پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
اخیراً مصاحبه‌ای را از یکی از همکاران صنعت درخصوص تولید قراردادی برون‌مرزی مطالعه کردم که شایسته است به روشنی و به دور از یک جانبه‌نگری در مورد آن بحث کرد.

شعار سال: اخیراً مصاحبه‌ای را از یکی از همکاران صنعت درخصوص تولید قراردادی برون‌مرزی مطالعه کردم که شایسته است به روشنی و به دور از یک جانبه‌نگری در مورد آن بحث کرد.

در ابتدا عرض کنم تولید قراردادی برون‌مرزی براساس ضابطه موجود در سازمان غذا و دارو جهت تولید محصولاتی که در کشور تولید نمی‌شوند، انجام می‌پذیرد و مجوز یا پروانه صادره دو ساله بوده و در صورت ورود داروی تولید داخل این پروانه تمدید نمی‌شود؛ بنابراین اینکه گفته می‌شود اینگونه داروها سهم از تولید داخل می‌گیرند، صحیح نیست و سازمان غذا و دارو نیز هیچ حمایت خاصی را از این روش نمی‌کند و به نوعی باید گفت سختگیرانه‌تر از واردات با آن برخورد می‌شود. بعلاوه، روش تولید قراردادی، در بسیاری از کشورها در حال حاضر به صورت مرسوم و رایج طبق ضوابط بین‌المللی انجام می‌شود تا با استفاده حداکثری از منابع، با حداقل قیمت، محصول به مصرف‌کننده نهایی برسد.

نکته مهمی که باید گفته شود موضوع کیفی است، در تولید این داروها عینا مطابق ضوابط اداره کل امور دارو بوده و مسوولیت هر یک از طرفین کاملا واضح و روشن است، لذا تفاوتی با تولید آن ها در داخل ندارد. منظور این است که تمام الزامات تولید یک دارو در کشور شامل این داروها نیز می‌شود.

بنابراین این جمله که کیفیت این داروها پایین است، نیز صحیح نیست البته پایین بودن کیفی یک دارو با گفته یک شخص مشخص نمی‌شود بلکه شرایطی دارد که با مشخص شدن آن شرایط می‌توان در مورد کیفیت یک دارو نظر داد.

بنابراین در صورتی که کسی درخصوص پایین بودن کیفیت دارویی نظر صریح می‌دهد، باید مستندات خود را ارائه دهد. ضمنا اگر داروهای تولید قراردادی به صورت مشهود با کیفیت نازل‌تر از تولید داخل در حال ارائه به بازار هستند، تولیدکنندگان داخلی نباید نگران از دست دادن بازار باشند، چرا در مدتی کوتاه، پزشکان و بیماران نسبت به کیفیت آن واکنش نشان خواهند داد و داروی باکیفیت بالاتر بیشترین سهم را از بازار خواهد گرفت.

به نظر بنده با توجه به شرایط کشور اینکه در دوران پتنت یک دارو می‌توان دارو را به صورت قراردادی تولید و با قیمت پایین‌تر در اختیار بیماران قرار داد، مزیت است.

مثال‌های متعددی وجود دارد که به محض تولید دارویی به این شکل واردکننده برند اصلی قیمت خود را پایین آورده است.

ما توانستیم داروی لینزولید تزریقی را به همین روش تولید و عرضه کنیم که با توجه به تولید قرص خوراکی آن در شرکت داروسازی دکتر عبیدی مورد استقبال پزشکان قرار گرفت زیرا قبل از تولید این دارو با کمیود مواجه بود.

البته ما در شرکت داروسازی دکتر عبیدی توانسته‌ایم برخی محصولات را بدین روش تولید و به بازار عرضه کنیم و نهایتا اکثر آن ها را در داخل شرکت تولید خواهیم کرد. مثالی که در صحبت‌های همکاران ما بود داروی لنالیدوماید بود که هم همین مسیر را طی خواهد کرد و ما به زودی آن را در داخل کشور تولید خواهیم کرد.

*امیر رضویان

مدیرعامل شرکت داروسازی دکتر عبیدی

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار 3 بهمن 96، کد مطلب: 12086، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین