پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۸۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
صبح تا شب در معرض خبرهای منفی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی و... هستیم. از صبح که بیدار می‌شویم سیاستمداران یقه همدیگر را گرفته‌اند، از آن سو خبر می‌رسد که ترامپ تهدید کرده که از برجام بیرون می‌آید.

شعار سال: صبح تا شب در معرض خبرهای منفی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی و... هستیم. از صبح که بیدار می‌شویم سیاستمداران یقه همدیگر را گرفته‌اند، از آن سو خبر می‌رسد که ترامپ تهدید کرده که از برجام بیرون می‌آید. فلان کشتی ما غرق می‌شود، از آن سو تصاویر فروچاله‌ها را می‌بینیم که بر اثر مصرف و مکش بی‌رویه آب دشت‌ها ایجاد شده‌اند. از سویی دیگر در خبری می‌خوانیم که دریاچه ارومیه نفس‌های آخر را می‌کشد. از آن سو می‌بینیم که باز جلوی فلان مؤسسه مالی - اعتباری تجمع کرده‌اند، از زبان فلان مسئول می‌شنویم که صندوق‌های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی‌اند، می‌شنویم که ایرانی‌ها پرخاشگرتر شده‌اند و میلیون‌ها نفر زیر خط فقر قرار دارند. پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا این همه آن خبرهایی است که باید به گوش ما برسد؟ به عبارت دیگر هیچ خبر خوب و خوشایندی در این جامعه تولید نمی‌شود یا قابل تولید نیست؟ برخی معتقدند که جامعه ایران وارد فازی از حیات خود شده که هیچ خبر خوبی در آن قابل تولید نیست چه در حوزه اخلاق، چه در فضای بین‌الملل، چه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و... برخی اما معتقدند که ذائقه ما طوری تربیت شده که از رسانه‌ها تا مخاطب همواره دنبال خبرهای بد و منفی می‌دویم وگرنه می‌توان خبر خوب را هم صید کرد و فضایی را به وجود آورد که خبرهای خوب هم فرصت عرض اندام داشته باشند. در چند هفته اخیر بویژه بعد از رخداد کشتی سانچی پیامک‌ها و تماس‌هایی از سوی مخاطبان داشتیم که نخ ارتباط دهنده این تماس‌ها به گرفتاری جامعه ایرانی در گرداب خبرهای بد اشاره می‌کرد. این پیامک‌ها و تماس‌ها بعلاوه نظرخواهی پیامکی و تلفنی صفحه خوانندگان از مخاطبان خود، گزارش این هفته ما را شکل داده است.

«خوش خبری» یکی از آرزوهایی که ایرانی‌ها برای هم داشتند

عابدینی - تماس تلفنی: در گذشته‌های نه چندان دور یکی از آرزوهایی که ایرانی‌ها برای هم داشتند «خوش خبری» بود. یعنی دوست داشتند اتفاق خوبی رخ دهد و خبر آن را بشنوند. آوردن خبر خوب هم افتخاری برای مردم محسوب می‌شد و حتی برای گفتن آن به سایرین، هدیه می‌گرفتند. امروز هم به نظر می‌رسد بار دیگر باید سراغ آن آرزوی قدیمی رفت، شنیدن خبر خوب، برای مردمی که هر روز زیر بمبارانی از خبرهای بد هستند، داشتن یک چراغ امید است. چراغی که رسانه‌ها آن را روشن می‌کنند.

قیمت نفت سبک ایران بالا رفته اما به ما چه؟

آرش رضوانی - تهران - تماس تلفنی: با نظرخواهی شما وقتی تیترهای چندماهه روزنامه‌ها و وبسایت‌های خبری را مرور کردم واقعاً چیز دلچسبی ندیدم. قیمت نفت سبک ایران هم بالا رفته که البته ربطش به ما چه؟ خیال کنیم یک بنده خدای محترمی اختلاسی کرده و از دست رفته. من نسبت به خبرهای بد یک حالت بی‌حسی پیدا کرده‌ام؛ به نظرم اگر اتفاق بدی در طول روز نبینم غیرعادی است. چرا انگ این را به مردم بچسبانیم که ذائقه بد سلیقه جست‌و‌جوی خبرهای بد داریم؟ ما همین مردمی هستیم که حتی از آسفالت شدن یک کوچه یا خیابان در کوچکترین نقاط خوشحال می‌شویم اما فعلاً که حتی گرما و سرما هم شادی‌مان را دزدیده‌اند.

شاید طوری تربیت شده‌ایم که جاذب خبرهای ناگوار هستیم

معصومه اسدی - آمل - 764...0936: متأسفانه خبرهای بد آنقدر با من عجین شده است که آخرین اتفاق خوب در سطح کشورم را به یاد نمی‌آورم. اگر خوب بوده هم بسرعت تلخی دیگری شیرینی آن اتفاق خوب را ربوده است. شاید طوری تربیت شده‌ایم که جاذب خبرهای ناگوار هستیم. در جذابیت خبرهای بد همین بس که حتی کانال‌های تلگرامی یا شبکه‌های اجتماعی هم برای عضوگیری از همین خصیصه استفاده کرده و برای برانگیزاندن حس کنجکاوی‌مان خبر مرگ فلان شخص مهم یا امثال اینها را تیتر می‌کنند و دست مایه تبلیغ‌شان قرار‌می‌دهند.

خدا را شکر وسط این همه خبر بد از خواص فلفل هم می‌گویند

حمیده راد - مشهد 661...0915: کمی مثبت فکر کنیم. این همه خواص میوه و سبزیجات و درمان بیماری‌ها از طریق طب سنتی را بگذاریم کنار و به گران شدن قیمت دلار فکر کنیم؟ جای شکرش باقیست که بین این همه خبر بد یکهو خبرگزاری‌ها مثلاً از خواص فلفل می‌گویند. این هم جای بسی شادیست.

خبر خوب یعنی وام با سود 20 درصد نگیری

رضا تاج‌زاده تماس تلفنی: خبر خوب زمانی در جامعه ایجاد می‌شود که رانندگان در پشت چراغ قرمز برای هم بوق نکشند. خبر خوب زمانی اتفاق می‌افتد که رانندگان حق عابران پیاده را رعایت کنند و پشت خط کشی بایستند تا اول عابر رد شود. خبر خوب زمانی رخ می‌دهد که برای دریافت وام سود 18 درصد و 20 درصد نگیرند. خبر خوب زمانی است که جوان تحصیلکرده بیکار نماند. اما در جامعه امروز چنین است؟ پس توقع شنیدن خبر خوب هم کمی زیادی و عجیب است. باید دعا کنیم خبرهای بدتر از اینها به گوشمان نرسد مثل ایجاد جنگی دیگر، مثل اختلاس بزرگ‌تر از سه هزار میلیارد؛ پس تا می‌توانید دعا کنید.

در میان همهمه خبرهای بد، نمونه‌های خوب و زیبا هم یافت می‌شود

شکوفه شیبانی 707...0919: در جامعه ما هم مانند تمام جوامع مسلماً خبرهای خوب وجود دارد اما شرایط جامعه به گونه‌ای پیش می‌رود که وزنه و سنگینی خبرهای بد بسیار زیاد است. خب نمی‌شود مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را کتمان کرد که واقعاً معضل بزرگی است و نهادهای مربوط هم آنچنان دلسوزانه رفتار نمی‌کنند اما در میان تمام این شلوغی‌ها و همهمه‌ها و آشفتگی‌ها می‌شود نمونه‌های زیبا نیز پیدا کرد. چطور می‌شود که در ماه مبارک رمضان اکثر ما منتظر برنامه ماه عسل می‌نشینیم و از شنیدن یک خبر خوب اشک شوق می‌ریزیم، خبر میلیاردها انفاق یک نفر به نفع افراد مستمند یا کمک افراد برای آزادسازی زندانیان. به نظرم رسانه‌ها و صدا و سیما می‌توانند از ظرفیت انسان دوستانه افراد جامعه استفاده بیشتری ببرنند و پیام‌های فوری جامعه را در این قالب به مردم عرضه کنند.

کاش صفحه حوادثِ خوب هم ایجاد کنید

رزا فخاری کانال تلگرام «ایران»: جای خبرهای خوب خالی است. فضای مجازی که پر شده است از قتل و اعدام و تجاوز به کودک، خبرهایی که پر بازدید هم هستند و مردم همه جا و در همه محافل از آن با آب و تاب‌تر از رسانه‌ها صحبت می‌کنند و البته شایعه‌هایی که بعد از آن ایجاد می‌شود و کنترل از دست رسانه‌ها هم خارج. خوش آب‌و رنگ‌ترین صفحه روزنامه‌ها حوادث است با خبرهای متعدد و رنگارنگ اما‌ ای کاش در کنار صفحه حوادث، صفحه حوادث خوب هم ایجاد شود. پر شود از اتفاق‌های خوبی که دراین چند سال شنیدن آن برای ما عجیب شده است.

آخرین خبر خوب جامعه واقعاً یادم نمی‌آید

نسترن یوسفی- بوشهر تماس تلفنی: به فرض که ذائقه منِ ایرانی منفی بین باشد؛ خب رسانه‌ها یا روزنامه نگاران حرفه‌ای واقعاً نمی‌توانند فضای امید را بیافرینند؟ خب شاید سؤال احمقانه‌ای بود؛ دولتمردان نمی‌توانند خبر خوب تولید کنند که روزنامه نگار بنویسدش؟ احتمالاً قدیمی‌ها که دلشان خوش بوده برای این بوده که خبررسانی به این گستردگی نبوده. آخرین خبر خوب در سطح جامعه را واقعاً یادم نمی‌آید کی دیده‌ام یا شنیده‌ام. چه تلخ!

خبر خوب زیاد بوده مثل اجازه حضور زنان عربستان در استادیوم

مصطفی کرج 700...0912: خب تیتر خبرهای خوب که زیاد بوده، پس اغراق و سیاه نمایی نکنیم. مثلاً اجازه ورود تماشاگران زن در استادیوم‌های عربستان، مجوز رانندگی به زنان عربستانی، بالا رفتن حقوق کارمندان عربستانی و... اینها همه خبرهای خوب در روزنامه‌های خودمان بوده اما متعلق به کشور دیگری که باز هم ما را شاد می‌کند. خبرهای خوب هست اما کم است... اصلاً خبرهای خوب هم که زیاد باشد چقدر می‌تواند توان داشته باشد تا حجم ناراحتی این روزهای مردم را کم کند؟ امید را به ما برگرداند تا مشتاقانه تلاش کنیم برای روز نو؟ شاید بخش زیادی از شادی‌های ما در گرو تصمیمات مناسب دولتمردان باشد که آنها را از ما دریغ داشته‌اند.

در کشورهای دیگر هم دنبال خبرهای بد می‌گردیم

رحیمی- شیراز تماس تلفنی: سؤال سختی است. در همین حد ما پیشرفته‌ایم که از سیل و خرابی و تصادفات خودمان می‌گذریم و همین موارد را از سایر کشورها هم می‌گوییم؛ گیریم ما بدشانس. در کشورهای دیگر هم اتفاق خوبی نمی‌افتد که ما باز به‌دنبال تیترهای خبرهای بد بقیه کشورها هم هستیم؟! مثلاً تروریست‌های بوکو حرام چه کردند؟ در امریکا تیراندازی شد و یا....

خبر خوب، رفع فیلتر تلگرام

شهبازی: خبر خوب رفع فیلتر تلگرام. چه خبری بهتر از اینکه چیزی را که داشتیم از ما دریغ کردند و دوباره احیایش کردند.

زندگی کوتاهتر از آن است که بخواهم چشم به‌دنبال خبرهای بد بدوانم

آلا محمدی - مرند 820...0914: زندگی کوتاهتر از آن است که بخواهم چشم به‌دنبال خبرهای بد بدوانم. من ترجیحاً خبرها و گزارش‌های خوب را برای خودم پررنگ می‌کنم. مثلاً فلان شخص چطور به قله‌های موفقیت رسیده؛ یا پیشرفت‌های دانش پزشکی در کشورم یا جهان چه بوده است یا امثال اینها.

اگر راهی داشت کم‌تر از یک بچه داشته باشم این کار را می‌کردم

علیرضا محبی- بهبهان کانال تلگرام «ایران»: من یک بچه بیشتر ندارم، دوست ندارم بگویم از بچه دار شدن پشیمانم اما می‌خواهم بگویم اگر راهی داشت که در این کشور بتوانم کم‌تر از یک بچه داشته باشم اما بچه داشته باشم این کار را می‌کردم چون افق آینده را کاملاً تیره و تار می‌بینم. ما سالهاست از اقتصاد تا محیط زیست و اخلاق را غارت کردیم و حالا هر وقت می‌شنوم بچه‌ای به دنیا می‌آید با خودم فکر می‌کنم با این اوضاع، سرنوشت این بچه چه خواهد بود؟ البته خودم را با اخبار دنیای موسیقی، کتاب و تازه‌های دنیا سرگرم می‌کنم تا کمتر به وقایع بد فکر کنم.

به مردم بگویید چرا انتخاب شما منفی دیدن است

خانم سادات تماس تلفنی: جامعه ما توان تولید اخبار مثبت رو بشدت داره ولی متأسفانه همونطوری که شما هم اشاره کردید ذائقه مردم رو طوری بار آوردن که با خبرهای بد بیشتر توجهشون جلب می‌شه، اما این مسأله قابل حل و درمانه، یکی از راه‌های درمانش هم به مشارکت گذاشتن این حقیقت با خود مردمه و آگاه کردنشون که چرا انتخاب شما منفی دیدن و بد مطرح کردنه و ارائه چند مثال و... اینها برمی‌گرده به تربیت ما، اساساً ما در رابطه با خودمون و اطرافیان و زندگی عادت کردیم برای اصلاح و رشد ایرادها رو بزرگ کرده و به چشم بیاریم و بگیم ببین چقدر بده این‌طوری نباش درحالی که روانشناسی و حتی دین اشاره به دیدن وجه مثبت و تأیید و تأکید بر اون داره، حتی در اشعار هم می‌گیم دیو چو بیرون رود فرشته درآید درحالی که من معتقدم وقتی نور بیاد ظلمت ناخودآگاه معنای خودشو از دست میده.

خبرهای خوب با حاشیه‌های منفی خنثی می‌شوند

816...0936: خبرهای خوب در حال حاضر زیاد نیستن ولی همون معدود خبرهای خوب جامعه ما اونقدر با آثار و حواشی منفی همراه هستن که خیلی نمیشه روی خوبیشون مانور داد، مثلاً میگن وام ازدواج 15 میلیون شد، این یه خبر خوبه و منتشر هم می‌شه اما همزمان خبری هم هست که می‌گه قیمت اجاره خونه و مسکن و لوازم خانگی و... دو برابر شد، این نه تنها اثر خبر خوب رو خنثی کرده بلکه بدترش هم کرده چون مردم این‌طور نگاه می‌کنن که دلیل افزایش قیمت خونه و لوازم و...، همین افزایش قیمت تسهیلات بوده. خبرهای خوب هم به همون اندازه خبرهای بد توسط رسانه‌های ما منتشر می‌شن منتها حواشی و خبرهای بد آنقدر زیادن که اون خبر خوب رو بی‌اثر می‌کنن، چون مستقیماً در همون زمینه هستن.

کمپین «من عمو نوروز هستم» نمونه‌ای از یک خبر خوب

بدون نام کانال تلگرام ایران: به تازگی فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده با عنوان «من عمو نوروز هستم». شنیده‌ام که افراد زیادی در شهرهای کشور اعلام کرده‌اند که در آستانه عید نوروز می‌خواهند در محله و منطقه خودشان لباس عمو نوروز را بپوشند و به کودکان هدیه بدهند. ما این ظرفیت‌ها را در فرهنگ خودمان داریم اما متأسفانه با غلبه فرهنگ سیاه بینی و نفرت پراکنی اینها را از خودمان دریغ کرده‌ایم.

توقع خبر خوب را نداشته باشید چون ما جزو غمگین‌ترین ملت‌های دنیا هستیم

حمید داوودی کانال تلگرام «ایران»: وقتی در آمارها گفته می‌شوند ما جزو غمگین‌ترین کشور‌ها هستیم پس نمی‌توانیم توقع اتفاق خوب و در پس آن خبر خوب را هم داشته باشیم و در حال حاضر خبر خوب برای ما شده خبر پرداخت یارانه. وقتی ملتی با پرداخت ماهی 45 هزار تومان خوشحال می‌شوند باید به حال آن ملت و مردم گریست چرا که فقر به قدری در جامعه افزایش داشته که آمدن بیست و ششم هر ماه بهترین خبری است که می‌تواند سرپرست یک خانواده را راضی و خرسند کند. کافی است به تعداد باز پخش خبر در شبکه‌های مجازی نگاهی بیندازید تا آن را بدرستی درک کنید.

شش قلو زاییدن یک مادر، خبر هولناک است نه خوب

نام محفوظ تماس تلفنی: بستگی دارد خبر خوب را چه چیزی تعبیر کنیم. خبر خوب روزنامه‌ها شده 6 قلو زاییدن مادر فلان شهر. شاید در نگاه اول خوب و جالب باشد اما با تفکر به جامعه و شرایط امروز و گرانی و... این خبر تلخ تراز یک خبر هولناک است. از خرج پوشک و شیر خشک گرفته تا رخت و لباس برای 6 بچه هم قد و قواره، هزینه مدرسه رفتن و خرید اول مهر و شهریه و چه و چه، البته اگر 3 به 3 دختر و پسر هم باشند باید فکر 6 شهریه دانشگاه، 3 جهاز و 3 خرج عروسی هم به همه این دغدغه‌ها افزود. حال بماند که یک مادر بیست و چند ساله چطور از پس 6 کودک برمی‌آید و البته نگاهی هم به کار پدر خانواده که بیندازید متوجه می‌شوید پدر کارگر ساده یک کارخانه است. پس تعبیر خبر خوب برای 6 قلوهای دوست داشتنی چندان درست نیست چون آنها 6 جوان فردای کشوری هستند که آمار فقر و بیکاری‌اش سر به فلک کشیده.

در این آب گل آلود، کو خبر خوب؟

773....0919: در مملکتی که عده‌ای دائم تلاش می‌کنند یکدیگر را به خیانت متهم کنند و کنترل رسانه‌ها را در دست گرفته‌اند تا آب را گل آلود کنند تا ماهی بگیرند خبر خوب از کجا بیاید؟

مردم وارد فاز حساسیت شدید شده‌اند و پیگیر خبرهای منفی هستند

رضا صفری 115...0914: به نظر من مردم وارد یه فاز حساسیت شدید شدن و پیگیر خبرهای منفی هستند تا خبرهای مثبت، رو آوردن به شبکه‌های ضد انقلاب و معاند را می‌شه از این رویکرد نگاه کرد.

برنامه سازی‌های رسانه‌ای ما خوب نیست

ژیلا ارجمند کانال تلگرام «ایران»: متأسفانه در روزهای اخیر حوادث و جریانات بسیار تأثیر گذار در دل‌ها بسیار زیاد بوده و زخم عمیقی بر دل‌ها گذاشته و نوعی بی‌اعتمادی به دولتمردان در جامعه رخنه کرده. برنامه‌سازی ما خوب نیست به استثنای برنامه‌هایی مثل «حالا خورشید» آقای رشید‌پور که در قالب بسیار صمیمی و مردمی می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد.‌ای کاش مسئولان و دولتمردان و صدا و سیما بیشتر مردمی باشند و به نیازهای جامعه و مردم و بخصوص جوانان اهمیت خاصی بدهند که متأسفانه تاکنون قدم ویژه‌ای برنداشته‌اند و من خودم انتظار بیشتری از عملکرد صدا و سیما دارم.

برش

عابدینی - تماس تلفنی: در گذشته‌های نه چندان دور یکی از آرزوهایی که ایرانی‌ها برای هم داشتند «خوش خبری» بود. یعنی دوست داشتند اتفاق خوبی رخ دهد و خبر آن را بشنوند. آوردن خبر خوب هم افتخاری برای مردم محسوب می‌شد و حتی برای گفتن آن به سایرین، هدیه می‌گرفتند

معصومه اسدی - آمل - 764...0936: متأسفانه خبرهای بد آنقدر با من عجین شده است که آخرین اتفاق خوب در سطح کشورم را به یاد نمی‌آورم. اگر خوب بوده هم بسرعت تلخی دیگری شیرینی آن اتفاق خوب را ربوده است. شاید طوری تربیت شده‌ایم که جاذب خبرهای ناگوار هستیم

816...0936: خبرهای خوب در حال حاضر زیاد نیستن ولی همون معدود خبرهای خوب جامعه ما اونقدر با آثار و حواشی منفی همراه هستن که خیلی نمیشه روی خوبیشون مانور داد

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تی نیوز ، تاریخ انتشار ---------، کدمطلب:c256104236492، www.tnews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
والا ما که صبح تا شب بیرونیم اونجا که خبر خوبی نیست و شب میایم سایت خبری باز کنیم ببینیم چی گذشته اینجام چیز امیدوار کننده ای پیدا نمی کنیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین