پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۴۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
نیاز به شادی و تفریح از ضرورت های زندگی برای رهایی از غم و غصه ها و افکار منفی در جامعه به شمار می رود اما در استان کهگیلویه و بویراحمد خلاء وجود اینگونه برنامه ها به خوبی احساس می شود و نهادهای فرهنگی نیز در این زمینه برنامه ای ندارند.

شعار سال: با توجه به مشکلات اقتصادی، بیکاری و افزایش آسیب های اجتماعی و افسردگی هایی که افراد به آن دچار می شوند ضروری است که دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگی بخصوص مدیریت شهری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی برای ارتقای سطح شادی در جامعه تلاش کنند.

هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد از هنرمندان و ورزشکاران برجسته در عرصه های مختلف برخوردار است اما در طول این سالها هیچ گونه استفاده مناسبی از این ظرفیت ها برای ایجاد شادی و نشاط نشده است و دستگاه های فرهنگی متولی نیز تنها با برگزاری برخی جشنواره های مقطعی این موضوع مهم را به فراموشی سپرده اند.

با برگزاری برنامه های شاد و مفرح و دعوت از هنرمندان و شخصیت های مختلف در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد این موضوع به خوبی اثبات شده است که استقبال چشمگیر از این برنامه ها بیانگر نیاز مردم به برنامه های متنوع فرهنگی را نشان می دهد.

جای خالی برنامه های شاد و مفرح در کهگیلویه و بویراحمد

در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه دستگاه های اجرایی مربوطه نبود اعتبار را از مهمترین دلایل عدم اجرای برنامه های شاد و مفرح عنوان می کنند اما تجربه نشان داده است که با برنامه ریزی مدون و استفاده از ظرفیت بخش های مختلف هنری و ورزشی و جوانان خلاق می توان به این امر مهم جامه عمل پوشاند.

به دلیل بافت قومی و قبیله ای و زندگی روستایی و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد بخش زیادی از مردم این استان خواستار اجرای برنامه های شاد و مفرح متناسب با فرهنگ و اداب و رسوم این دیار هستند و هرچند صدا و سیمای استانی مرکز کهگیلویه و بویراحمد (شبکه دنا) در برنامه های ترکیبی خود بخشی از نیاز مخاطبان را تامین می کند اما بازهم خلاء اجرای برنامه های شادی آفرین در سطح فضا های باز و بسته رو به فراموشی سپرده شده است.

توجه به حوزه موسیقی محلی ، ورزش، بازهای بومی و محلی، غذاهای طبیعی در کنار خلاقیت های فردی که در شهرستان های مختلف استان وجود دارد می تواند کمک شایانی به شادی افرینی در جامعه کند .

ظرفیت لازم برای پر کردن اوقات فراغت مردم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما متولی برای برعهده گرفتن اجرای این برنامه ها وجود ندارد.

برگزاری جلسات فرهنگی و بی نتیجه بودن تمامی مصوبات

نبود برنامه مدون و مستمر برای پر کردن اوقات فراغت جوانان از سوی دستگاه های فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع دیگری است که سالهاست تنها در جلسات و نشست ها به آن پرداخته می شود اما عملا خروجی مناسبی از آنها در جامعه مشاهده نمی شود و در حد حرف و شعار همیشگی باقی می مانند.

شاید اگر برنامه های شاد و مفرح استان کهگیلویه و بویراحمد که از سوی دستگاه های متولی که در طول یک سال اجرا می شود را شمارش کنید به اندازه انگشتان دست هم نمی رسد که این امر خود گویای حقیقت تلخی به نام بی توجهی به شهروندان و جامعه هدف است.

انتقاد معاون سیاسی امنیتی استاندار از نبود برنامه های شاد در کهگیلویه و بویراحمد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمددر جلسه هماهنگی نمایشگاه بزرگ کتاب در یاسوج گفت: بخشی از آسیب های اجتماعی که در استان وجود دارد ناشی از نبود و کمبود برنامه های شادی است که یک جوان باید داشته باشد پس می طلبد که دستگاه های فرهنگی تنها به یک دستوالعمل اکتفا نکنند و در تمام طول سال چنین برنامه های شادی داشته باشند که آسیب های اجتماعی نیز تا اندازه ای کاهش پیدا کند.

محمد کاظم نظری ادامه داد: ما نتوانستیم برنامه های سالم و خوب در اختیار و در دسترس نسل جوان قرار دهیم و جوانان نیز به سراغ دیگر برنامه ها و موسیقی های نامناسب می رود که می طلبد همه دستگاه ها از جمله دستگاه های فرهنگی در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

به گفته روانپزشکان شادی و گسترش آن موجب سلامت و کاهش بیماری هایی مانند افسردگی، تقویت حافظه، بهبود قدرت ارتباط با افراد، بهبود رابطه انسان با جامعه و عملکرد شخصی می شود.

در جامعه ای که شادی حکمفرما است رفتار فرد به نسبت بهتر و شخص برای اجرای برنامه های زندگی در آینده می تواند هدف گذاری کند زیرا وی هیچ گونه درگیری فکری و ذهنی ندارد.

آزمایش های متعدد نشان داده که شادی در بعد فردی نیز تاثیر فراوانی بر رفتار فردی و تسکین دردهای دارد فرد در محیط شاد بسیاری از درد های جسمی و فکری خود را به فراموشی خواهد سپرد.

گسترش اعتیاد، خودکشی، بیماری های روانی ناشی از کمبود فضای نشاط آفرین در جامعه است

در سطح میانه خانواده های شاد، فرزندان هوشمند و با میزان سازگاری بالا تقدیم جامعه می کنند. در این خانواده ها طلاق کمتر و میزان عصبایت نیز پایین و این موجب می شود فرد در بُعدهای دیگر زندگی موفق باشد.

در بعد اجتماعی بسیاری از صاحب نظران مباحث جامعه شناسی جامعه غیر شاد را به جامعه عصبی تشبیه کرده اند. در جامعه عصبی، درگیری و جرم ممکن است افزایش پیدا کند و فرد دست به رفتارهای ناهنجار زند.

طراحی برنامه برای نهادینه کردن شادی هر چند یک پروسه طولانی مدت است اما باید هر چه زودتر مقدمات آنها را فراهم کرد زیرا بسیاری از کارشناسان باور دارند که گسترش اعتیاد، خودکشی، بیماری های روانی و پرخاشگری ها ناشی از کاستی ها فضای نشاط آفرین در جامعه است.

چیزی که این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک حلقه گمشده مهم از آن یاد می شود کوتاهی متولیان امور فرهنگی به حوزه جوانان و قشرهای مختلف مردم است و این موضوع مهم یعنی شادی آفرینی در جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری صبح زاگرس، تاریخ انتشار 28دی 96، کدمطلب:105430، www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین