پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
سخنگوى شورای شهر تهران گفت: در محله عودلاجان بناهاى ارزشمند فراوان وجود دارد و به‌رغم اینکه کل محله در فهرست آثار ملى کشور ثبت شده، اما بسیارى از تک بناهاى باارزش این محله هنوز در معرض خطر قرار دارند.

شعارسال: اخیراً در فضای مجازی خبری منتشر شده با این مضمون «با توجه به عدم شناسایی املاک واجد ارزش توسط سازمان میراث فرهنگی و لکه‌گذاری آن در نقشه‌های شهرداری، عمارت نفیس بانوی هامبورگی به زودی تخریب خواهد شد.»

در همین رابطه علی اعطا (سخنگوى شورای شهر تهران) گفت: این بنا یکى از آثار ارزشمند قاجارى است اما متأسفانه در حال حاضر در وضعیت نامناسبى قرار گرفته است. در محله عودلاجان بناهاى ارزشمند فراوان وجود دارد که به‌رغم اینکه کل محله در فهرست آثار ملى کشور ثبت شده، اما بسیارى از تک بناهاى باارزش این محله در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: در حال حاضر از شهردارى منطقه خواسته شده نسبت به این بنا حساسیت‌ها و مراقبت‌هاى لازم را نشان دهد.

محمدباقر فرهند (مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 12)نیز گفت: به هیچ‌وجه چنین ملکی تخریب نخواهد شد. ما چنین اجازه‌ای نه داده‌ایم و نه خواهیم داد. واحدهای گشت شهرداری بعد از شنیدنِ چنین شایعاتی مرتب مشغول گشت‌زنی در اطراف آن محل هستند و اگر تحرکی را در این زمینه ببینند، به شدت برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: خانه‌های این محله مالک شخصی دارند و ملک میراثی نیستند. اما کسی هم برای تخریب در عودلاجان به شهرداری مراجعه نکرده است. اگر کسی در این خصوص مراجعه کند ما نیز طبق قانون پیگیری می‌کنیم. اگر اتفاقی برای خانه‌ی هامبورگی بیفتد، به‌خاطر کم‌‌توجهی مالک است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مالک قصد تخریب این ملک را دارد یا خیر، گفت: این ملک در محله پامنار یا عولاجان واقع شده و از نظر متخصصین میراث‌فرهنگی ارزشمند است. کسی که آنجا مالک است یا ادعای مالکیت را دارد، اینگونه ادعا کرده که من می‌خواهم اینجا را تخریب کنم و از نو بسازم. براساس ادعای آن فرد، دوستاران میراث‌فرهنگی در فضای مجازی مرتب مطالبی منتشر می‌کنند با این مضمون که این خانه در آستانه تخریب است و مدام می‌پرسند که واکنش شهرداری و میراث نسبت به این موضوع چیست؟

فرهند ادامه داد: واکنش شهرداری این است که برای ملکی که مالک خصوصی دارد، و ثبت میراثی هم نیست، ما هیچ مجوزی صادر نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. چون محله عودلاجان یک محله‌ی تاریخی است و حتی اگر هم ملکی ثبت میراثی نباشد، نتیجاً هر فعالیتی در آن بخواهد صورت بگیرد، بر خودمان فرض می‌دانیم که در این خصوص از میراث فرهنگی سؤال کنیم. مالک یا مالکین این خانه هیچ مراجعه‌ای به شهرداری منطقه 12 نکرده‌اند. از روزی هم که این خبر منتشر شده همکاران من در ناحیه‌ی2 منطقه 12 مرتب از آنجا بازدید می‌کنند و صبح و ظهر و شب هم ندارد.

علی‌محمد سعادتی (مدیر بافت و بناهایتاریخیشهرتهران) نیز در این باره اظهار داشت: این خبر حاکی از همان جریان کهنه‌ی سرمایه، ساخت‌وساز، پول‌دوستی و پول‌پرستی است و موضوع جدیدی نیست.

وی درخصوص زمزمه‌های تخریب عمارت بانوی هامبورگی خاطرنشان کرد: به هر حال باید چند و چونِ این خبر را به درستی جست‌وجو کرد تا انگیزه‌های مالک آن مشخص شود. البته ما مشغول مکاتباتی با مالک هستیم و مجوزی هم در این رابطه صادر نخواهد شد.

وی ادامه داد: این‌‌ قبیل مسائل، قدری به این خاطر است که مدارک و مستنداتی که درخصوص ساختمان‌های ارزشمند و یا احیاناً ساختمان‌های ثبت شده باید وجود داشته باشد، در دسترس سازمان میراث فرهنگی نیست. این‌ مستندات باید مدام و به مرور زمان تکمیل شوند. لایه‌هایی در طرح تفصیلی وجود دارد که انعکاس‌دهنده‌ی ساختمان‌های ارزشمند هستند، منتها حتماً آن لایه‌ها، لایه‌ها‌ی کامل و جامعی نیستند. می‌طلبد که شناسایی ساختمان‌ها و ارزش‌های آن‌ها یک فرآیند ادامه‌دار و جاری باشد و از طرفی شهروندان هم به ما در تکمیل این لایه‌ها کمک کنند. باید از سوی مردم هم به ما اطلاع داده شود تا شاهد از دست رفتن ثروت‌های فرهنگی و هویت‌مان نباشیم.

وی در واکنش به این موضوع که این تخریب‌ها گسترده است و طیف زیادی از خانه‌های عودلاجان را دربرمی‌گیرد، گفت: تا این لحظه خبری مبنی بر یک تخریبِ انسجام‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده توسط گروه یا اشخاصی به ما گزارش نشده است.


میراث‌فرهنگی و شهرداری هرگونه تحرکی در اطراف خانه را کنترل می‌کنند

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 12 بهمن 1396، کدخبر: 589062 ، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باقی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
مردم هم باید همکاری لازم رو بکنند اگه فعالیت مشکوکی رو دیدن سریعتر گزارش کنند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین