پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه عده زیادی از بازداشت شدگان در جریان حوادث اخیر کشور که فریب خورده و مرتکب تخریب اموال نشده بودند از رأفت اسلامی برخوردار شدند، گفت: اما قاطعانه با افراد شرور، تخریبگر و مرتبطان با کشورهای بیگانه در جریان حوادث اخیر برخورد می کنیم.

شعارسال : به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با تبریک میلاد حضرت زینب (س) به ذکر برخی فضائل آن حضرت پرداخت و تصریح کرد: همراهی با حضرت سید الشهدا (ع) در مسیر کربلا، مشاهده آن مصائب عظیم و روایت کردن آنها، سرپرستی بنی هاشم و یاران امام حسین (ع) در بازگشت از کربلا و آن خطابه های مهم، عمیق و تأثیرگذار در مسیر کوفه و شام حکایت از فضائل فراوان، علو روح و بزرگی شأن حضرت زینب (س) دارد.

«ما رأیت الا جمیلاً» نشان دهنده عظمت روح حضرت زینب (س) است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تعبیر عرفانی «ما رأیت الا جمیلاً» که از حضرت زینب (س) نقل شده است، افزود: همین تعبیر کافی است برای آنکه ببینیم چه عظمت و چه روح بلندی در پشت نگاه دخت امیر المومنین علی (ع) وجود دارد. فراموش نکنیم که این عبارت در حضور یک طاغوت بزرگ بیان شده است و به کار بردن چنین تعبیری پس از آن همه مصائب عظیم نشان دهنده انس حضرت زینب (س) با حضرت حق و درک عظمت، قدرت و زیبایی حق متعال از سوی آن حضرت است.

دولت و دستگاه های ذی ربط به مشکلات پرستاران رسیدگی کنند

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با تبریک روز پرستار، بر لزوم توجه به مشکلات پرستاران در کشور تأکید کرد و گفت: این عزیزان در سخت ترین شرایطی که انسان ها قرار دارند به داد آنها می رسند و به دلیل آنکه بیمار معمولاً کم تحمل است ناچارند صبوری پیشه کنند. چنین شرایطی موجب دشواری های فراوان در مسیر فعالیت پرستاران می شود که برهمین اساس لازم است دولت محترم و دستگاه های ذی ربط به کمبودها و کاستی های این عزیزان توجه کنند و در جهت رفع مشکلات آنان گام بردارند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دشمنی های آمریکا با نظام جمهوری اسلامی و سایر نظام های آزادیخواه جهان اظهار کرد: متأسفانه هر روز ابعاد جدیدی از دشمنی آمریکا آشکار می شود. اخیراً گزارشی منتشر شده که در آن میزان هزینه دولت آمریکا برای ایجاد آشوب در ایران مورد اشاره قرار گرفته است. البته دشمنی آمریکا و هزینه کردن آن برای ایجاد آشوب در ایران امر تازه ای نیست اما اینکه میلیون ها دلار برای اغتشاش و ناامنی در ایران از جمله در جریان حوادث اخیر هزینه کرده اند و امیدوار بودند که این هزینه به نتیجه برسد، مسئله مهم و قابل توجهی است.

هزینه کردن دشمن برای ایجاد آشوب در ایران ناشی از عدم شناخت مردم است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه چنین اقدامی ناشی از جهل آنها و نشناختن مردم و نظام جمهوری اسلامی است، افزود: دشمن در دشمنی خود ایستادگی می کند و به اعتراف خود در پی تغییر نظام سیاسی در ایران است. این رویکرد در عمل کاملاً آشکار است و در مقام نظر هم می بینیم که همواره به دنبال تحمیل یک نظام لیبرال دموکراسی مطلوب خود در جهان هستند. دشمنان و بویژه آمریکاییها مدام زورگویی می کنند و با ایجاد آشوب و کودتا در کشورها افراد دست نشانده خود را با ادعای آزادیخواهی حاکم می کنند. در حال حاضر مستندهای فراوانی وجود دارد که نشان می دهد چگونه با سوءاستفاده از عناوینی نظیر آزادیخواهی و صلح طلبی، انقلاب های رنگین را سازمان می دهند و به این ترتیب افراد مورد نظر خود را بر سرکار می آورند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: آمریکاییها تلاش دارند لیبرال دموکراسی مطلوب خود را که گاه از آن به «ارزشهای آمریکایی» تعبیر می کنند، در نقاط مختلف جهان حاکم کنند در حالی که مشخص نیست کشوری که تا 150 سال قبل برده داری می کرده و با بهره کشی از مردم مظلوم آفریقا بزرگترین ستم ها را در حق آنها روا داشته چگونه مدعی ارزشهایی خاص است و قصد دارد این ارزشها را به همه دنیا تعمیم دهد.

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به رهبران آمریکا تأکید کرد: شما چگونه به خود حق می دهید که ارزشهای مورد ادعایتان را به دنیا تحمیل کنید و جوامع به مراتب بزرگتر از شما با دارا بودن قرنها پیشینه تمدنی و فرهنگی چرا باید زیربار ارزشهای ادعایی شما بروند؟

کار بزرگ جمهوری اسلامی، ایجاد بدیل برای نظام لیبرال دموکراسی بود

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم آگاهی هرچه بیشتر کشورهای مسلمان از نحوه تحمیل عقاید و ایدئولوژی دشمنان در جوامع اسلامی، تصریح کرد: کار بزرگ جمهوری اسلامی، ایجاد بدیل برای نظام لیبرال دموکراسی بود. در واقع حضرت امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی فقط حکومتی را جایگزین حکومت دیگر نکرد، بلکه مهمتر از آن یک فلسفه سیاسی جدید را در مقابل فلسفه سیاسی لیبرال دموکراسی پایه گذاری نمودند و دلیل دشمنی مداوم آمریکا با جمهوری اسلامی دقیقاً همین است که می داند پشت انقلاب ایران فقط یک حضور فیزیکی و اقتدار نظامی نیست بلکه ایدئولوژی و نگاهی است که در تقابل با آنها قرار دارد و به همین جهت دائماً از جانب جمهوری اسلامی احساس خطر می کند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه کشوری مانند عربستان سعودی صرفاً تابع آمریکاست اما جمهوری اسلامی دارای اقتدار و استقلال است، اظهار کرد: استقلال ایران در عمل و نظر و القای این اندیشه در منطقه و جهان همواره موجب هراس آمریکاست و این ترس باعث شده است که امروز هم با همه توان همان مسیر 40 سال گذشته را در دشمنی با جمهوری اسلامی دنبال کنند.

مردم و مسئولان از نفوذ دشمن غفلت نکنند

رئیس دستگاه قضا با تأکید بر لزوم شناسایی نقاط نفوذ دشمن توسط مردم، اظهار کرد: مسئولان و مردم نباید از این موضوع غفلت کنند که آمریکا از مسیرهای پنهان و آشکار قصد نفوذ دارد و برای تحقق این هدف خود از خلأ آگاهی ملت ها استفاده می کند زیرا می داند که نظام سیاسی ایران همواره با سلطه طاغوت و طاغوتیان در جنگ است و مردم ایران نیز با عزت ناشی از ایمان خود هیچ نیازی به ارزشهای آمریکایی و سلطه نظامی ندارند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بستن راه نفوذ از جمله عبرت هایی است که باید در حوادث مختلف مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مردم نباید اجازه دهند که انتقادات و اعتراضاتشان با آشوبگری عده¬ای تغییر چهره دهد. متأسفانه در جریان حوادث اخیر برخی روزنامه های زنجیره ای و افراد این گونه القا می کردند که وقوع این حوادث در جامعه اشکالی ندارد. آیا واقعاً آشوب و تخریب و ساختار شکنی اشکالی ندارد؟

اجازه نمی دهیم که برخی جریان ها هزینه آشوب را کم کنند

رئیس قوه قضاییه افزود: ما از ابتدا به دادستان های سراسر کشور توصیه کردیم که میان فریب خوردگان و آشوبگران تفکیک قائل شوند. بر همین اساس عده زیادی از بازداشت شدگان که فریب خورده و مرتکب اقدامات آشوبگرانه و تخریب اموال نشده بودند از رأفت اسلامی برخوردار شدند، منتها نباید مسئله به این سمت سوق داده شود که به اصل برخورد با افراد شرور، تخریبگران و مرتبطان با بیگانه، اشکال بگیرند. ما قاطعانه و در چارچوب قانون با این گروهها برخورد خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که برخی افراد و جریان ها هزینه آشوب ها را کم کنند زیرا معتقدیم که پایین آمدن هزینه آشوب ها برای آشوبگران، امنیت، اقتدار و حقوق مردم را تهدید خواهد کرد.

زندانها در تغذیه، بهداشت و فضای فیزیکی با مشکلات متعددی مواجهند

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت زندانها در کشور، تصریح کرد: مشکلات فراوانی بر سر راه سازمان زندانها وجود دارد که مهمترین آنها محدودیت های اعتباری و بودجه ای است و این محدودیت ها اجازه نمی دهند که سازمان زندانها خدمات مورد انتظار نظام و قانون اساسی را به طور کامل محقق سازد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز سازمان زندانها در مسئله تغذیه، بهداشت و فضای فیزیکی با مشکلات عدیده ای مواجه است که البته همه این موارد در نشست های گوناگون به مسئولان ذی ربط از جمله مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه منعکس شده اما متأسفانه توجه لازم به این موضوع نمی شود.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در اصل وجود زندان نمی توان تردید کرد زیرا بسیاری از اشرار قابل رها سازی در جامعه نیستند، اظهار کرد: معتقدیم همه زندانیان از این قسم نیستند لذا قضات باید با بهره مندی حداکثری از ظرفیت های قانونی به سمت تبدیل مجازات ها و استفاده از مجازات های جایگزین حبس بروند. اتخاذ برخی تدابیر نظیر استفاده از محدوده های معین توسط قاضی و مراقبت از طریق سامانه های الکترونیکی، از دیگر اقداماتی است که می توان در جهت کاهش جمعیت کیفری انجام داد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اجرای آزمایشی استفاده از دستبند و یا پابند الکترونیکی برای محکومان در کشور، نتایج چنین اقدامی را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به کمک دادستان ها و سازمان زندانها این مسیر را پیش ببرند تا غیر از حبس افراد خطرناک، این مجازات برای سایر محکومان به حداقل برسد و از آسیب های زندان برای زندانی و خانواده اش کاسته شود.

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و بحث و بررسی پیرامون لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و عبوردهندگان افراد غیرمجاز از مرز در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی- خبری دانا ، تاریخ انتشار: 2 بهمن 1396، کدخبر: 1285219، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین