پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
چرا آب سد آیت الله صالحی لفور را به مردم سوادکوه شمالی نمی دهید؟
شعار سال: منطقه دیدنی لفور در شهرستان سوادکوه شمالی یکی از نواحی تاریخی استان مازندران و از معدود مناطقی است که اسناد و مدارک فراوانی در زمینه قدمت این ناحیه باستانی در منابع گوناگون ذکر شده است. این ناحیه که از روزگار باستان همواره در استان مطرح بوده است بنا بر برخی دلایل در یکصد سال گذشته کم کم از رونق افتاد و رو به فراموشی نهاده است. حوزه نفوذ ناحیه لفور(لپور) در سواد کوه بسیار گسترده بود و شامل بخش های وسیعی از مناطق کوهستانی و کوهپایه ای منطقه می شد.

این بخش که خاستگاه اساطیر بسیاری در مازندران است و جنگل و رودخانه هایش از پر اهمیت ترین اماکن اساطیر مازندران هستند. شاید خیلی ها ندانند که نام شهر بابل از رودی خانه ای که از همین ناحیه سرچشمه می گیرد گرفته شده است.


در دوره پهلوی اول به دلیل سیاست های مدرنیزه کردن کشور توسط رضا شاه نام بسیاری از مناطق کشور که مناسب با شان آن منطقه نبود تغییر کرد. یکی از این نواحی شهر بارفروش بود که به تشخیص دولت وقت از بارفروش به "بابل" تغییر نام داده شد. نام بابل از رود (بابِل) یا (باوِل) که هماکنون هم به همین نام در منطقه لفور و دشت بابل جریان دارد گرفته شده است. این رود به سبب مشروب کردن کوهپایه های لفور در مسیر حرکت خود سبب نامگزاری نواحی گوناگون شده است.

بابل کنار(باوِل کنار) ، بابل (بارفروش) و بابلسر(مشهد سر) همه به سبب وجود این رودخانه مهم لفور و سوادکوه هستند که نامگذاری شده اند. حالا اما زمان گذشت و خیلی ها نمی دانند که این وجه تاریخی چه بود و چه گذشته ای داشته است.

به هر حال غرض از این مقدمه یادآوری به مسئولان و استاندار محترم استان است که کمی به خود بیایند و حق مردم مظلوم منطقه را ادا کنند. اگر تاریخ را به گذشته بازگردانید خواهید دید که منطقه باول کنار یکی از مهمترین بخش های لفور بوده است و خاستگاه آن تماما به سوادکوه باز می گردد حال چه شده که مردم این نواحی باید در دل خود شاهد احداث یک سد عظیم باشند که به سبب ساخت این سد ده ها روستا به زیر آب رفته است تا آب بابل را تامین کند اما خودشان و زمین های کشاورزیشان در تابستان شرجی و طولانی مازندران باید تشنگی بکشند؟ مردم منطقه از هم اکنون به فکر تابستان و کمبود آب آشامیدنی خودشانند .واقعا چه کسی باید پاسخگوی این تبعیض و نادیده گرفتن حقوق مردم باشد؟ حال که شاهد بودیم استاندار مازندران در شورای اداری منطقه پس از سالها یاد مظلومیت اهالی افتادند و اظهار داشتند که "باید" مشکل کم آبی مردم برطرف شود ،منتظریم ببینیم که آیا این حرف هم مانند حرف تحول یک ساله استان جنبه تبلیغاتی دارد و یا واقعا اینبار جامه عمل بر تن خواهد کرد؟

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی وارش، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1394، کد مطلب: 27769، www.vareshnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
واقعا حرف دل مارو زدین م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین