پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز از انتقال ۷۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی استان به استان‌های تهران و قزوین خبر داد.

شعارسال: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز از انتقال ۷۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی استان به استان‌های تهران و قزوین خبر داد.

بهزاد پارسا در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی استان البرز که عصر دوشنبه در استانداری برگزار شد، با تشریح شرایط خشکسالی و بارش در استان، اظهار کرد: بارندگی های استان بیشتر اوقات در ارتفاعات صورت گرفته که این روان آب ها توسط دو سد کرج و طالقان مهار می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز افزود: میزان بارندگی های استان در سال آبی امسال در دشت حدود ۲۵۰ تا ۳۲۰ میلی متر، کوهپایه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر و در ارتفاعات حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر گزارش شده است.

* سالانه شاهد کاهش ۷۳ سانتی متری منابع آب زیرزمینی در استان البرز هستیم

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آبی استان به استان های تهران و قزوین انتقال داده می شود که این امر عدم تغذیه دشت های استان توسط روان آب ها را به همراه دارد، ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد منابع آبی مورد نیاز استان از طریق منابع آبی زیرزمینی حاصل می شود.

پارسا با اشاره به اینکه پتانسیل منابع آبی تجدید پذیر ۲۰۱۸ میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: پتانسیل آب زیر زمینی در استان البرز ۷۵۵ میلیون متر مکعب محسوب می شود؛ در حال حاضر ۳۴ درصد از منابع آبی استان البرز به خارج از استان منتقل می شود، تامین آب استان از طریق منابع طبیعی در حدود ۸۳۲ میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به روند کاهش ذخایر آب های زیر زمینی استان، سرانه مصرف آب مجازی در کشور را ۴هزار و ۳۰۰ متر مکعب اعلام کرد و گفت: ۲۰ متر اُفت منابع آب زیر زمینی در کرج طی ۲۰ سال گذشته به ثبت رسیده است، سالانه شاهد کاهش ۷۳ سانتی متری منابع آب زیرزمینی در استان البرز هستیم.

* اعلام ظرفیت آب سدهای کرج و طالقان

پارسا با اعلام اینکه سالانه ۶۸.۴ میلیون متر مکعب بیش از ظرفیت آبخوان های استان برداشت می شود، گفت: تا سال ۱۴۲۰ جمعیت استان به حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می رسد همچنین پیش بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه میزان ۴۵ میلیون متر مکعب کسری آب خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ درصد سد کرج پر و این امر در سال گذشته ۵۹ درصد بوده است، گفت: در حالی ۵۹ درصد سد طالقان اکنون پر است که این مهم طی سال گذشته حدود ۶۱ درصد بوده است.

* وضعیت سرانه آبی به ازای هر البرزی دچار تنش مزمن است

وی تصریح کرد: ۴۰ سال گذشته میزان سرانه آبی برای هر نفر ۷ هزار متر مکعب بود اما این امر اکنون به کمتر از هزار و ۸۰۰ متر مکعب رسیده است همچنین سرانه آبی برای هر نفر در البرز ۵۱۰ متر مکعب است که این امر تنش آبی مزمن محسوب می شود.

* لزوم بررسی وضعیت حق آبه البرز از رودخانه کرج پیش از انتقال به پایتخت

وی با تشریح وضعیت تونل انتقال آب کرج به تهران، ادامه داد: طبق تصمیم نهایی باید وضعیت رودخانه کرج در این خصوص مورد مطالعه قرار گیرد تا اگر بنا است حق آبه بیشتری مطالبه شود شرایط بررسی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 2 بهمن 1396، کدخبر: 4207027، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
0
0
استان البرز تو زمینه های مخالفی من جمله کشاورزی و همین منابع ابی خیلی خیلی موثره تو کمک کرده به استان های مجاور خودش
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین