پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۱۰۷۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد : آموزش‌های هدفمند، فعالانه واثربخش ۳استراتژی جدید سازمان در ارائه آموزش‌های مهارتی هستند.

شعار سال: معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد : آموزش‌های هدفمند، فعالانه واثربخش ۳استراتژی جدید سازمان در ارائه آموزش‌های مهارتی هستند.

 سلیمان پاک‌سرشت دیروز در نخستین نشست خبری خود گفت: سیاست‌های توسعه اشتغال و کاهش فقر به‌عنوان سیاست‌های اصلی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح هستند که تحقق این اهداف قطعاً مستلزم مداخلات توسعه‌ای و در عین حال مداخلات مهارت آموزی است تا در نتیجه آن بتوانیم در وهله نخست جامعه را به لحاظ اقتصادی توانمند کنیم که قطعاً در این صورت می‌توانیم شاهد تحقق کاهش فقر و توسعه اشتغال در کشور باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس توافق انجام شده با وزارت علوم قرار است از این پس دانشجویانی که تمایل به فراگیری مهارت دارند در هنگام تحصیل با ثبت‌نام از طریق پرتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی ثبت‌نام کنند. به گزارش ایران، «سلیمان پاک‌سرشت» بیان داشت: این توافق در مراحل اولیه در خصوص رشته‌های فنی است که کارگاه‌های تخصصی را برای این امر قرار خواهیم داد. وی اظهار داشت: هم‌اکنون در خصوص ظرفیت انجام این کار نمی‌توان رقم دقیقی را مشخص کرد اما بی‌تردید به مرور وسعت این آموزش‌ها گسترش می‌یابد.

پاک سرشت با اشاره به اهمیت آموزش‌های مهارت گفت: 2.8واحد از رشد هشت درصدی که در برنامه ششم هدفگذاری شده است باید از طریق ارتقای بهره‌وری عوامل تولید صورت گیرد که بخشی از عوامل تولید در خصوص مهارت نیروی کار است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه اتفاق خوبی در حوزه مهارت آموزی در راه است، یادآور شد: مهارت آموزی در همه عرصه‌های اشتغال از مشاغل خانگی حتی در ترمیم بافت‌های فرسوده می‌تواند ورود کند.

پاک سرشت اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته فرهنگ مهارت آموزی به فراموشی سپرده شده بود که باید این ضعف فرهنگی ترمیم شود.

به گفته وی، زمانی شغل فرد، هویت او را تشکیل می‌داد اما متأسفانه امروزه مدرک تحصیلی در اولویت قرار گرفته است، افراد را بیش از آنکه با مهارت فردی بشناسیم با مدرک دانشگاهی شناسایی می‌کنیم. پاک سرشت در خصوص آموزش‌های مهارت کارگران ساختمانی گفت: 70درصد آزمون‌های مهارت برای کارگران ساختمانی عملی و تنها 30درصد کتبی است که با توجه به پایین بودن سطح سواد این کارگران می‌توان بتدریج به سوی آزمون‌های عملی گام برداریم.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اجرای برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی نیز گفت: مأموریت اصلی سازمان در جریان اجرای برنامه اشتغال فراگیر بررسی افراد متقاضی دریافت تسهیلات است به‌طوری که صلاحیت‌های گوناگونی را برای استفاده از منابع داشته باشند. به گفته وی، صلاحیت‌ها فقط مهارت‌های فنی نیست بلکه بررسی صلاحیت متقاضی از جنبه‌های مهارت‌های بازار کار، کارآفرینی، عمومی و برخی از مهارت‌های دیگر نیز خواهد بود.

پاک سرشت اظهار داشت: در همین راستا بزودی دستورالعملی به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا هر استانی به تفکیک ظرفیت‌ها و نیازهای آموزشی شناسایی شود تا آموزش‌های لازم در آن استان ارائه شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: طی ۳ ماه گذشته از مسئولیت ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تمام تلاشم این بود که اولویت‌های اساسی وزارت کار و دولت تدبیر و امید را در جهت تحقق سیاست‌های کاهش فقر و توسعه اشتغال مبتنی بر مهارت آموزی شفاف و فرآیندهایی را در این زمینه ترسیم کنم تا این مسیر هموار شود. پاک سرشت افزود: یکی از موضوع‌های مدنظر ما تأکید بر تمرکززدایی بود که در این زمینه نیز توفیقاتی حاصل شده است. چرا که یکی از نقدهای وارده به سازمان، همواره این بود که سیاست‌ها و تصمیماتی که گرفته می‌شود متمرکز بر ستاد است و استان‌ها صرفاً مجری هستند اما در دوره مدیریت جدید تأکید ما این است که تهیه هر برنامه و سیاست در توسعه محلی مناطق مختلف کشور باید مبتنی بر اقتضائات همان استان و منطقه باشد؛ بنابراین سیاست‌ها و مراکز تصمیم‌گیری در حوزه ارتقای فرهنگ مهارت آموزی و مداخلات توسعه‌ای از ستاد به ۳۱استان تعمیم داده شده است. وی با اشاره به ۳استراتژی جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای ارتقای مهارت آموزی گفت: معتقدیم آموزش‌های مهارتی باید مبتنی بر ۳ ویژگی «هدفمند»، «فعالانه» و «اثربخش» باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه علاوه بر آموزش باید به‌دنبال مداخلات توسعه‌ای به‌عنوان سیاستگذار در بازار کار باشیم، افزود: در این زمینه باید اسناد بالادستی و طرح‌های اشتغال نیز بخوبی مورد توجه قرار گیرند.

وی به ویژگی «آموزش‌های اثربخش» به‌عنوان یکی دیگر از سه استراتژی جدید این سازمان اشاره کرد و گفت: در این فاز باید پیگیری کنیم آیا آموزش‌های ارائه شده در همان مسیر پیش‌بینی شده هدایت شده‌اند یا خیر و آیا اگر هدف از آموزش ایجاد اشتغال و اتصال به بازار کار بود این مهم تحقق یافته است؛ بنابراین اگر یک نظام هدفمند برای آموزش‌های مهارتی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم مدعی باشیم آموزش‌های ما فعالانه و اثربخش بوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با اشاره به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اجرای برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی نیز گفت: مأموریت اصلی سازمان در جریان اجرای این برنامه‌ها این است که بررسی کنیم که افراد متقاضی دریافت تسهیلات صلاحیت‌های مختلف برای استفاده از منابع را داشته باشند که این صلاحیت‌ها صرفاً مهارت‌های فنی نیست بلکه بررسی صلاحیت متقاضی از جنبه‌های مهارت‌های بازار کار، مهارت‌های کارآفرینی، مهارت‌های عمومی و... نیز خواهد بود. پاک سرشت ادامه داد: در همین راستا بزودی دستورالعملی به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا در هر استان به تفکیک نیازهای آموزشی شناسایی و بر اساس آن آموزش‌های مهارتی ارائه شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ادامه داد: علاوه بر این، طبق توافق صورت گرفته با وزارت علوم قرار است رشته مدیریت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مجموعه رشته‌های آموزش عالی اضافه شود؛ در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در کشور فعالیت می‌کنند که از این حیث ضرورت ارتقای مهارت‌های آموزشی مدیران این آموزشگاه‌ها احساس می‌شود. بنابراین اضافه شدن این رشته آموزشی به مجموعه رشته‌های آموزش عالی می‌تواند در جهت ارتقای سطح علمی مدیران آموزشگاه‌ها کمک کند.

پاک سرشت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موانع پیش روی ارتقای فرهنگ مهارت آموزی در کشور گفت: در حال حاضر دو مانع مهم پیش روی خود داریم. نخست مقررات‌های آموزش‌های عمومی، مهارتی و آموزش عالی است به نحوی که هر چند قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد اما این قوانین اجرا نمی‌شوند. دوم اینکه از حیث بودجه نیز منابع مناسبی وجود ندارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای کشور با اشاره به سهم بسیار اندک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش آموزش‌های مهارتی از بودجه کشور گفت: قطعاً سازمان با برخورداری از یک و سه دهم درصد از بودجه آموزشی کشور نمی‌تواند به جامعه پیام دهد که آموزش‌های مهارتی را باید جدی بگیرند.

نیم‌نگاه

سیاست‌های توسعه اشتغال و کاهش فقر به‌عنوان سیاست‌های اصلی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح هستند که تحقق این اهداف قطعاً مستلزم مداخلات توسعه‌ای و در عین حال مداخلات مهارت آموزی است

بر اساس توافق انجام شده با وزارت علوم قرار است از این پس دانشجویانی که تمایل به فراگیری مهارت دارند در هنگام تحصیل با ثبت‌نام از طریق پرتال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی ثبت‌نام کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار -----، کدمطلب:456136، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین