پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
نبود نقدینگی و عدم پرداخت‌های بـمـوقـع بدهی‌ها و مطالبات صنعت دارو و نا‌هماهنگی بیمه‌ها از مشکلاتی است که در سال‌های اخیر چرخه توزیع صنعت دارو و داروسازی کشور را دچار مشکل کرده است.

شعار سال: نبود نقدینگی و عدم پرداخت‌های بـمـوقـع بدهی‌ها و مطالبات صنعت دارو و نا‌هماهنگی بیمه‌ها از مشکلاتی است که در سال‌های اخیر چرخه توزیع صنعت دارو و داروسازی کشور را دچار مشکل کرده است. حالا خبرها حاکی از این است که به‌زودی 2هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش و واحدهای تولیدی بیمه‌ها پرداخت می‌شود. رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس از ورود سازمان برنامه و بودجه برای حل مشکل نقدینگی در حوزه دارو خبر داد و با اشاره به رکود به‌وجود آمده در حوزه دارویی کشور، گفت: در جلسه روزگذشته کمیسیون بهداشت و درمان با وزیر بهداشت که به بررسی چالش‌ها و مشکلات طرح تحول سلامت ازجمله دارو پرداخته شد تصمیمات قابل‌قبولی برای رفع مشکلات موجود اتخاذ شد. همایون هاشمی درباره آخرین شرایط تعیین تکلیف بدهی به صنعت دارویی کشور، افزود: صنعت دارویی کشور به‌دلیل پرداخت نشدن بموقع بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش و واحدهای تولیدی درحال حاضر دچار مشکلاتی، ازجمله نبود نقدینگی به میزان کافی شده است. این بخش درحال حاضر حدود 6هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارد؛ بنابراین مقرر شد معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغی را برای رفع مشکلات نقدینگی حوزه دارو به این بخش اختصاص دهد. همچنین طی روز‌های گذشته قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه حضورش در پارلمان بخش خصوصی گفت: مجلس و آقای نوبخت به‌عنوان مرکز برنامه‌ریزی و بودجه کشور باید پاسخ دهند. اعتبارات حوزه سلامت کشور اگر بموقع تأمین شده و در اختیار ما یا بیمه‌ها قرار داده شود چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد. از سوی دیگر البته یک بدعهدی هم تأمین اجتماعی داشته است؛ اینکه با وجود دریافت حق بیمه از مردم بیش از 6هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌های ما بدهی دارد. امیدوارم در 2ماه باقیمانده از سال منابع حوزه سلامت در بودجه سال 97تضمین شود. همچنین مشکلاتی که برای داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و از همه مهم‌تر پرسنل ما ایجاد شده، برطرف شود.

خصوصی‌سازی راهکار صنعت دارو

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم در ادامه از فعالیت و نظارت همزمان دولت در حوزه دارو به‌عنوان عاملی درجهت تضعیف این صنعت یاد کرد و خصوصی‌سازی را تنها عامل مؤثر برای بهروزرسانی آن دانست؛ برای تحقق این مهم لازم است دولت حمایت‌های نظارتی خود را به‌درستی انجام داده و اداره این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند تا روند بهروزرسانی صنعت دارو در جهت دستیابی به نقطه مطلوب از مجرای علمی خود پیگیری شود. منوچهر جمالی سوسفی افزود: در واقع با وجود پیشرفت‌های بسیاری که در زمینه تولید دارو داشته‌ایم، اما این صنعت هنوز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. اگر دولت در بخش دارو حضور نداشته باشد، می‌تواند نظارت بهتری بر نحوه عملکرد این بخش داشته باشد و در پی آن فعالیت‌های این حوزه نیز بهتر و سالم‌تر انجام خواهد شد. دولت در شرایط کنونی نتوانسته است حوزه دارو را به‌درستی اداره کند و حتی در سایر صنایع نیز بسیاری از بخش‌هایی که توسط دولت اداره شده به یک بنگاه زیان‌ده تبدیل شده است؛ به همین دلیل اصل 44را برای خصوصی‌سازی بنا نهادند تا به‌دنبال اجرای آن، بدنه دولت را کوچک‌تر و بخش خصوصی را فعال‌تر کنند.

چرخه ناقص وزارت بهداشت و بیمه‌ها

عباسعلی پوربافرانی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ مشکل حاضر وزارت بهداشت عدم‌ اختصاص منابع پایدار مصوب درقانون برای حوزه سلامت است، به‌عنوان مثال اعتبارات مصوب قانونی از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها پرداخت نشده و سازمان‌های بیمه‌گر نتوانستند بدهی‌های خود را به شرکت‌های دارویی، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها پرداخت کنند. این نماینده، با اشاره به چرخه ناقص میان وزارت بهداشت و بیمه‌ها، افزود:‌ بخشی از درآمدها به‌حساب وزارت بهداشت واریز نشده که بخشی از آن اعتبار هزار‌میلیاردی برای این وزارتخانه است. اگرمنابع مورد نیاز در زمان مناسب در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گرفت این میزان بدهی وجود نداشت.

صنعت داروسازی درگیر مطالبات

دکتر شیبانی، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز با اشاره به این موضوع که متأسفانه وضعیت صنعت داروسازی کشور مناسب نیست و کمبودها روزبه‌روز در داروخانه‌ها خود را بیشتر نشان می‌‌دهد، تأکید کرد: پیش از آنکه مشکلات بیشتری گریبانگیر جامعه شود باید فکری کرد. متأسفانه امروز صنعت داروسازی بیش از آنکه به فکر توسعه باشد، درگیر مطالبات شده و همین امر مدیران را گرفتار روزمرگی کرده است.

بدهی ۷ هزار میلیارد تومانی دولت علت ورشکستگی شرکت‌های دارویی

ناصر ریاحی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران: از 7هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های دارویی، 4500میلیارد تومان بدهی معوق و 2500میلیارد تومان بدهی جاری است ؛ اگرچه در لایحه بودجه سال 97رقم 31هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی‌های دولت درنظر گرفته شده اما به همین اندازه، اوراق در دست مردم وجود دارد که این رقم احتمالا برای تسویه اوراق اختصاص خواهد یافت. شرایط صنعت دارو درکشور بحرانی است. همچنین بدهی چندهزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت به شرکت‌های واردکننده دارو یا تولیدکنندگان باعث شده تا بخشی از شرکت‌ها دیگر قادر به ادامه کار نباشند و چندین میلیارد تومان بدهی انباشته داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 26دی 96، کدمطلب:4356، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین