پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
نبود حتی یک متر شبکه فاضلاب در شهرستان نیم میلیون نفری فردیس و سرازیر شدن فاضلاب شهری به چاه‌های جذبی زنگ خطری است که به صدا درآمده است.

شعار سال: نبود حتی یک متر شبکه فاضلاب در شهرستان نیم میلیون نفری فردیس موضوعی بود که محمدجواد کولیوندنماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارادر مجلس شورای اسلامی بیست و یکم آبان ماه در دیداری مردمی عنوان کرد.

تراکم بالای جمعیت در شهرستان فردیس و نبود حتی یک متر شبکه فاضلاب شهری که باعث شده فاضلاب به چاه‌های جذبی سرازیر شود توسطنماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا​در مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می‌شود که وی اذعان دارد این خطر بزرگی است و باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

کولیوند راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان فردیس را منوط به تخصیص اعتبار و جانمایی زمین می‌داند، اذعان وی به اینکه نبود فاضلاب برای سلامتی مردم خطرناک است خود دلیلی است که مسئولان ازجمله خود وی به دنبال حل مشکلات باشند زیرا به گفته یکی از شهروندان فردیسی احداث تصفیه‌خانه فاضلاب حالا از اجرای هر پروژه دیگری برای شهر واجب‌تر استاین شهروند بهخبرنگار مهرمی‌گوید؛ ما در فردیس معجونی از مشکلات داریم که هرروز سر می‌کشیم، از ترافیک بگیرید تا آلودگی هوا و غیره.

ازقضانماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا​در مجلس شورای اسلامی در دیدار مردمی از موافقت کمیته امداد برای واگذاری زمینی در این شهرستان خبر داده است حالا باید نشست و نظاره کرد که مسئولان چه زمانی به این مهم جامعه عمل می‌پوشانند.

البته ناگفته نماندنماینده مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا​در مجلس شورای اسلامی از پارلمان شهری فردیس خواسته است احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در اولویت نخست باشد.

به نظر می‌رسد میزان بالای آلودگی فاضلاب شهری که حالا در نبود تصفیه‌خانه به چاه‌های جذبی سرازیر شده و دُرست سلامتی مردم را نشانه گرفته است، باید دلیل محکمی باشدبرای مسئولان اعم از کشوری و استانی تا راه‌اندازی تصفیه‌خانه آن‌هم در شهر نیم میلیون نفری فردیس واقعاً در اولویتنخست قرار گیرد.

برای احداث پروژه تصفیه خانه فاضلاب فردیس زمینی به مساحت۲۰هکتار جنب نیروگاه منتظر قائم در نظر گرفته‌شده است

غلامرضا رضایی فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز دراین‌باره بهخبرنگار مهرگفت: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان فردیس نیمه دوم سال۸۸به تائید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور رسید.مجوزی نیز از شورای اقتصاد مبنی بر استفاده از وام ۱۰۰ میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی به این پروژه اختصاص یافت.

وی با قاطعیت گفت: اجرای این پروژه با مشکل مالی مواجه نیست، مطالعات فاز نخست این پروژه که مشخص کردن خطوط فاضلاب و فرآیند تصفیه‌خانه است انجام‌شده و به تائید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوررسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز دلیل عدم اجرایی این پروژه را جانمایی و تملک زمین اعلام کرد و گفت: برای احداث این پروژه زمینی به مساحت۲۰هکتار جنب نیروگاه منتظر قائم در نظر گرفته‌شده است.

رضایی فر با اشاره به اینکه برای خنک کردن برج‌های نیروگاه منتظر قائم از۱۰حلقه چاه آب عمیق استفاده می‌شود، گفت: درصورتی‌که تصفیه‌خانه شهرستان فردیس جنب نیروگاه احداث شود می‌توان پساب حاصل از آب تصفیه‌شده را برای خنک کردن برج‌ها جایگزین آب‌های سالم کرد.

به گفته وی با این اقدام۱۰حلقه چاه برای آب‌رسانی به مردم فردیس آزاد می‌شود و به‌این‌ترتیب علاوه بر اینکه نیروگاه به خواسته خود مبنی به خنک کردن برج‌ها می‌رسد، می‌توانیم گامی در راستای بهبودی معضل کم‌آبی این شهرستان برداریم.

عملیات اجرایی شبکه فاضلاب شهری و احداث تصفیه‌خانه شهرستان فردیس پنج‌تا هفتسال به طول می‌انجامد

وی به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احداث تصفیه‌خانه جنب نیروگاه منتظر قائم اشاره کرد و گفت: این زمین باید تغییر کاربری پیدا کند، شرکت آبفای استان به‌محض تملک زمین عملیات اجرایی را آغاز می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به اینکه عملیات اجرایی شبکه فاضلاب شهری و احداث تصفیه‌خانه پنج‌تا هفتسال به طول می‌انجامد، گفت: خوشبختانه این پروژه به‌واسطه تخصیص وام ۱۰۰ میلیون یورویی از بانک توسعه اسلامی با مشکل اعتباری مواجه نیست.

به گفته وی به دلیل اینکه همه خیابان‌های شهر باید کنده‌کاری شود، عملیات اجرایی پروژه روند آرامیخواهد داشت.

رضایی فر تنها مشکل آغاز نشدن عملیات اجرایی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان فردیس را عدم واگذاری زمین اعلام کرد و گفت: تا زمانی که این زمین به تملک شرکت آبفا درنیامده عملاً لوله‌کشی شبکه فاضلاب شهری کاری بیهوده است زیرا این لوله‌ها به‌مرورزمان فرسوده شده و از بین می‌روند.

وی بابیان اینکه شبکه فاضلاب شهری فردیس برای بیش از۸۷۰هزار نفر تعبیه‌شده است، گفت: طبق مطالعات، طول شبکه فرعی فاضلاب شهری فردیس۴۹۰کیلومتر و طول شبکه اصلی و خطوط فاضلاب۶۶کیلومتر است.

سرازیر شدن فاضلاب به چاه‌های جذبی که می‌توان از آن به‌عنوان ذبح سلامتی یاد کرد نیز به لیست مشکلات شهرستان فردیس اضافه‌شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز به انجام مطالعاتی در این خصوص در بازه زمانی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: عملیاتاجرایی پروژه شبکه فاضلاب شهری و احداث تصفیه‌خانه در فردیس حدود۶۷۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد با توجه به اینکه قیمت لوازم موردنیاز برای پروژه‌های عمرانی به نرخ روز تغییر می‌کند، به هنگام آغاز عملیات اجرایی هزینه‌های آن دوباره برآورد می‌شود.

شهرستان فردیس با تراکم جمعیتی بالا با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، علاوه بر ترافیک وآلودگی هوا که در بسیاری از ایام سال عرصه را بر شهروندان تنگ می‌کند، کمبود منابع آبی نیز بر دل این شهر تازه استقلال‌یافته سنگینی می‌کند، حالا سرازیر شدن فاضلاب در چاه‌های جذبی که می‌توان از آن به‌عنوان ذبح سلامتی یاد کنیم نیز به لیست مشکلات اضافه‌شده است.

حالا که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان فردیس با مشکل اعتباری مواجه نیست باید دید مشکل تملک زمین کی حل می‌شود به نظر می‌رسد مسئولان استانی باید دست بجنبانند زیرا خطر در کمین سلامتی مردم است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار آذر 96، کدمطلب:4151081، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین