پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۳۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
معاون وزیر کار با بیان اینکه عدم ترغیب به مهارت آموزی در بین بیکاران جویای کار بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی یک مساله جدی است، خواستار اجرای قانون الزام فراگیری آموزشهای فراگیر شد.

شعار سال: محمدامین سازگارنژاد در نشست خبری به منظور تشریح جزئیات برگزاری مسابقه ملی مهارت گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در راستای تحقق راهبرد حضور موثر در عرصه‌های بین‌المللی به عنوان عضو سازمان جهانی مهارت، مسابقات ملی مهارت را هر سال در سه مرحله شهرستانی، استانی و ملی با حضور استعدادهای برتر مهارتی که عمدتا جوانان زیر ۲۱ سال هستند، برگزار و هر دو سال یکبار برگزیدگان مسابقات ملی را به مسابقات جهانی اعزام می‌کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تاکنون ۱۶ دوره مسابقات ملی مهارت در کشور برگزار شده و در سال جاری در تاریخ دو تا پنجم آبان ماه هفدهمین دوره این مسابقات نیز برگزار می‌شود که در نهایت برگزیدگان نهایی شانزدهمین و هفدهمین مسابقات ملی مهارت پس از شرکت در اردوهای آماده سازی در رشته های منتخب به چهل و چهارمین مسابقات جهانی مهارت که در سال ۲۰۱۳ در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار می شود، اعزام خواهند شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه مسابقات مهارت آموزی در سطح ملی و جهانی این فرصت را می‌دهد تا جایگاه خود را در کشور و دنیا شناسایی کنیم، سرمایه گذاری در مهارت آموزی با توسعه، رشد اقتصادی، بهره وری، پایداری در شغل و داشتن یک جامعه شایسته ارتباط معنادار و مستقیم دارد، گفت: بنابراین در جامعه ملی هم در سطوح شاغلان و هم در سطوح بیکاران جویای کار به مهارت آموزی نیاز داریم.

وی گفت: در گذشته هرچند خانواده‌ها بدون مهارت خاصی می توانستند زندگی خود را اداره کنند، اما امروز و به تناسب توسعه فناوری اطلاعات در دنیا نیاز به مهارت آموزی بیش از پیش احساس می شود. به طوری که در حال حاضر بسیاری از فرآیندهای معمول و روزمره زندگی از جمله پرداخت های اینترنتی و پایداری الکترونیک نیاز به داشتن مهارت کار کردن با اینترنت دارد.

سازگارنژاد با تاکید بر اینکه عدم ترغیب به مهارت آموزی در بین بیکاران جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی امروز یک مسئله است، افزود: سازمان فنی و حرفه ای دنیای دانش را به دنیای مهارت باید متصل کند که در همین راستا مسابقات ملی و جهانی مهارت آموزی سکوی پرشی برای شناسایی و ارزیابی مهارت آموزی در سطح ملی دارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ضرروت مهارت آموزی در دنیا اشاره کرد و گفت: در سطح اتحادیه اروپا کسانی هستند که دانایی و توانایی آنها سنجیده شده باشد و گواهینامه‌های مهارت آموزی را کسب کردند می‌توانند مجوز اشتغال دارند و در فرهنگ ملی ما نیز کسانی که دارای مهارت و توانایی انجام مهارتی دارند باید در اقتصاد کشور نقش داشته باشند.

اشتغال بدون مهارت در دنیا جرم محسوب می‌شود

وی با بیان انیکه در دنیا کسانی که صلاحیت و مهارت انجام کاری را ندارند در صورت اشتغال مجرم محسوب می شوند گفت:در کشور ما به رغم وجود قانون الزام فراگیری آموزشهای فنی‌وحرفه‌ای برای اشتغال به کار اما این قانون تاکنون معطل مانده و اجرایی نمی شود به طوری کهحتی در برخی از دستگاه های دولتی برخی پیمانکاران از افراد فاقد صلاحیت و گواهینامه مهارت آموزی در پروژه‌ها استفاده می‌کنند.

سازگار نژاد گفت: طبق قانون کارفرمایان واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی موظف هستند از متقاضیان اشتغال به کار گواهینامه های فنی‌وحرفه‌ای را از مراجع ذیربط مطالبه کنند. اگر قانون الزام فراگیری آموزش های فنی‌وحرفه‌ای برای اشتغال به کار اجرایی شود ضمن رشد بهره‌وری، به پایداری شغل نیز منتج خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه مهارت آموزی یک جریان بخشی نیست بلکه همه دستگاه های اقتصادی باید در آن حضور داشته باشند، ادامه داد: کار با سرعت و بدون دقت یا کار با دقت و بدون سرعت برای کشور عایدی نخواهد داشت و در این زمینه فرهنگ ملی مهارت آموزی باید در جهت ترغیب جوانان به این امر باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به برگزاری مسابقات جشنواره ملی محتوای الکترونیکی با گرایش مهارت اشاره کرد و افزود: آموزش‌های مجازی آموزش‌های بلازمان و بلامکان هستند و بدون محدودیت زمان و مکان افراد می‌تواند به مهارت آموزی دست یابد و ابزارهای توسعه امروز هستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره آخرین وضعیت استخدام مربیان حق التدریس گفت: در این زمینه مذاکراتی با آقای انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی صورت گرفته است و ما برای استخدام مربیان حق التدریس منتظر مجوز سازمان امور اداری و استخدامی هستیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 27 مهر95 ، کد مطلب: 3798927: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین