پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران از دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر بررسی تعویض توری‌ها بو لزوم استانداردسازی فرآیند ارزیابی دقیق‌تر پاکی گندم بعد از انتقاد این کمیسیون خبر داد.

شعار سال: در جریان یازدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران که با حضور نمایندگان انجمن‌های صنایع غذایی مرتبط با صنعت آرد و نان کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو برگزار شد، ناکارآمدی روش ارزیابی پاکی گندم، خریداری شده نمایش داده شد که منجر به دستور وزیر برای بررسی الزام تعویض توری‌ها شد.

در این نشست، محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، توری دو در دو (2*2) را ملاک خرید گندم و اندازه‌گیری معرفی کرد و گفت: ابعاد توری استاندارد که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، دو در بیست (۲۰*۲) است و مراکز خرید با توری غیراستاندارد دو در دو قادر به تشخیص دامنه تعیین شده هفت و 10 درصد افت نیست.
به گفته مرتضوی دلالان گندم، شنی را به گندم خریداری شده اضافه می‌کنند که از توری دو در دو عبور ‌نمی‌کند و این تقلب به صورت سازماندهی شده در سطح کشور در حال انجام است. رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در ادامه توضیح داد: ضایعاتی که از این توری غیراستاندارد عبور می‌کند، گندم نیست و قابلیت تبدیل شدن به آرد را ندارند و در صورت تبدیل شدن به آرد، آرد سالم کارخانجات را نیز ضایع می‌کند.
مرتضوی اما به گفتن این حرف‌ها بسنده نکرد و با استفاده از دو الک با توری‌های دو در دو و دو در بیست نشان داد که چگونه از توری غیراستاندارد دو در دو، ناخالصی‌ها همراه با گندم عبور می‌کند.


وزیر دستور تعویض داد
حالا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران خبر داده است که این نقد بخش خصوصی مورد قبول محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفته و او نیز با دعوت مجدد از فعالان این حوزه و شنیدن توضیحات آنها، دستور بررسی تعویض توری‌ها را صادر کرده است.
کاوه زرگران با اشاره به عدم انطباق نتایج آزمایشات شرکت بازرگانی دولتی و کارخانجات آرد کشور به لحاظ میزان گلوتن و پروتئین، بر لزوم وارد شدن سازمان‌هایی چون غذا و دارو و استاندارد نیز به این حوزه تاکید کرد.
او هم‌چنین بر اصل انتقاد بخش خصوصی از ورود دولت به بازار به بهانه حمایت از کشاورز تاکید کرد و گفت: ما هم‌چنان معتقدیم خرید گندم باید توسط بخش خصوصی صورت بگیرد اما در کنار این نقد، تلاش می‌کنیم تا روش اجرایی کنونی را نیز به تضییع حقوق فعالان صنایع آرد و نان می‌شود پیگیری کنیم. دستور بررسی تعویض توری‌ها و استانداردسازی روند ارزیابی پاکی گندم توسط وزیر جهاد کشاورزی گامی رو به جلوست که باعث می‌شود بخش عمده‌ای از ناخالصی‌هایی که همراه با گندم به دولت و پس از آن فعالان صنعت آرد و نان فروخته و باعث کاهش کیفیت آرد و نان می‌شود، از همان ابتدا حذف شود و دولت گندم پاک‌تر و استانداردتری خریداری کند.
بخش خصوصی در سال‌های گذشته به طور مداوم نسبت به برخی سوءاستفاده‌ها در جریان خرید تضمینی گندم هشدار داده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی تهران، تاریخ 13 بهمن 96، کد مطلب: 54799: www.tccim.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین