پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد و فیلم «ابد و یک روز» که بیشترین نامزدی بخش سودای سیمرغ را در اختیار دارد، توانست دو جایزه اصلی بخش نگاه نو و شش سیمرغ بلورین بخش اصلی و نیز سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم را از آن خود کند.

شعارسال: 18:53درحالی تا دقایقی دیگر مراسم اختتامیه آغاز می‌شود که امسال برخلاف سال‌های قبل از تشریفات و مراسم استقبال از میهمانان خبری نیست. میهمانان جشنواره همه پس از چک کارت دعوت از تونل و فرش قرمز کاخ جشنواره عبور می‌کنند و در لابی منتظر باز شدن درهای ورودی می‌مانند. نکته مثبت در این دوره این است که کارت‌های اختتامیه شماره صندلی دارند و امید می‌رود که ورود و جای‌گیری مهمانان با نظم و سرعت بیشتری برخوردار باشد.

18:55در فاصله 5 دقیقه تا زمان اعلام‌شده برای آغاز مراسم، درهای سالن باز شد. به‌نظر می‌رسد تأخیر در آغاز برنامه اجتناب‌ناپذیر باشد.

19:03حسین فریدون مشاور عالی رئیس‌جمهوری در مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حاضر شد.

19:04علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آمد.

19:05درحالی که هنوز میهمانان در حال ورود به سالن هستند، با پخش سرود ملی مراسم آغاز شد.

19:09اجرای مراسم اختتامیه به عهده محمد سلوکی است.

19:14محمد حیدری در اقدامی بی‌‌سابقه روی سن ایستاده و صدای ضبط‌شده‌اش از بلندگوها پخش می‌شود! صدا دارد نامه‌ای را می‌خواند که حیدری خطاب به خودش نوشته است. متن این نامه به‌ شرح زیر است:

« سلام

این نامه را برای شما می‌نویسم شاید عجیب باشد که خودت برای خودت نامه بنویسی و خودت به خودت بگویی که چگونه می‌توانی بهتر باشی یا کجای این راه را باید دوباره ترمیم کنی؛ هیچ قاضی و محکمه‌ای جز وجدان نمی‌تواند انسان را با خودش روبه‌رو کند و از این دیدار در میعادگاه مفهوم عمل باکی نداشته باشد، پس... من محمد حیدری متولد سال 1349 زاده ایران، همین خاک پرغرور برای شما آقای حیدری دبیر محترم فجر می‌نویسم، جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ای نه متعلق به تو نه بسیاری دیگر پیش و پس از توست، رودخانه‌ای است که محل گذر است و دوباره از آن نمی توان گذشت. بیاموز از آن فرهنگ مدارا را که نیازمند جامعه مدنی امروز است به دوستان نزدیک باش و به رقیبان نزدیکتر. بگذار شنیدن از ضعف های خویش را بیاموزیم، بیاموز جشنواره آوردگاه سلیقه هاست. قیاس در کار هنری امری نسبی است و انتخاب سخت ترین کار است اما چاره ای جز انتخاب نیست و همین انتخاب است که تراژدی را می سازد، زندگی را می سازد و در کنار رقابت، رفاقت را می سازد.

آقای حیدری یاد بگیر امسال و این جشنواره می گذرد سیمرغ را تو نمی دهی. دیگران می گیرند و این هر دو در خانواده بزرگ سینما شکر خداوند را طلب می کند و تنگ نظری را در این میان جایی نیست چرا که مهم برنده شدن نیست و بیاموز که اصلا بردی و باختی وجود ندارد، سینما المپیک نیست، تصویری برای تشریح اندیشه هاست و به اشتراک گذاشتن خویش با دیگران با آینه ای در دست در برابر جامعه ای که نسبت به آن همگی مسئولیم... و مردمانی شریف که ما را می بینند و قضاوتمان می کنند.

از تو می خواهم سروری فرو افتاده باشی و باور داشته باش تو نیز کامل نبودی و نخواهی بود، در رفع ضعف ها و نقص های خویش بکوشی و اگر حسنی بود فراموشش کنی. دیگر آنکه بدانی همدلی و تعامل مسیری است برای ساختن چیزهایی است که نداریم تو را آقای حیدری و سینماگران این مُلک را به عنوان یک مخاطب سینما، به مدارا، همدلی و تعامل با یکدیگر و دوستی و صلح و پرهیز از هر گونه قضاوت و داوری دعوت می کنیم. امید، امید، امید نقشی که آینده را می سازد.»

19:23با گذشت بیش از 15 دقیقه از شروع مراسم سالن کم‌کم پر شد.

19:24کلیپی از روزهای جشنواره پخش شد.

19:29معرفی برگزیدگان بخشانیمیشن:

کارگردانی انیمیشن، ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای «پادشاه آب»، اهدا می‌شود بهحامدکاتبیبرایدر مسیر باران

جایزه بهترین فیلم انیمیشن بهمحمدامین همدانیبرایفهرست مقدس

همدانی در این مراسم عنوان کرد: «همه از وجود پویا نمایی در جشنواره تعجب کردند، چون این بخش هم وجود داشت که ۸ انیمیشن در این بخش حضور پیدا کرده‌اند. دغدغه ما سیمرغ نیست و دغدغه‌مان دیده شدن است. مخاطب ما مسئولین فرهنگی کشور است

وی ادامه داد: «در سالی که انیمیشن نام داشت و «شاهزاده روم« با وجود بی‌مهری‌ها به خوبی فروخت و دیده شد، ۸ انیمیشن در جشنواره حاضر شدند، انیمیشن‌هایی که خودشان روی پای خودشان ایستادند. در زمانی که انیمیشن می‌خواهد خودش را ثابت کند، ما امیدواریم که به این بخش توجه بیشتری شود

19:37معرفی برگزیدگان بخشهنر و تجربه:

جایزه بهترین کارگردانیسروش محمدزادهبرایچهارشنبه. محمدزاده از گروه هنر و تجربه عوامل و شهاب حسینی تشکر کرد و جایره را به پدر و مادرش تقدیم کرد.

جایزه ویژه به زنده‌یادایرج کریمیبراینیمرخ‌ها.

از مادر زنده‌یاد ایرج کریمی خواستند روی سن بیاید. همه ایستادند و زمانی طولانی او را تشویق کردند. مادر ایرج کریمی گریان جایزه رو گرفت و گفت: «با سلام خدمت همه حضار و برگزارکنندگان و تشکر از همه کسانی که برای نیمرخ‌ها زحمت کشیدند. تشکر از همه شما. جای ایرج خالی

19:42معرفی برگزیدگان بخشسینماحقیقت:

ضمن تقدیر از a157 سیمرغ بلورینبهترین دستاورد فنی و هنری برای تصویربرداریبهرضا تیموریبرایاهالی خیابان یک طرفه

ضمن تقدیر از خان بی‌خوان سیمرغ بلورینبهترین کارگردانی مستندبهمهرداد اسکوییبرایرویاهای دم صبح. اسکویی گفت: باعث غرور و افتخارم است که این جایزه را از بین ده فیلم دیگر می‌گیرم.

ضمن تقدیر از زمناکو سیمرغبهترین فیلم مستندبهبهروز نورانی‌پوربرایa157.نورانی‌پور ضمن سپاس خدا از همسرش و عوامل فیلمش و همچنین از رزاق کریمی که به مستندسازان در این دوره شخصیت و شان داد تشکر کرد.

محمدرضا اصلانی عضو هیأت داوران گفت: علاوه بر این که فیلم a157 را ستایش می‌کنم می‌خواهم برخیزید تا با به‌پا خاستن اعتراضمان را به جنایاتی که در حق مردم کرد صورت می‌گیرد نشان دهیم.

19:54اجرای موسیقی با صدای محمد معتمدی (خواننده تیتراژ فیلم سیانور). نوازنده‌ها روی سن نیستند و تصویرشان پخش می‌شود!

20:00معرفی برگزیدگان بخشنگاه نو:

سیمرغ بلورین بهترینکارگردانیبهسعید روستاییبرای فیلمابد و یک روز.

سیمرغ بلورینجایزه ویژه هیات داورانبهمحمد حسین مهدویانبرایایستاده در غبار.

سیمرغ بلورینبهترین فیلمبه سعید ملکان تهیه‌کننده فیلمابد و یک روز.

20:09اجرای موسیقی با صدای محمد معتمدی.

20:15بهرام رادان برای اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ به کمک سلوکی آمد.

20:18معرفی برگزیدگان بخشسودای سیمرغ:

20:19 جلوه‌های ویژه: سیمرغ بلورینجلوه‌های ویژه میدانیایمان کریمیانایستاده در غبار. کریمان از دستیارش و مهدویان تشکر کرد و گفت: جای تمام همکارانم به ویژه استاد روزبهانی عزیرم اینجا خالی است.

سیمرغ بلورین بهترینجلوه‌های بصریسید هادی اسلامی برای فیلمبادیگارد. اسلامی گفت: برخلاف مهدویان این سیمرغ را اهدا می‌کنم به ابراهیم حاتمی‌کیا.

20:24سیمرغ بلورین بهترینچهره‌پردازی: سعید ملکان برایابد و یک روز.

20:26سیمرغ بلورین بهترینطراحی صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی برایایستاده در غبار. شجاعی گفت: لازم است تشکر کنم ار ابراهیم حاتمی‌کیا که اولین کارم را با او شروع کردم و همچنین حمید نعمت‌الله.

20:28سیمرغ بلورین بهترینصدا: سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک و حسین مهدوی برایلانتوری. دلپاک با بغض گفت: در تمام دنیا مردم به یک زبان سکوت می‌کنند. در جمع ما عزیزی نیست که 20 روز است سکوت کرده. من جایزه‌ام را تقدیم می‌کنم به یدالله نجفی عزیز.

20:33سیمرغ بلورین بهترینموسیقی متن:محمدرضا علیقلیبرای فیلم‌هایامکان میناودختر. علیقلی در مراسم حضور نداشت و جایزه‌اش را میرکریمی گرفت.

20:34سیمرغ بلورین بهترینتدوین:بهرام دهقانیبرای فیلم‌ابد و یک روز.دهقانی گفت: با تشکر از هیات داوران، به نظرم باید این جایزه رو از طرف بقیه همکارانم بگیرم. خوشحالم که سعید روستایی و هم‌نسل‌هایش نمی‌گذارند سینمای ایران بمیرد.

20:39سیمرغ بلورین بهترینفیلمبرداری:پیمان شادمان‌فربرای فیلمخشم و هیاهو.

20:41سیمرغ بلورین بهترینبازیگر نقش مکمل زن:شبنم مقدمیبراینفسوزاپاس. شبنم مقدمی با بغض گفت: ضمن تشکر از هیات داوران، دفعه قبل که این سیمرغ بر شانه من نشست آن را تقدیم کردم به پدر و مادرم. الان پدرم یک سال است که در قید حیات نیست و من سیمرغ را تقدیم می‌کنم به روح پدرم.

20:46سیمرغ بلورین بهترینبازیگر نقش مکمل مرد:نوید محمدزادهبرایابد و یک روز.

20:47سیمرغ بلورین بهترینبازیگر نقش اصلی زن:پریناز ایزدیاربرایابد و یک روز.ایزدیار گفت: تشکر از هیات داوران تشکر از گروه ابد و یک روز که مثل خانواده بودند برای من. و تشکر از سعید روستایی و سعید ملکان که به من اعتماد کردید.

20:51سیمرغ بلورین بهترینبازیگر نقش اصلی مرد:پرویز پرستوییبرایبادیگارد.پرستویی گفت: پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر ذبیحی بادیگارد هستم؛ خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا است. خوشحالم که در هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی‌کیا توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیات داوران این نقش را شایسته سیمرغ دانستند. تقدیم می‌کنم این سیمرغ را به ابراهیم حاتمی‌کیا و تقدیر می‌کنم از 5 تن سینمای ایران، استاد عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داود رشیدی.

20:57سیمرغ بلورین بهترینفیلمنامه:سعید روستاییبرایابد و یک روز .روستایی گفت: «یک تشکر خیلی ویژه یادم رفت از هیات داوران نگاه نو؛ و تشکر می‌کنم از هیات داوران سودای سیمرغ و این جایزه را تقدیم می‌کنم به پیمان معادی که علاوه بر بازیگری فیلمنامه‌نویس خوبی است.

21:00سیمرغ بلورین بهترینکارگردانی: سعید روستایی برایابد و یک روز.

21:01سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران در بخش کارگردانی بههومن سیدیبرایخشم و هیاهو. سیدی گفت: واقعا توقع نداشتم. آمده بودم فقط دست بزنم. آقا به آدم بگید حداقل یه جور بهتری بیاد! تشکر از سعید سعدی و سایر عوامل خشم و هیاهو.

21:03سیمرغ بلورینبهترین فیلم:ایستاده در غباربه تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد. والی‌نژاد در سالن حضور نداشت.

21:07سیمرغ زرینبهترین فیلم از نگاه ملی:نفسبه کارگردانی نرگس آبیار. آبیار از همه عوامل به ویژه پانته‌آ پناهی‌ها تشکر کرد و گفت: من نفس را کار همه‌مان می‌دانم.

21:12تقدیر ویژه دبیر جشنواره از حاج احمد متوسلیان. متن تقدیر نامه به شرح زیر است:

«خانواده محترم جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان

جشنواره فیلم فجر در دوره سی و چهارم خود مفتخر است که بارها نام بلند حاج احمد متوسلیان را بر زبان ها جاری کرد. فرصتی دست داد تا نسل تازه ای با رشادت های آن بزرگ مرد آشنا شوند. با کمک جادوی سینما ، صدا و تصویرش بر پرده ها نقش ببندد و بسیاری دل به دلدادگی های ایشان بسپارند؛ پا به پای او از سال های انقلاب گذر کنند و به جبهه های حق علیه باطل سرک بکشند ؛ با غمش غمگین شوند و با لبخند هایش لبخند بزنند.بدون تردید یکی از افتخارات این دوره از جشنواره فیلم فجر زنده کردن نام حاج احمد متوسلیان است. تاریخ ایران اسلامی نام و خاطرش را به ذهن خواهد سپرد. بر خود لازم می دانیم قدردان سال ها صبوری شما در غیبت آن بزرگوار باشیم. راهش مستدام.»

21:15رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما برای اعلام نتایج انتخاب تماشاگران وسیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمبه روی سن رفت.

نتیجه به شرح زیر اعلام شد:

5- اژدها با امتیاز 3/03

4- ایستاده در غبار 3/14

3- بارکد 3/21

2- بادیگارد 3/43

1- ابد و یک روز 3/61

در نتیجهابد و یک روزبا کسب سیمرغ مردمی جشن امشبش را کامل کرد. تمام عوامل فیلم به دعوت تهیه‌کننده و کارگردان به‌روی سن رفتند.

21:23پایان مراسم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار خبر 22 بهمن 1394، کدمطلب: 84196،  www.ana.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین