریلیزه شده است و تنها این آلودگی برای دانش‌آموزان دبستان خطرناک است.

همه اذعان دارند که تعطیلی مدارس حتی در تمام مقاطع چاره کار و راهکار مناسبی نیست تا زمانی که ناوگان حمل و نقل عمومی اصلاح نشود و مردم نیز به استفاده از سیستم ترغیب نشوند چگونه می‌توان انتظار داشت که آلودگی هوا کاهش یابد هر چه نماز بخوانیم و دعا کنیم که باد بوزد یا باران بیاید.

با وجودی که خود مسئولان نیز می‌دانند تعطیلی مدارس شیوه درستی در برخورد با آلودگی هوا نیست ولی تنها و تنها به شعار بسنده می‌کنند.

فرماندار شهرستان تبریز نیز در دیدار نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی اذعان می‌کند: تعطیلی مدارس چاره کار آلودگی هوا نیست و تصمیمی اجباری است.

شهردار تبریز، سوخت مازوت نیروگاه را از عوامل اصلی شاخص آلودگی هوای تبریز می‌داند و معتقد است، شاخص آلودگی هوای تبریز روزهای اخیر رشد قابل‌توجه داشته است که البته نیروگاه تبریز که قاعدتاً باید از گاز طبیعی برای فعالیت خود استفاده کند، با استفاده از سوخت مازوت، 75 پی‌سی‌آی آلودگی روانه هوای تبریز می‌کند.

عموم شهروندان نیز از این که آلودگی هوا دستاویزی شده است تا دولتمردان و مدیران استانی چند روزی خود را با این موضوع خود را سرگرم کنند دل خوشی ندارند.

به نظر می‌رسد چهار راه شریعتی تبریز و بازار تبریز یکی از آلوده‌ترین مناطق تبریز باشد که حجم تردد اتوبوس‌های مسیر بی‌.آر.تی و سایر اتوبوس‌های رد شده از این مسیر بر آلودگی آن افزوده است.

آلودگی پدر مردم تبریز را درآورده است

یکی از شهروندان تبریزی که در ایستگاه بی‌آرتی منتظر اتوبوس است به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: بحث آلودگی پدر ما را در آورده است همه جای شهر تیره و تار است و البته معلوم نیست چگونه می‌خواهند این آلودگی را مهار کنند.

وی که یک سالمند است ادامه می‌دهد: حدود یک ربع است که در این هوای آلوده منتظر اتوبوس بی.آر.تی هستم از بس که اتوبوس شلوغ است و دیر به دیر می‌آید نمی‌توانم سوار شوم و چون تعداد مسافران خیلی زیاد است می‌ترسم در اثر هل دادن دست و پایم بشکند.

یکی دیگر از مسافران منتظر در ایستگاه با اشاره به طرح زوج و فرد خودروها می‌گوید: طرح تردد خودروهای زوج و فرد طرح خوبی بود که می‌تواند کمی از بار آلودگی هوا کم کند ولی وقتی در خانواده‌ای چند خودرو با پلاک‌های زوج و فرد وجود دارد برای او مسئله‌ای نیست او هر روز می‌تواند از خودروی شخصی استفاده کند.

* استفاده مسئولان از خودروهای شخصی و توصیه به مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی

وی افزود: از سویی دیگر وقتی خود مسئولان هر روز با خودروهای شخصی به سرکار می‌روند چگونه می‌توانند به مردم بگویند از خودروی شخصی استفاده نکنند این دقیقا مصداق این ضرب المثل است که خرما خورده کی منع رطب کند.

* به جای تعطیلی مدارس ناوگان حمل و نقل عمومی را اصلاح کنید

وی ادامه داد: وقتی نگاه می‌کنی می‌بینی کارمندان بانک‌ها، ادارات و شرکت‌ها همه با خودرو شخصی به سرکار می‌آیند در حالی که این ادارات می توانند برای مدیران و کارکنان خود سرویس بگیرند تا کارمندان با آن سرویس در محل کار و خانه حضور یابند و این کار کمک بزرگی به کاهش آلودگی در کلانشهرها دارد.

معصومه حیدری دانشجوی رشته کامپیوتر نیز معتقد است: آلودگی هوا مبدا و منشا اکثر بیماری‌هاست و مطمئنا تعطیلی مدارس چاره کار نیست. مگر آنها چند روز می‌توانند مدارس را تعطیل اعلام کند.

بهتر است به جای امضای تعطیلی مدارس ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی را اصلاح کنند.

علی آقایی نیز که آلودگی هوای این روزهای تبریز او را کلافه کرده است، می‌گوید: سیستم مترو تبریز در مسیری کار می‌کند که در آن مناطق آلودگی چندانی وجود ندارد چرا که مترو از مسیر ائل‌گلی مسافران را سوار کرده و درست در منطقه آبرسان و دانشگاه تبریز که یکی از شلوغ‌ترین مسیرها است پیاده می‌کند و این موضوع بر حجم ترافیک و آلودگی می‌افزاید.

وی ادامه داد: باید در ابتدا مسیر مترو در حوزه مرکزی تبریز راه‌اندازی می‌شد تا بار ترافیکی مرکز شهر را کاهش می‌داد و از این طریق به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کرد.

* تعطیلی مدارس و حجم دروس عقب افتاده

خانم ساعدی که یک دبیر باز نشسته است به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: افرادی که مدارس را در اثر آلودگی هوا تعطیل اعلام می‌کنند نمی‌دانند که در اثر این تعطیلات چقدر به دروس دانش‌آموزان لطمه وارد شده و چقدر به حجم دروس آنها اضافه می‌گردد.

وی افزود: در اثر این تعطیلی‌ها درس‌ها روی هم تلنبار شده و معلمان چقدر و چند جلسه باید جبرانی کار کنند تا دروس عقب افتاده را جبران کنند.

ساعدی ادامه داد: از سویی دیگر در فصل امتحانات تعطیلی مدارس بیشترین ضربه را به دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان وارد می‌کند و طی دو هفته گذشته دانش‌آموزان یک خط در میان به مدرسه رفته‌اند و این یعنی کلی درس نخوانده و ننوشته وجود دارد که روی هم انباشته شده است.

در این میان مادران شاغل نیز از تعطیلی گاه و بیگاه مدارس به علت سردی هوا یا آلودگی چندان دل خوشی ندارند.

خانم حیدری یکی از آن بانوان شاغل است که از این موضوع خیلی رضایت نداشته و می‌گوید: ما مادران شاغل وقتی فرزندمان در مدرسه است خیال‌مان راحت می‌شود ولی وقتی مدارس را تعطیل می‌کنند من دلشوره می‌گیرم که فرزندم به تنهایی در خانه بماند.

وی با یادآوری خاطرات مدرسه رفتن خود اظهار داشت: زمانی که ما مدرسه می‌رفتیم تا زانو زیر برف بودیم ولی کسی مدرسه را تعطیل نمی‌کرد اما الان تا نیم سانت برف می‌آید اولین کاری که می‌کنند مدارس را تعطیل اعلام می‌کنند و این موضوع تازه اول دلشوره‌ها و نگرانی من مادر شاغل است.

حیدری ادامه داد: این آلودگی هوا هم قوز بالای قوز شده است چرا که وقتی پسر من به هر علتی تعطیل می‌شود من جایی ندارم که پسرم را در آنجا بگذارم تا زمانی که از سر کار بر می‌گردم.

این خانم شاغل تصریح کرد: در اثر تعطیلی‌های مدارس من نیز مجبورم یک خط در میان مرخصی بگیرم که آن هم همیشه امکان‌پذیر نیست.

حسن‌زاده یکی دیگر از خانم‌های شاغل نیز با همین مشکل روبه‌روست و می‌گوید: وقتی بچه‌ها به تعطیلی مدارس عادت می‌کنند انگار هر روز منتظر خبر تعطیلی هستند و این موضوع رفتن بقیه روزها را برای آنها سخت می‌کند به گونه‌ای که آنها انگار بد عادت می‌شوند.

وی ادامه داد: از یک طرف مدارس تعطیل اعلام می‌شود از طرف دیگر بچه مدرسه‌ای‌ها حوصله در خانه ماندن را نداشته و با دوستانشان در بیرون به سر می‌برند و در واقع فلسفه این تعطیلی‌ها معلوم نیست چیست.

گزارش فارس حاکی است، طی 14 روز گذشته در تبریز 9 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده بود و 5 روز هوای ناسالم و در حال هشدار و اضطرار.

با وجود اینکه طی این دو هفته هوای سالمی نداشتیم و ستاد مدیریت بحران جلسات اضطراری برگزار می‌کردند ولی خروجی این جلسات فقط در تعطیلی مدارس خلاصه می‌شد.

هر چند مسئولان در سال‌های گذشته در هوای پاک گزارش داده و هوای تبریز را سالم و مناسب اعلام می‌کردند ولی الان با وجود این شرایط و هوای آلوده هیچ اظهار نظری نمی‌کنند و معلوم می‌شود که سالم بودن هوای تبریز مربوط به عملکرد آنها نبوده بلکه در اثر شرایط جوی بوده است.

با وجودی که اجرای طرح زوج و فرد خودروها و اجرای طرح ترافیک از جمله طرح‌هایی است که تا حدودی می‌تواند به کاهش آلودگی کمک کند ولی مسئولان در عمل هیچکدام از این طرح‌ها را اجرایی نکرده و آلودگی همچنان در تبریز می‌تازد و مسئولان خودشان را دلخوش کرده‌اند به این که در اثر دعاهای مردم باران می‌آید و نسیم می‌نوزد و هوای پاک مهمان ریه‌های مردم می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13 دی 1395، کدخبر: 13951013001383، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین