پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۶۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
وزیربهداشت با اشاره به اینکه ۹۶ درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی مشغول تحصیل هستند.

شعارسال:وزیربهداشت با اشاره به اینکه ۹۶ درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی مشغول تحصیل هستند.

سیدحسن هاشمی در نشست منطقه‌ای روسای پزشکی قانونی گفت: خوشحالم از اینکه نمایندگان کشور‌های اسلامی امروز در تهران در مورد موضوع مهمی که دفاع از حقوق شهروندان است، گرد هم آمده اند تا راهکار‌هایی را برای همکاری‌های متقابل جستجو کنند.

هاشمی ادامه داد: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم به ویژه اینکه کشور‌های مسلمانی هستیم که باور‌های مشترکی داریم و می‌دانیم که در عرصه بین المللی و همچنین منطقه‌ای در سایه گفت و گو و استفاده از تجربه جهانی، دانش بشری و هم تجربه کشور‌های اسلامی و منطقه‌ای خود، در جهت رفع نیازها، می‌توانیم تلاش کنیم و از این مسیر بتوانیم به ملت مان و هم به هویت دینی مان که اسلام عزیز است، کمک کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اسلام، جدای از اینکه پیامبر عظیم الشان ما قبل از اینکه از بسیاری از قدرت‌های امروزی اثری باشد، همه ما را به اینکه بهداشت چه در بخش روحی و چه در بخش جسمی از ایمان نشات می‌گیرد، آشنا کرد.

هاشمی ادامه داد: خوشحالیم که مسلمانان در سراسر جهان به خصوص در دوره عزت و افتخار اسلامی، دانشمندان بزرگی را در حوزه علوم پزشکی به جهان اسلام تقدیم کردند، مانند ابوعلی سینا، رازی و فارابی؛ و امروز هم اگر مسلمانان باهم باشند و باور کنند که قدرت از مسیر دانش و فناوری حاصل می‌شود، بدون تردید می‌توان به دوران شکوهمند گذشته بازگشت.

وی افزود: اگر که برادری اسلامی دستور کار همه کشور‌های اسلامی قرار بگیرد، قطعا شرایط ما با آنچه امروز در آن قرار داریم فرق می‌کند. به ویژه اینکه در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که متاسفانه قدرت‌های بزرگ طمع دارند و حضور تروریست‌ها به جنگ و خونریزی دامن می‌زنند.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: ایران در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رغم همه موانع و تحریم‌هایی که وجود داشته، بیش از دو دهه است که بی نیاز از اعزام بیماران به خارج از کشور است؛ و البته اگر هر کسی علاقه‌مند باشد با هزینه شخصی می‌تواند برای درمان برود.

هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه ما در همه رشته‌های طب اعم از تخصص و فوق تخصص نیرو‌های زیادی را پرورش داده ایم، گفت: دانشمندان مسلمان در هرکدام از کشور‌های اسلامی، باعث فخر عالم اسلام هستند و بخشی از نیروی متخصص کشور‌های اروپایی و امریکایی را نیز تشکیل می‌دهند.

وزیربهداشت به بیان اقدامات حوزه بهداشت و درمان ایران برای حمایت از مردم گفت: ۹۶ درصد مردم ایران تحت پوشش بیمه‌ای هستند و در روستا‌ها که حدود ۲۳ میلیون جمعیت داریم، همه خدمات بهداشتی رایگان است، همچنین در حاشیه شهر‌ها نیز تمامی خدمات بهداشت و درمان رایگان است و هزینه بستری در بیمارستان‌های دولتی برای روستایی‌ها ۵ درصد و برای شهری‌ها ۱۰ درصد پرداختی از جیب است.

وی گفت: درعین حال ایران رتبه اول تولید علم را در منطقه دارد و علیرغم تمام فشار‌ها و محدودیت‌ها در این ۴۰ سال در انتقال تکنولوژی، ۹۶ درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و همچنین ۳۵ درصد تجهیزات پزشکی نیز تولید داخل است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی مشغول تحصیل هستند و آموزش عالی ما جدا از وزارت علوم است، بنابراین آموزش و خدمت ادغام یافته است و لذا درصدد هستیم خدمات را بهینه و سطح دسترسی را عادلانه کنیم.

هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت رابطه خوب و موثری با سازمان پزشکی قانونی دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۳۰۰ نفر از بهترین‌ها در این مجموعه تربیت شده اند، در عین حال این سازمان کمک‌های شایانی را در کسب مهارت‌های آموزش طب انجام می‌دهد و بخشی از محتوا را برای دانشجویان تهیه می‌کند، با کارگاه‌های آموزشی و موادی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، به دانشجویان در فراگیر اعمال جراحی پیشرفته کمک می‌کند.

وزیر بهداشت درخصوص همکاری عربستان در رابطه با حادثه منا گفت: لازم می‌دانم از برادرانم در پزشکی قانونی عربستان تشکر کنم، چند سال گذشته در حادثه منا کمک‌های قابل توجهی کردند، آن ایام، دوران سختی بود که با علم و تدبیر توانستیم، در بازگشت پیکر‌های مطهر شهدای منا همکاری کنیم.

هاشمی ادامه داد: در رشته پزشکی قانونی فرصت‌های بسیاری وجود دارد برای اینکه بتوانیم همکاری‌ها را با کشور‌های اسلامی توسعه دهیم، مثلا دوره‌های مختلف کوتاه مدت برگزار کنیم و تبادل دانشجو داشته باشیم.

وزیربهداشت تصریح کرد: ظرفیت ایران به دلیل فتاوی مختلفی که بین روحانیت ما و بعضی از کشور‌ها در جهت استفاده از جسد، پیوند اعضا و بخشی از اعضای بدن وجود دارد، این فرصت را می‌دهد تا بعضی از کشور‌های اسلامی که در این حوزه مشکلاتی دارند، بتوانند از فرصت ایجاد شده استفاده کنند.

هاشمی درخصوص تشکیل بانک ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی گفت: برای تشکیل بانک ژنتیک در پزشکی قانونی تشکر می‌کنم، این نیز فرصتی است که اگر به اشتراک گذاشته شود، فرصت خوبی است و تصورم این است که اگر پیشنهاد جمع، تشکیل مجموعه‌ای فراملی باشد، شاید بتواند برنامه‌ای راهبردی را تعریف کند تا از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را ببریم.

وزیربهداشت در رابطه با پذیرش دانشجویان پزشکی قانونی و تاثیر تجمیع این دانشجویان در سازمان پزشکی قانونی کرد: با توجه به اینکه پزشکی قانونی مستقل بوده و زیرمجموعه قوه قضاییه است، هرزمانی هر کمکی از دستمان بربیاید دریغ نخواهیم کرد.

وی گفت:درعین حال ما آموزش در این رشته را منوط به تقویت بنیه علمی خود سازمان پزشکی قانونی کرده ایم و خارج از آن هیچ کدام از دانشگاه‌های ما در تربیت دانشجویان ورود پیدا نخواهند کرد، از طرفی این مسیر از رفتار‌های سویی که ممکن است از فارغ التحصیلان این رشته متبادر شود، پیشگیری خواهد کرد. کمااینکه در بعضی از کشور‌ها این اتفاق می‌افتد.

هاشمی در پایان گفت: امروز در جمع شما حاضر شدم تا آمادگی خود و استفاده کشور‌های اسلامی را از تمام ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کنم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری داشجو، تاریخ انتشار6 اسفند 96، کدخبر: 669248 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین