پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشمندان ایران در حوزه تولید علم شعار «ما می توانیم» را معنا کرده اند و من بسیار لذت می برم وقتی که تلاش مجدانه آنان را در این حوزه می بینم که جهاد اکبر است.

شعار سالسید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از اولین محصول سلول بنیادی کشور که در ترمیم پوست کاربرد دارد در مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی افزود: وظیفه ای جز این نداریم که شعار ما می توانیم را محقق کنیم که جهاد اکبر همین است و خوشبختانه در حوزه تولید علم و بهداشت و درمان این کار را کرده ایم اما در بسیاری از حوزه ها وضع مناسبی نداریم.

وی گفت: سرعت پیشرفت علم و دانش در دنیا به قدری زیاد است که اگر یک سال غفلت کنیم 20 سال عقب می مانیم.

وزیر بهداشت گفت: یکی از مزیتهای کشور ما این است که دانشمندان خود را به سیاست آلوده نکرده اند و می دانند که دوران زندگی کوتاهتر از آن است که خود را به امور سیاسی مشغول کنند و از تولید علم عقب بمانند.

وی ادامه داد: البته در حوزه علم نیز همیشه نخاله هایی پیدا می شوند که به خصوص در علوم نظامی مکشوفاتی دارند که به زیان مردم است و متاسفانه بشر هیچ وقت فارغ از این مسائل نیست.

هاشمی گفت: در کشور محدودیت ها همیشه برای پیشرفتهای علمی وجود دارد که ناشی از سلیقه گرایی برخی افراد است که موجب ناامیدی می شود اما نظام همواره بر تولید و تشویق دانشمندان اصرار ورزیده است.

وی افزود: خوشبختانه در حوزه تولید علم و بهداشت و درمان، پیشرفت ها و موفقیت ها بارز است اما در بسیاری از بخش های دیگر وضعمان خوب نیست.

هاشمی گفت: به عنوان مثال در موضوع تولید همین محصول سلول بنیادی «رنیو درم سل» ما به عنوان وزارت بهداشت کار چندانی نکردیم جز اینکه از برند دانشگاه علوم پزشکی تهران استفاده کردند، بقیه کار را خود دانشمندان و خیرین انجام دادند.

وی ادامه داد: بودجه های تحقیقاتی کشور بسیار ناچیز است با این حال، 4 درصد دانشمندان کشور در حوزه پزشکی هستند که 37 درصد تولیدات و مقالات علمی را تولید می کنند.

وزیر بهداشت گفت: با این همه تلاش هایی که دانشمندان و محققان برای پیشرفت کشور انجام می دهند، عده ای از سیاسیون هستند که فقط به دنبال ناامید کردن مردم و تخریب هستند، کسانی که هم در داخل و هم خارج از کشور فعال هستند و باعث می شود تخبگان جوان کشور، المپیادی ها و رتبه های برتر دانشگاه کشور را ترک کنند.

هاشمی افزود: تنها راه پیشرفت کشور تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می توانیم» است و ما مسئولان نیز هیچ وظیفه ای نداریم جز اینکه در این مسیر گام برداریم اما مشکلی که وجود دارد این است که هر وقت فردی می خواهد موفقیتی به دست آورد چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه علم و دانشگاه «حسودان» چه آنها که مقدس هستند و چه امثال دکتر و استاد و فرد دانشگاهی با حرف ها و اقدامات خود مصیبت درست می کنند.

وی گفت: همه جا این روحیه وجود دارد و ما نیز مستثنی نیستیم. با این روحیه سرمایه های کشور را از بین می بریم اما از دانشمندان کشور می خواهم که قوی باشند و گرفتار حاشیه ها، جوسازی ها و رقابت های ناسالم نشوند و به اصل هدف خود توجه کنند تا موفقیت های روزافزون حاصل شود.

هاشمی اضافه کرد: در عین حال از مسئولان سازمان غذا و دارو می خواهم در صدور مجوز محصولات و داروها بسیار سختگیرانه عمل کنند، البته امور اداری باید تسهیل شود اما در مجوزهای کیفی و GMP باید سختگیری شد تا این افتخارات ملی بتواند به بیرون از مرزها برود و در عرصه استانداردهای بین المللی نیز بتواند خودنمایی کند و صادر شود.

وی گفت: دانشمندان ایران باید گام های اولیه را محکم بردارند، مهم این نیست که با افزایش کمیت تولیدات جزو هفت یا هشت کشور تولید کننده یک محصول باشیم، مهم این است که مثلا در تولید محصولات سلول های بنیادی در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم و سرگرم تبلیغات و قرارگرفتن مقابل آنتن رسانه ها ما را گرفتار نکند.

هاشمی افزود: امثال من تجربه ثبت رکورد مقاله را سپری کرده ایم، دانشمندان امروز و جوان نباید خودشان گرفتار رتبه مقاله در سایت های بین المللی کنند باید به این فکر باشیم که خدمات رسانی به مردم را گسترش دهیم و باری از مشکلات مردم برداریم.

وی گفت: کشور ما از نظر بیماری های پوستی، سوختگی و حوادث و سوانح مشکلات زیادی دارد و لازم است تولیدات، خدمات و محصولات مورد نیاز برای درمان مردم را در این زمینه بیشتر کنیم نه اینکه به فکر افزایش تعداد مقالات و رتبه بندی بین المللی باشیم.

صبح امروز-یکشنبه- با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی اولین محصول ایرانی سلول بنیادی به نام «رنیو درم سل» که در درمان زخم و ترمیم و جوانسازی پوست کاربرد دارد، رونمایی شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزاروز ، تاریخ انتشار 8بهمن 96، کدمطلب:3074، www.rouzarouz.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین